تاریخ انتشار: ۰۹:۲۳ - ۰۷ خرداد ۱۴۰۲

سیگنال ریزش لیر به بازار دلار ایران

لیر در روز شنبه با سقوط آزاد به پایین‌ترین سطح در آستانه دور دوم انتخابات ترکیه رسید. معامله‌گران معتقدند با پیروزی اردوغان، سقوط لیر در برابر دلار همچنان ادامه خواهد داشت و تاثیر آن را در بازار خودمان خواهیم دید.

سیگنال ریزش لیر به بازار دلار ایران

رویداد۲۴ به گزارش اقتصادنیوز، قیمت دلار هرات که در انتهای هفته گذشته با خبر سفر سلطان عمان به ایران شروع به کاهش کرده بود و مرز حمایتی مهم ۵۲ هزار و ۲۰۰ تومان را از دست داده بود در معاملات شنبه زیر این مرز و در ۵۱ هزار و ۷۰۰ تومان شروع به کار کرد.

از صبح شنبه معامله‌گران با جو فروش سلیمانیه، کاهش سکه و کاهش تهران معتقد بودند قطعا نرخ نزولی است. در بازار ارز تهران نرخ دلار از صبح زیر بازار هرات معامله می‌شد و تهران منتظر سفر سلطان عمان و خبر‌های تکمیلی از دوشنبه به بعد بود.

پولبک در بازار ارز؟

صبح شنبه که نرخ هرات شروع به افزایش کرد معامله‌گران آنقدر از کاهش نرخ مطمئن بودند که تصورکردند این افزایش، پولبک است.

آن‌ها می‌گفتند حداقل کاهش نرخ می‌تواند تا ۵۱ هزار و ۲۰۰ تومان باشد، حتی یکسری‌ها می‌گفتند نرخ هرات به کف ۵۰ هزار و ۷۰۰ برمی‌گردد که اگر نتیجه سفر منفی شود نرخ نتواند زیاد بالا برود.

شوک طالبان به قیمت دلار

اما دلار هرات بعد از یک اوج به سمت ۵۱ هزار و ۹۰۰ تومان و یک فرود به نرخ ابتدای صبح، داغ کرد و معامله‌گران خریدار شدند. نرخ هرات بعد از خبر تنش مرزی جمهوری اسلامی و طالبان با افزایش بالای مرز ۵۱ هزار و ۹۰۰ تومان رسید و معامله‌گران رکب خوردند.

البته یکسری هم هستند که همیشه در بازار وجود دارند و بدبین هستند. آن‌ها معتقد بودند بازارساز بیش از این نمی‌تواند نرخ دلار را پایین بیاورد. این دسته تصور می‌کنند از بورس گرفته تا حتی قاچاق کالا و سود شرکت‌های بزرگ دولتی و شبه دولتی به دلار وابسته است. آن‌ها می‌گفتند اونس ریخته و بازارساز دلارش را تا تسویه بالا نگه می‌دارد و بعد از زمان تسویه دلار هم می‌ریزد که این اتفاق نیفتاد و این سناریو باطل شد.

ترس بازار ارز از سفر سلطان به ایران؟

بازار معتقد است اگر همچنان تنش وجود داشته باشد و بیشتر شود دیگر دلاری از هرات وارد نمی‌شود و به موجب آن بازار تهران هم نوسانی می‌شود. نکته نرخ دلار هرات هم این بود که بازار هرات در روز شنبه بعد از مدت‌ها اجاره شد. وضعیت اجاره به بازاری می‌گویند که نقدی و امروزی بالای فردایی باشد. نسبت به این وضعیت هم دو نظر وجود داشت. یکسری‌ها می‌گویند فردایی نشان می‌دهد که بازار نسبتا به ورود سلطان عمان در یکشنبه ترس دارد و فردایی پایین است. اما یکسری‌ها طبق روال بازار معتقدند که بازار اجاره معنی صعود را می‌دهد.

نرخ دلار دچار نوسان شدید می‌شود اگر...

در کل چیزی که بازار نسبت به آن مطمئن است این گزاره بود که باتوجه به اینکه یک خبر غیرقطعی و گمانه درمورد برجام موجب افزایش انتظارات مثبت در بازار می‌شود و نوسان کاهشی به بازار می‌دهد، اگر خبر قطعی از برجام در این سفر سلطان عمان باشد نرخ دلار نوسان شدید خواهد داشت. این دسته از ماه قبل گوشزد می‌کردند که در خرداد نوسان نرخ شدید است و از دوشنبه این هفته بازار با خبر‌های تکمیلی این سفر نوسان خواهد داد. البته بازار بعد از این خبر یک نیم‌نگاهی هم به آینده‌تر یعنی نشست شورای حکام دارد.

بازار ارز در میانه ۲ سطح مهم

چارتیست‌های بازار معتقدند بازار بین دو سطح خیلی مهم ۵۱ هزار و ۹۰۰ تا ۵۲ هزار و ۲۰۰ تومان قرار دارد که این دامنه خیلی حساس است. آن‌ها می‌گویند در ماه رمضان نرخ بار‌ها برای شکستن ۵۱ هزار و ۹۰۰ تومان تلاش کرده و حتی دو هفته پیش هم به عنوان مقاومت خوب عمل کرده است.

در مقابل سطح ۵۲ هزار و ۲۰۰ تومان را داریم که معامله‌گران این نقطه را مرز بین صعود و نزول می‌دانند. با این استدلال چارتیست‌ها می‌گویند نه خریداریم و نه فروشنده، نگاه و فقط نگاه. از نظر آن‌ها نرخ دلار از هر طرف این دو سطح شکسته شود و یک روز تثبیت دهد روند جدید شکل می‌گیرد.

اثر سقوط لیر بر دلار تهران

بحث دیگری که در بازار داغ بود سقوط لیر ترکیه و تاثیر آن بر نرخ دلار تهران بود. لیر ترکیه با رسیدن به انتخابات درحال کاهش ارزش خود در برابر دلار بوده و هر روز یک رکورد می‌زند.

لیر در روز شنبه با سقوط آزاد به پایین‌ترین سطح در آستانه دور دوم انتخابات ترکیه رسید. معامله‌گران معتقدند با پیروزی اردوغان، سقوط لیر در برابر دلار همچنان ادامه خواهد داشت و تاثیر آن را در بازار خودمان خواهیم دید.

آن‌ها تصور می‌کنند با سقوط بیشتر لیر، دلار تهران نوسان افزایشی خواهد داشت با این استدلال که با نزول لیر، خواهان دلار در ترکیه زیاد می‌شود و دلار در کشور مرزی با ایران که مراوده مالی دارد بالا رفته است و روی نرخ دلار داخل هم تاثیر می‌گذارد.

۲ نکته درباره طلای آبشده

در بازار شنبه دونکته از طلای آبشده به چشم می‌خورد؛ یک اینکه چارت طلای آبشده در معاملات شنبه از برخی سایت‌های چارت‌دهی و تحلیل حذف شد. دو اینکه تحلیلگران می‌گویند طلای آبشده در ناحیه‌ای قرار گرفته از لحاظ چارت نوید یک نوسان نسبتا سریع را می‌دهد.

نکته بازار ارز هم این بود که معامله‌گران با اشاره به نرخ دلار در تابلو معاملاتی مرکز مبادله که ۴۲ هزار و ۵۰۰ تومان بود می‌گفتند دلاری که برای زائر‌ها در نظر گرفته‌اند ۴۷ هزار تومان است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: قیمت دلار
نظرات شما
پیشخوان