تاریخ انتشار: ۱۲:۳۰ - ۱۵ خرداد ۱۴۰۲
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

جورج سوروس کیست؟

جرج سوروس در ۱۲ اوت ۱۹۳۰ در مجارستان در خانواده‌ای ثروتمند و یهودی به دنیا آمد و از بازماندگان هلوکاست است. سورس به دفعات به توطئه متهم شده است.

جورج سورس کیست؟

رویداد۲۴ سعید شمس:  جرج سوروس کارگردان تجاری، سرمایه‌گذار، بازرگان، کنشگر سیاسی، و نویسنده مجار-آمریکایی است و دقیقاً به همین دلیلِ گستردگی فعالیت است که یکی از چهره‌های شاخص دنیا محسوب می‌شود.

بیوگرافی جورج سورس

جرج سوروس در ۱۲ اوت ۱۹۳۰ در مجارستان در خانواده‌ای ثروتمند و یهودی به دنیا آمد و از بازماندگان هلوکاست است. او در سال ۱۹۴۷، پس از به قدرت رسیدن کمونیست‌ها، به انگلستان مهاجرت کرد و در سال ۱۹۵۲ از مدرسه اقتصاد لندن فارغ‌التحصیل شد. پدر سورس اسپرانتیست بود و به او در کودکی سخن گفتن به اسپرانتو را آموخت. او در سال ۱۹۶۵ به آمریکا مهاجرت کرد و در ۱۹۶۹ شرکت مدیریت سرمایه سوروس را بنا نهاد که موسسه‌ای خصوصی است و در زمینه سرمایه‌گذاری و مدیریت مالی مشاوره می‌دهد و از آغاز تاکنون، مشاور اصلی گروه کوانتوم فاند بوده که در ۳۰ سال گذشته به‌طور متوسط سود سالانه‌اش ۳۱ درصد بوده‌است.

کمک‌های خیریه‌ای جرج سوروس 

جرج سورس بیست و نهمین فرد ثروتمند جهان است که همین موقعیت موجب شده بتواند در امور عام المنفعه دستش باز باشد.


بیشتر بخوانید: هنری کسینجر کیست؟


او که ۲۴ میلیارد دلار ثروت خالص دارد، از دهه ۱۹۷۰ بودجه امور خیریه بسیاری را مانند کمک به دانشجویان سیاه‌پوست دانشگاه کیپ تاون در آپارتاید آفریقای جنوبی و فعالان مخالف پشت پرده آهنین تأمین کرد. به طوریکه از سال ۱۹۷۹ تا امروز، نزدیک به ۷ میلیارد دلار به بهانه‌های مختلف کمک مالی کرده است.

آیا سورس توطئه گر است؟

به گزارش رویداد۲۴ جرج سورس به دفعات به توطئه متهم شده است. به نظر ماهاتیر محمد، نخست وزیر پیشین مالزی، جرج سوروس در بحران اقتصادی بازار شرق آسیا در سال ۱۹۹۷ نقش داشته‌است. گلن بک مجری محافظه کار تلویزیون ۹ نوامبر ۲۰۱۰ از همکاری او در کودکی با نازی‌ها خبر داد و در جریان انتخابات ۸۸ هم به مهندسی آن روز‌های پر از التهاب متهم شد. او همچنین متهم شده که به اوکراین در جنگ با روسیه کمک مالی کرده است. حتی برخی رسانه‌های داخلی به او جایگاه نقش‌آفرینی در انقلاب‌های رنگین را داده‌اند. در واقع ادعای توطئه در مورد جرج سوروس از زمان اوج گیری اقتصادی جرج سوروس به گونه‌های مختلف شکل گرفته‌است. بیشتر این ادعای توطئه‌ها با محوریت باور‌های سیاسی و ثروت اقتصادی او مرتبط هستند و در حلقه‌های ملی‌گرایانه و محافظه‌کار متداول است. ادعای توطئه در مورد جرج سوروس با توهم توطئه درباره خانواده روتشیلد که در سده نوزدهم میلادی در اروپا متداول بود قابل مقایسه است.

جورج سورس کیست؟

جورج سورس از نگاه پل وولکر

پل وولکر، رئیس فدرال رزرو آمریکا، در سال ۲۰۰۳ در پیش گفتار کتاب «سوروس کیمیای دارائی» نوشت: «جورج سوروس خود را به عنوان نمونه‌ای از یک بروکر بسیار موفق به ثبت رسانده‌است. کسی که با هوشیاری تمام، مقادیر عظیم پول را زمانی که هنوز وقت برای ادامه بازی زیاد به نظر می‌رسد بیرون می‌کشد. حجم قابل توجهی از آنچه را برده‌است امروزه به تشویق ملت‌های نو ظهور و در حال تغییر اختصاص داده تا بتوانند در راه تبدیل شدن به یک «جامعه باز» قدم بردارند. جامعه باز نه تنها در زمینه تجارت آزاد بلکه (و از آن مهم‌تر) در تحمل افکار جدید و اشکال متفاوت تفکر و زندگی»

