تاریخ انتشار: ۱۲:۳۰ - ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

بهترین انیمیشن‌های جهان و معرفی داستان آن‌ها

بهترین انیمیشن‌های جهان و تماشای آن‌ها قطعا دریچه‌ای رو به دنیای رنگ و شگفتی است. پرسه زدن در خیال و گاه پی بردن به عمق مفاهیم روان شناختی و بازی با احساس مخاطب از اهداف ساخت انیمیشن‌های امروزی است، در این مقاله با رویداد ۲۴ همراه باشید تا با تعدادی از بهترین انیمیشن‌های جهان بیشتر آشنا شوید.

بهترین انیمیشن‌های جهان

رویداد۲۴ مهدی توفیقی: امروزه انیمیشن‌ها به قسمتی جداناپذیر از زندگی مدرن تبدیل شده‌اند. بهترین انیمیشن های دنیا علاوه بر کودکان، سایر اعضای خانواده را به عنوان مخاطب خود هدف قرار می‌دهند.

انیمیشن Toy Story (داستان اسباب بازی)

بهترین انیمیشن‌های جهان و معرفی داستان آن‌ها

ژانر: ماجراجویی، کمدی
کارگردان: جان لستر
سال ساخت: ۱۹۹۵
میانگین امتیازات Toy Story در IMDB: ۸/۳

داستان اسباب بازی، حماسه به‌یاماندنی و خاطره‌انگیز پیکسار در مورد دوستی‌های عمیق و خوبی‌ها و بدی‌های بزرگ شدن است، فیلمی که آغازگر دوره‌ای جدید در ساخت آثار انیمیشنی بود. این فیلم و دنباله‌های آن برای ربع قرن، موفقیت مالی عظیمی را برای این استودیو به ارمغان آوردند.

اما در میان این مجموعه، فیلم سوم بهترین اثر است که داستانی غیرمنتظره داشت. تاریکی و تلخی داستان آن، یکی از بزرگ‌ترین خطراتی بود که هنرمندان پیکسار به جان خریدند که البته ارزش ریسک کردن را داشت. تلخی ماجرا شاید بیشتر برای آن دسته از مخاطبانی محسوس بود که با خاطرات اندی و اسباب بازی‌هایش بزرگ شدند. از طرف دیگر فیلم چهارم و آخر این مجموعه هم در نوع خود اثری درخشان و غافلگیر کننده بود که با اتفاقی نه چندان شیرین به پایان رسید، جدایی وودی، کابوی محبوب و دوست داشتنی که دوستانش را ترک کرد تا زندگی جدید را آغاز کند.

انیمیشن The Lion King (شیرشاه)

بهترین انیمیشن‌های جهان و معرفی داستان آن‌ها

 ژانر: ماجراجویی، درام
 کارگردان: راجر الرز، راب مینکوف
 سال ساخت: ۱۹۹۴
 میانگین امتیازات The Lion King در IMDB: ۸/۵

درکنار حجم قابل توجهی از ترانه‌های جذاب و موسیقی خاطره‌انگیز، شخصیت‌های به یادماندنی و البته جادوی طنز و درام درکنار هم، این اقتباس آزاد از نمایشنامه هملت شکسپیر، یکی از موفق‌ترین آثار دهه‌ی ۹۰ بود که گیشه‌ی موفقی را تجربه کرد.

این موفقیت باعث شد لایو اکشنی با الهام از این انیمیشن ساخته شود که البته نتواست در حدواندازه اثر اصلی ظاهر شود. انیمیشنی که درشمار یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های انیمیشنی تمام دوران قرار دارد.

انیمیشن Ratatouille (موش سرآشپز)

بهترین انیمیشن‌های جهان و معرفی داستان آن‌ها

 ژانر: ماجراجویی، کمدی
 کارگردان: برد برد، جن پینکاوا
 سال ساخت: ۲۰۰۷
 میانگین امتیازات Ratatouille در IMDB: ۸/۱

شاهکار برد برد در خلق شخصیت رمی، موشی که آرزوی سرآشپز شدن را در سر می‌پرواند، پرتره‌ای تکان دهنده از هنرمندی مبارز است. شاید یکی از خاطره‌انگیزترین لحظات این انیمیشن همانجایی است که آنتون ایگو، همان منتقد خونسرد و به ظاهر غیر قابل نفوذ، مقداری از راتاتویی که رمی برایش آمده کرده است را داخل دهانش گذشته و حین مزه مزه کردن آن، خاطره‌ای شیرین از دوران کودکی خود را به یاد می‌آورد.

انیمیشن WALL-E (وال-ای)

بهترین انیمیشن‌های جهان و معرفی داستان آن‌ها

سال تولید: ۲۰۰۸
کارگردان: اندرو استانتون
امتیاز متاکریتیک: ۹۵ از ۱۰۰

«وال-ای» نهمین انیمیشنی است که پیکسار تولید کرد. داستان یک روبات آشغال‌جمع‌کن در آینده‌ای که زمین نابود شده و غیرقابل سکونت است، کره‌ی زمین را از آشغال‌ها تمیز می‌کند. تا این که کاوشگری یک روبات به نام ایو را به زمین می‌فرستد که وال-ای عاشقش می‌شود و سرتاسر کهکشان را به دنبالش درمی‌نوردد.

پسری تنها دختری را ملاقات می‌کند، عاشقش می‌شود و او را تا انتهای زمین، در این مورد تا انتهای دنیا، تعقیب می‌کند. مهم نیست که آن‌ها ربات هستند. مهم نیست که دیالوگی در میان نیست. مهم نیست که این انیمیشن است. وقتی وال-ای و ایو با هم در آسمان و در میان ستاره‌ها می‌رقصند، شاید حس کنیم در حال مشاهده‌ی فیلمی از فرد آستر و جینجر راجرز هستیم. «وال-ای» نه فقط یک انیمیشن درجه یک که یکی از بهترین کمدی-رمانتیک‌های سال‌های اخیر است.

انیمیشن Up (بالا)

بهترین انیمیشن‌های جهان و معرفی داستان آن‌ها

 ژانر: کمدی، ماجراجویی
 کارگردان: پیت داکتر، باب پترسون
 سال ساخت: ۲۰۰۹
 میانگین امتیازات Up در IMDB: ۸/۳

انیمیشن بالا با سکانسی حذف نشدنی آغاز می‌شود، نمایش توأم با اشک و لبخند که ازدواجی کامل و سرانجام آن را در کمتر از چهار دقیقه به بیننده نشان می‌دهد. درادامه شاهد شکل‌گیری دوستی دور از ذهن میان پیرمردی تنها و پسری کوچک هستیم که با به پرواز درآمدن خانه‌ای با هزاران بادکنک، سگ‌های سخنگو و یک پرنده پردردسر، رنگ و بویی ماجراجویانه به خود می‌گیرد. این اثر تاحدی رئالیسمی جادویی را به نمایش می‌گذارد که مناسب موضوع آن است.

درنهایت پیام فیلم «بالا» این است که هیچ وقت برای تجربه اتفاقات جدید و ماجراجویی دیر نیست، پیامی که به کمک انیمیشنی چشم‌نواز و طنین احساساتی عمیق و شگفت‌انگیز به خوبی شنیده شد.

انیمیشن Inside Out (درون و بیرون)

بهترین انیمیشن‌های جهان و معرفی داستان آن‌ها

 ژانر: ماجراجویی، کمدی
 کارگردان: پیت داکتر، رونی دل کارمن
 سال ساخت: ۲۰۱۵
 میانگین امتیازات Inside Out در IMDB: ۸/۲

به گزارش رویداد۲۴ استودیو پیکسار برای مدتی با ساخت آثار انیمیشنی پرهزینه همچون ماشین‌های ۲ و دلیر درگیر بود، تااینکه سرانجام با انیمیشن جذاب درون و بیرون به فرم عالی خود بازگشت. طرح داستانی نو از جمله دلایلی بود که فیلمنامه این اثر را شایسته نامزدی دریافت جایزه اسکار کرد. اثری که پیچیدگی‌های احساسی انسان را به‌گونه‌ای که تاکنون دیده نشده است، برای مخاطب تشریح می‌کند.

این که واقعا درون هر شخصیتی که در زندگی با او روبه‌رو می‌شویم و فقط صورت ظاهر و واکنش‌هایش را می‌بینیم، چه اتفاقی می‌افتد؟ می‌شود «ظاهر و باطن» هم معنایش کرد. ایده یک خطی فیلم درخشان است. این که بخواهیم سر از ساز و کار احساسات درونی آدم‌ها دربیاوریم و آن را به بیان خیلی ساده نقاشی کنیم. جوری که یک بچه‌ی ۷-۸ ساله هم آن را بفهمد. این انیمیشن درست به اندازه‌ی همان احساساتی که برایشان تجسم قائل شده، در یک سطح ساده و در سطحی دیگر پیچیده و عمیق است.

انیمیشن Fantastic Mr. Fox (آقای روباه شگفت‌انگیز)

بهترین انیمیشن‌های جهان و معرفی داستان آن‌ها

 ژانر: کمدی، ماجراجویی
 کارگردان: وس اندرسون
 سال ساخت: ۲۰۰۹
 میانگین امتیازات Fantastic Mr. Fox در IMDB: ۷/۹

انیمیشن آقای روباه شگفت‌انگیز، اولین انیمیشن و همینطور اولین فیلم اقتباسی وس اندرسون بود که براساس کتابی نوشته رولد دال ساخته شد.

داستان آقای فاکس روباهی که از مرغدانی‌ها مرغ می‌دزدد. کشاورزان خشمگین که از دزدی‌های فاکس به تنگ آمده‌اند تصمیم می‌گیرند که خودشان را از شر او و خانواده‌اش خلاص کنند. در حالی که همسر فاکس هم از او می‌خواهد که دست از وحشیگری‌های گذشته بردارد و یک پدر مسئول شود، اما فاکس یاغی‌تر از این حرف‌هاست.

انیمیشن The Incredibles (شگفت‌انگیز‌ها)

بهترین انیمیشن‌های جهان و معرفی داستان آن‌ها

 ژانر: اکشن، ماجراجویی
 کارگردان: برد برد
 سال ساخت: ۲۰۰۴

میانگین امتیازات The Incredibles در IMDB: ۸

ساختن فیلمی در مورد ابرقهرمان‌ها شاید نیازمند فضاسازی خاص و مرسوم باشد، اما کارگردان برد برد موفق شد با کمی تغییرات آن را به کمدی بی‌پایان و جذاب تبدیل کند. این انیمشن که با بودجه‌ی زیر ۱۰۰ میلیون دلار ساخته شد بالای ۶۳۰ میلیون دلار فروش کرد. منتقدان معتقدند که انیمیشن «شگفت‌انگیزان» به ژانر ابرقهرمانی نفس تازه‌ای بخشید و شوخ‌طبعی و هوش را وارد این ژانر کرد. صحنه‌های اکشن انیمیشن دلپذیر هستند و کمدی آن هم واقعا بامزه از کار درآمده است.

تماشای خانواده‌ای شگفت‌انگیز از ابرقهرمانان که سعی دارند جایی درمیان طبقه متوسط جامعه پیدا کرده و دور از توجه به زندگی عادی خود ادامه دهند، جالب توجه است. اما سرانجام زمانی‌که بالاخره به خدمت فراخوانده می‌شوند، هیجان از راه می‌رسد و لذت آزادی رها بودن از هر قید و بندی را به بیننده نشان می‌دهد.

انیمیشن Coco (کوکو)

بهترین انیمیشن‌های جهان و معرفی داستان آن‌ها

 ژانر: کمدی، ماجراجویی
 کارگردان: لی آنکریچ، آدرین مولینا
 سال ساخت: ۲۰۱۷
 میانگین امتیازات Coco در IMDB: ۸/۴

انیمیشن «کوکو» ساخته‌ی لی آنکریچ یکی از مغز‌های متفکر پیکسار کنار اندرو استانتون و جان لسه‌تر است. لسه‌تر تهیه‌کننده این انیمیشن بود که برنده‌ی اسکار بهترین انیمیشن سال هم شد.


بیشتر بخوانید: معرفی لایو اکشن پینوکیو ۲۰۲۲


داستان انیمیشن کوکو در مورد پسری نوجوان به نام میگل است که عشقی عمیق به موسیقی و نوازندگی دارد، هرچند این اشتیاق او تحت تأثیر نگاه خانواده‌اش به موسیقی قرار دارد که آن را عملی ممنوع می‌دانند. میگل راهی برای ورود به سرزمین مردگان پیدا می‌کند تا جد خود را که یک خواننده‌ی افسانه‌ای است، پیدا کند. اما هیچ چیز آنطور که به نظر می‌رسد نبوده و دست سرنوشت میگل را درگیر اتفاقاتی غیرمنتظره می‌کند.

انیمیشن Mary and Max (ماری و مکس)

بهترین انیمیشن‌های جهان و معرفی داستان آن‌ها

 ژانر: درام، کمدی
 کارگردان: آدام الیوت
 سال ساخت: ۲۰۰۸
 میانگین امتیازات Mary and Max در IMDB: ۸/۱

از آن انیمیشن‌هایی که آن‌قدر لایه‌های مختلف دارد که برای درک و لذت بردن از هر سطحش باید هم کودک باشی و هم بزرگ. بعید است آدام الیوت، کارگردانش، آن را برای بچه‌ها ساخته باشد.

قصه‌ی آشنایی و دوستی دو موجود کاملا متفاوت و غریبه با هم از طریق مکاتبه. یکی از آن‌ها مری یک دختر هشت ساله‌ی تنهاست که در ملبورن استرالیا زندگی می‌کند و دیگری مکس، یک مرد چهل و چهار ساله‌ی چاق که ساکن نیویورک است. دوستی مری و مکس، علیرغم همه‌ی بالا و پایین‌های زندگی بیست سال دوام می‌آورد، بدون این که در طول این سال‌ها یکدیگر را ببینند.

انیمیشن Zootopia (زوتوپیا)

بهترین انیمیشن‌های جهان و معرفی داستان آن‌ها

 ژانر: کمدی، ماجراجویی
 کارگردان: بایرون هاوارد، ریچ مور
 سال ساخت: ۲۰۱۶
 میانگین امتیازات Zootopia در IMDB: ۸

به گزارش رویداد۲۴ انیمیشن زوتوپیا، پنجاه و پنجمین انیمیشن بلند دیزی است که طرحی بلندپروازانه را دست مایه کار خود قرار داده است. حماسه‌ای جنایی/کمدی که در کلانشهری مملو از حیوانات انسان نما جریان داشته و به موضوعات مختلفی همچون نژادپرستی سیستماتیک، اعتیاد و تجارت غیرقانونی مواد مخدر می‌پردازد.
تلاشی جسورانه از طرف این شرکت باسابقه که سعی دارد هم با رنگ و لعاب خاصش، خانواده‌ها را سرگرم کند و هم به‌صورت زیرپوستی حقایقی عمیق‌تر را به مخاطبان بالغ و بزرگسال منتقل کند.

انیمیشن Cars (ماشین‌ها)

بهترین انیمیشن‌های جهان و معرفی داستان آن‌ها

ژانر: ماجراجویی، کمدی
 کارگردان: جان لستر، جو رنفت
 سال ساخت: ۲۰۰۶
 میانگین امتیازات Cars در IMDB: ۷/۲

ماشین مسابقه پرزرق و برقی به نام مک کوئین، حین سفر به کالیفرنیا برای شرکت در مسابقه نهایی، به‌صورت کاملا اتفاقی وارد شهری کوچک و متروکه به نام رادیاتور اسپرینگز می‌شود. او که اتفاقی خساراتی به شهر وارد کرده است، باید سخت کار کند تا جواز خروج از شهر را به‌دست بیاورد. هرچند که دراین بین او با مفاهیمی همچون خانواده، عشق و دوستی را آشنا شده و به ارزش واقعی آن‌ها پی می‌برد. حالا او برنده‌ای واقعی است که به چیزی بیش از نشان قهرمانی دست پیدا کرده است.

انیمیشن Rango (رنگو)

بهترین انیمیشن‌های جهان و معرفی داستان آن‌ها

 ژانر: اکشن، ماجراجویی
 کارگردان: گور وربینسکی
 سال ساخت: ۲۰۱۱
 میانگین امتیازات Rango در IMDB: ۷/۲

رنگو، آفتاب پرستی معمولی است که به‌صورت کاملا تصادفی سر از یک شهر عجیب درآورده و به‌لطف بخت و اقبال، ناگهان خود را در قامت یک کلانتر می‌بیند که قرار است مجری قانون باشد. هرچند آفتاب پرست معمولی ما که با صداپیشگی جانی دپ جذابیتی دو چندان پیدا کرده است، بی‌آنکه بخواهد به ناجی شهر تبدیل می‌شود.

در رنگو ما شاهد ارجاعات فراوانی به دیگر آثار سینمایی هستیم، از اشاره به فیلم «مرد بدون نام» کلینت ایستوود تا شخصیت خود جانی دپ در فیلم «ترس و نفرت در لاس وگاس»، اما چیزی که این اثر را جذاب‌تر کرده، استفاده از لحن بصری و سورئال است که بیننده را مجذوب خود می‌کند.

انیمیشن Despicable Me (من نفرت‌انگیز)

بهترین انیمیشن‌های جهان و معرفی داستان آن‌ها

سال تولید: ۲۰۱۰
کارگردان: پیر کافین، کریس رنو
امتیاز متاکریتیک: ۷۲ از ۱۰۰

اولین انیمیشن کمپانی ایلامینیشن کمدی بود که به روش کامپیوتری ساخته شد. گرو یک آدم شریر است که سابقه‌ی طولانی در کار‌های مجرمانه دارد، اما وقتی رقیب او اهرام ثلاثه را می‌دزدد غرورش جریحه‌دار می‌شود. ارتش او که شامل مینیون‌هاست و رفیق قدیمی‌اش که یک پروفسور پیر است تصمیم می‌گیرند ماه را بدزدند تا اعتبار گرو برگردد. عملیات پرخرجی است و گرو از رئیس بانک تبهکاران وام می‌گیرد. در حالی که گرو می‌خواهد از وکتور رقیبش دزدی کند متوجه سه دختر یتیم می‌شود که می‌توانند به او کمک کنند. 

کم‌کم گرو در نقش پدر آن دختر‌ها فرو می‌رود. خلق آن کاراکتر‌های زردرنگ بامزه یعنی مینیون‌ها خودش حرکت خلاقانه‌ای بود. به آن اضافه کنید ایده‌ی هوشمندانه‌ی بامزه‌ی اینکه قهرمان انیمیشن یک کاراکتر خبیث باشد. سال ۲۰۲۴ قسمت چهارم «من نفرت‌انگیز» اکران می‌شود و از همین جا می‌توانید متوجه شوید که چقدر پولساز بوده است.

انیمیشن Anomalisa (انومالیسا)

بهترین انیمیشن‌های جهان و معرفی داستان آن‌ها

 ژانر: درام، کمدی
 کارگردان: دوک جانسون، چارلی کافمن
 سال ساخت: ۲۰۱۵
 میانگین امتیازات Anomalisa در IMDB: ۷/۲

انیمیشن «آنومالیسا» به شیوه‌ی استاپ موشن ساخته شده است و یکی از ملانکولیک‌ترین آثار هزاره‌ی سوم به حساب می‌آید. انیمیشنی با فضایی ناامیدکننده و تاریک درباره‌ی یک متخصص سرویس مشتریان که به اوهایو سفر می‌کند تا آخرین کتابش را در رویدادی در یک هتل معرفی کند.

مایکل استون نویسنده‌ای است که تعاملی تأثیرگذار با افراد دیگر نداشته و زندگی روزمره‌اش تکراری و خسته کننده است. شاید بتوان گفت که این عدم علاقه او به هیجان و تجربه اتفاقات جدید، به‌نوعی زندگیش را فلج کرده است. اما زمانی‌که در جریان یک سفر کاری، او با غریبه‌ای شگفت‌انگیز آشنا می‌شود، همه چیز شروع به تغییر می‌کند. حضور این غریبه، آرام آرام نگاه بدبینانه او به اطرافش را تغییر داده و فصلی جدید را در زندگیش رقم می‌زند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
آرس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۱
0
0
چرا انیمیشن گرگینه توش نیست از همشون بهتره
نظرات شما
پیشخوان