مخالفت جرج سوروس با جرج دبلیو بوش

جورج سورس از مخالفان سرسخت جرج دابلیو بوش بود و دولت داری او را برای آمریکا و کل جهان مضر می‌دانست و برای اینکه بوش پسر را زمین بزند، از هیچ کوششی دریغ نکرد. سورس در سال ۲۰۰۳ در گفتگویی با واشینگتن پست با گفتن اینکه «برکنار کردن رئیس‌جمهور جرج دابلیو بوش از مقامش «تمرکز اصلی زندگی من» و «مسئله مرگ و زندگی» است. «اگر کسی شکست بوش را تضمین کند» همه ثروتش را وقف شکست دادن بوش می‌کند» ضدیت آشکارش را با رئیس جمهوری وقت ایالات متحده آشکار کرد.

جورج سوروس و ترامپ

همان لحظه که خبر پیروزی دونالد ترامپ و شکست هیلاری کلینتون در انتخابات 2016 آمریکا مخابره شد، جهان با شگفتی از این اتفاق یاد کرد و چهره های زیادی کاخ سفید نشینی ترامپ را برای کل دنیا هزینه ساز دانستند. جرج سورس هم دراین باره ضمن اعلام شگفتی از نتیجه انتخابات، دونالد ترامپ را «خطری برای جهان» عنوان کرد و البته پیش بینی کرد، این چهره جنجالی تا پایان مهلت قانونی در کاخ سفید نماند که واقعیت با چیزی که در ذهن سورس بود، همخوانی نداشت.


بیشتر بخوانید: ایلان ماسک کیست؟


جرج سورس چهارشنبه سیاه 

با اینکه ۳۱ سال از ۱۶ سپتامبر۱۹۹۲ می‌گذرد، اما هنوز هم انگلیسی‌ها داستان چهارشنبه سیاهی که جرج سروس به یکباره بانک مرکزی بریتانیا را به هم ریخت، فراموش نمی‌کنند. در روز شانزدهم سپتامبر ۱۹۹۲ که انگلیسی‌ها آن روز را چهارشنبه سیاه می‌نامند، سوروس با فروش استقراضی (Short Selling) ده‌ها میلیارد دلار لیر استرلینگ به یک باره سیستم پولی بریتانیا را دچار نوسان کرد و در حالی که یک شبه میلیارد‌ها دلار به سرمایه وی افزوده شد، بانک مرکزی بریتانیا را مجبور کرد تاوان اقتصادی سنگینی را بپردازد.جرج سوروس در این روز یک میلیارد دلار سود کرد.

جورج سوروس فارکس

جورج سورس یکی از بزرگترین معامله گران فارکس جهان است. او را به عنوان اسطوره معامله گری نیز می‌شناسند. «استراتژی کلان جهانی» روشی است که جرج سورس از آن در فارکس استفاده می‌کند که می‌توان آن را یکی از موفق‌ترین استراتژی‌ها برای معامله ارزها(فارکس)، اوراق قرضه و حتی برخی از سهام‌ها دانست. قوانین طلایی جورج سوروس در فارکس چیزی است که خیلی‌ها به دنبال فراگیری آن و استفاده این قوانین در فارکس هستند. 

صندوق سرمایه گذاری جورج سوروس

شاید جالب باشد بدانید که جرج سوروس سهام قابل توجهی در برخی شرکت‌های مشهور جهان دارد. از جمله این شرکت‌ها می‌توان به در شرکت‌های فورد، وای‌پی‌اف، هربالایف، اپل، اینتل، موتورولا سلوشنز، هالیبرتون، فیسبوک، مایکروسافت و گوگل اشاره کرد. در واقه جرج سوروس صاحب شرکت سرمایه‌گذاری مدیریت سرمایه سوروس است که در هر یک از این شرکت‌ها سهم دارد. دفتر مرکزی این شرکت در نیویورک واقع شده است. 

بنیاد سوروس

بنیاد سوروس با نام اصلی بنیادهای جامعه باز (OSF) که نام خود را از کتاب «جامعه باز و دشمنان آن» نوشته کارل پوپر گرفته است یک موسسه حمایت مالی است که ادعا شده از نشریات مستقل و نهادهای مدنی در جوامع دفاع می‌کند. این موسسه در حال حاضر در سی کشور جهان فعال است. البته برخی حکومت‌ها اعتقاد دارند کاری که این بنیاد انجام می‌دهد در واقع تلاش برای تقویت جریانات مخالف دولت برای انقلاب‌های مخملی است. این بنیاد با 18 میلیارد دلار از دارایی‌های شخصی سوروس افتتاح شده و در بین موسسات خیریه به لحاظ پشتوانه مالی از منابع بالایی برخوردار است. 

جرج سروس، مخالف گوگل و فیسبوک

جرج سورس فعالیت‌های گوگل و فیبسبوک را در تضاد با دموکراسی و بر خلاف حقوق شهروندی می‌داند. سورس درباره گوگل و فیسبوک و هزینه‌هایی که به زعم او این شبکه‌ها دارند، هشدار داده است که «شبکه‌های اجتماعی «موانعی برای نوآوری» هستند. زیرا این احتمال هست که وقتی تفکر آزاد از بین رفت، مردمی که در عصر دیجیتال بزرگ شده‌اند، دیگر نتوانند آن را بازگردانند. او افزود که قدرت این شبکه‌ها در شکل‌دهی افکار عمومی نگران‌کننده است. زیرا این قدرت تنها در دست چند شرکت معدود است.» او همچنین پیش‌بینی کرده که سیاست‌های مالیاتی و مقرراتی، گریبان شبکه‌های اجتماعی را خواهد گرفت و به همین خاطر عمر این شبکه‌ها رو به پایان است.

جرج سورس و ایران

جرج سورس و ایران در برخی موضوع‌ها به هم مربوط می‌شوند. او در سال ۸۹ در در برنامه تلویزیونی فرید زکریا که از «سی ان ان» پخش شده است، اینطور گفته است که «نظام جمهوری اسلامی ایران تا یک سال دیگر بیشتر دوام نخواهد آورد. چرا که رفتار مردم نسبت به گذشته تفاوت کرده‌است. وقتی مردم زندگی خود را با انگیزه‌های مشترک به خطر می‌اندازند. آنچه که غیرممکن به نظر می‌رسد در واقع امکان‌پذیر است»

دیدار خاتمی با جرج سوروس؟

در واپسین هفته‌های سال ۱۴۰۰ معصومه ابتکار در مصاحبه با روزنامه شرق در واکنش به ادعای حسین شریعت‌مداری درباره «دیدار محمد خاتمی و جرج سورس اینطور گفت که «داستان ملاقات با سوروس ساختگی بود و فرد اتهام‌زننده هم اقرار کرد» که کیهان بلافلاصله و یک روز بعد از روز هفدهم بهمن همان سال این واکنش را به ادعای ابتکار نشان داد: «خانم ابتکار که می‌داند دروغ بزرگی گفته است بلافاصله از موضوع خارج می‌شود و درباره آن هیچ توضیح دیگری نمی‌دهد. در این خصوص گفتنی‌هایی هست. بخوانید!» در ادامه یادداشت کیهان آمده است: «ماجرای ملاقات آقای خاتمی با جرج سوروس (سرمایه‌دار صهیونیست آمریکایی و پشتیبان و تامین‌کننده مالی فتنه آمریکایی- اسرائیلی ۸۸) را نگارنده بر اساس شواهد و اسناد غیر‌قابل‌انکار مطرح کرده بودم و آقای خاتمی برای رد گم کردن از اینجانب شکایت کرده است، ولی از آنجا که از اسنادی که در اختیار داریم با خبر است، جرأت پیگیری شکایت خود را نداشته و هنوز هم ندارد. چرا که افشای این اسناد، از پشت صحنه آمریکایی- اسرائیلی فتنه ۸۸ پرده بر می‌دارد. اکنون این سؤال از آقای خاتمی در میان است که مگر بین شما و جرج سوروس چه موضوعات و مسائلی رد و بدل شده است که از افشای آن نگرانید تا آنجا که ترجیح می‌دهید اصل ملاقات را انکار کنید؟!» با وجود اینکه از این ادعای حسین شریعتمداری چند سال می‌گذرد، هنوز مدعی مدرکی که دال بر صحت ادعایش باشد، به دستگاه قضایی ارجاع نداده است.

کتاب زندگینامه جورج سوروس

جرج سوروس کتاب «سرمایه دار علیه سرمایه داری» را نگاشته است که این کتاب به فارسی نیز ترجمه شده است. این کتاب درباره بحران مالی 2008 نوشته شده و در آن سعی شده الگوی جدیدی برای بازارهای مالی ارائه شود. خواندن این کتاب می‌تواند برای درک بهتر بازارهای مالی موثر باشد. کتاب دیگر او «رویای برتری آمریکایی» نام دارد که در واقع به سراغ معضلات آشکار در نظام سرمایه‌داری و نهادهای اقتصادی آمریکا می‌رود. همچنین کتاب بی اجازه با جورج نیز به زندگینامه جورج سورس می‌پردازد که نوشته رابرت اسلاتر است. 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: مشاهیر جهان
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان