تاریخ انتشار: ۱۰:۵۳ - ۱۱ خرداد ۱۴۰۲

ارزش معاملات بورس به اسفند ۱۴۰۱ بازگشت

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در معاملات آخرین روز کاری هفته جاری با افت ۷۶/ ۰درصدی همراه شد و تا سطح ۲میلیون و ۲۷۱هزار واحدی عقب‌نشینی کرد.

ارزش معاملات بورس به اسفند ۱۴۰۱ بازگشت

رویداد۲۴ در حالی معامله‌گران بورسی تغییر فاز بازار را در دادوستد سهام طی هفته جاری شاهد بودند که عمدتا قیمت‌ها طی چند روز گذشته تحت تاثیر سیگنال مثبت در حوزه سیاست خارجی کشور چند گامی را در مسیر صعود حرکت کردند. اما در ادامه اثر این مهم طولی نکشید که خنثی شد و به‌طور مجدد سرمایه‌گذاران در بخش فروش سهام به‌طور جدی ظاهر شدند.

هرچند در بازار انتظاراتی مبتنی بر اصلاح قیمت سهام شرکت‌ها پس از صعود‌های چند وقت گذشته شکل گرفته بود، اما اکنون به باور برخی از کارشناسان بازار سرمایه میزان افت نرخ‌ها به حدی افزایش پیدا کرده است که اغلب سهام شرکت‌ها به‌طور مجدد در محدوده ارزندگی قرار گرفته‌اند.

از طرفی با توجه به اینکه بازار در آستانه چند روز تعطیلی قرار گرفته است، طبعا در چنین شرایطی شناسایی سود از سوی سرمایه‌گذاران امری بدیهی محسوب می‌شود. درعین حال فرضیه‌ای پیرامون جریان معاملات در این بخش از اقتصاد مطرح می‌شود مبنی بر اینکه احتمالا در هفته آینده به‌طور مجدد شاهد بازگشت نرخ‌ها به فاز صعود باشیم؛ چرا که عملکرد سالانه شرکت‌ها در آخرین گزارشی که روانه کدال شد، از وجود پتانسیل بنیادی قوی در اغلب صنایع حکایت داشت؛ بنابراین در چنین حالتی انتظار افزایش قیمت سهام دور از ذهن نیست.

اما از نگرشی دیگر سناریوی کاهش مجدد نرخ‌ها مطرح می‌شود. به باور برخی از تکنیکالیست‌ها شاخص‌کل بورس اوراق بهادار تهران همچنان می‌تواند در صورت چربش قدرت عرضه کنندگان سهام در مدار نزول به مسیر خود ادامه دهد. این مهم می‌تواند تا حدی تداوم پیدا کند که دماسنج بورس تا سطح حمایتی ۲میلیون و ۱۰۰هزار واحدی نیز بازگشت به عقب را تجربه کند.

صاحبان چنین دیدگاهی معتقدند به‌طور مجدد بازگشت به سقف قبلی (ارقامی بیش از ۵/ ۲میلیون واحد) در بازه زمانی کوتاه مدت طی این حالت در دسترس خواهد بود. فارغ از گمانه‌زنی‌ها پیرامون روند آتی بازار توجه به این نکته ضروری است؛ دیروز ۶۸۵میلیارد تومان پول سرمایه‌گذاران خرد از گردونه معاملات بازار سهام خارج شد. فروش سهام با راهبرد شناسایی سود به واسطه تعطیلات پیش‌رو یا تداوم جریان عرضه با محوریت جلوگیری از زیان بیشتر مواردی هستند که می‌تواند در شرایط فعلی از نگرش سرمایه‌گذاران بورسی وزن بگیرند.

در روز چهارشنبه شاخص کل هموزن (با تاثیر‌پذیری یکسان از تمام نماد‌های معاملاتی) افت ۰۸/ ۱درصدی را به نمایش گذاشت. آن‌طور که پیداست شدت جریان خروج پول از سهام شرکت‌های کوچک و متوسط بورسی همچنان بیشتر از شرکت‌های بزرگ بازار در حال انجام است.

احتمالا سرمایه‌گذارانی که اکنون در عمده سهام ریالی در موقعیت فروش قرار می‌گیرند، وزن چندانی به پالس‌های مثبت از سرگیری مذاکرات در حوزه برنامه جامع اقدام مشترک نمی‌دهند. این قشر از معامله‌گران بهبود روابط با کشور‌های همسایه از جمله سفر پادشاه عمان به تهران (تا زمانی که به‌طور ملموس در زمینه اقتصادی تغییرات را احساس نکنند) چندان مثبت ارزیابی نخواهند کرد؛ بنابراین فروش سهام کوچک ریالی را در دستور کار معاملاتی خود قرار می‌دهند تا در موقعیتی مطلوب‌تر که اتفاقا از قابلیت اطمینان بالاتری نیز برخوردار است، اقدام به ورود مجدد کنند. عرضه در شرایط کنونی می‌تواند نشأت‌گرفته از ترسی باشد که احتمالا با بازگشت اقبال به بزرگان، متقاضیان دیگر تمایلی برای ورود به سهام کوچک نداشته باشند. (در این نگرش سهام شرکت‌های کوچک عمدتا در محدوده اشباع قیمتی قرار دارند). به این‌ترتیب اکنون سهامداران ترجیح می‌دهند که راهبرد خروج را به‌خصوص در صنایع کوچک دنبال کنند. از دیگر نکات معاملات دیروز می‌توان به ورود ۱۷۷میلیارد تومانی جریان نقد به صندوق‌های سرمایه‌گذاری ETF بورسی اشاره کرد.

در ۱۰خرداد ماه مجموع صندوق‌های سرمایه‌گذاری نظیر درآمد ثابت، مختلط و سهامی در حالی ورود پول را تجربه کردند که احتمالا در روز‌های آتی همگام با بازگشت اقبال به بورس به‌طور مجدد جریان نقد به سمت سرمایه‌گذاری مستقیم تغییر جهت دهد. با در نظر گرفتن خروج ۶۸۵میلیارد تومانی پول از بورس تهران و در صورت تحقق فرضیه ورود کلیت ۱۷۷میلیارد تومان به صندوق‌های سرمایه‌گذاری از رقم خارج شده بورس، مشاهده می‌شود که رقمی بالغ بر ۵۰۸میلیارد تومان دیگر به‌طور کلی از بخش مولد خارج شده است. ردیابی مسیر پول در سایر بازار‌های مالی نشان می‌دهد که نه تنها در چنین بخش‌هایی افزایشی روی نداده است، بلکه با کاهش همراه بودیم. به نحوی که نرخ دلار و سکه نسبت به روز ماقبل معاملاتی افت کردند و به ترتیب به ارقام ۵۰هزار و ۸۸۰تومان و ۳۰میلیون و ۱۸۰هزار تومان بازگشتند.

ارقام فوق در حقیقت نشان می‌دهد که در شرایط فعلی نه تنها با اقبالی در بازاری خارج از بورس همراه نیستیم، بلکه همچنان زمینه برای تزریق منابع به بورس تهران و فرابورس ایران فراهم است و محرکی جدی در خارج از بازار سهام جریان نقد بورسی را تهدید نمی‌کند. دیروز ارزش معاملات خرد (سهام و حق تقدم) در بورس تهران به رقمی بالغ بر ۵هزار و ۲۵۳میلیارد تومان رسید. این مهم در حالی روی داد که کمترین مقدار از چنین معیاری را آخرین بار سرمایه‌گذاران در ۲۴اسفندماه سال۱۴۰۱ در فضای معاملات تجربه کردند. افت تکاپو در بازار سهام در واقع عاملی است که باعث کاهش ارزش معاملات شده است.

در مجموع معاملاتی که در بورس و فرابورس به وقوع پیوست در روز چهارشنبه ۴۵۷نماد در محدوده مثبت و ۲۹۷نماد در محدوده منفی تحرک داشتند. دیروز تعداد ۱۰۰نماد معاملاتی در صف خرید و ۵۱نماد معاملاتی در صف فروش به کار خود پایان دادند. به روایت آمار و ارقام ۲۱نماد در محدوده قیمتی بالاتر از مثبت ۵درصد، ۳۷نماد در محدوده مثبت ۴ تا مثبت ۵درصد و ۸۰ نماد در محدوده مثبت ۲ تا مثبت ۳درصد حضور داشتند. از طرفی، تعداد ۱۴۲نماد در محدوده قیمتی منفی ۲ تا منفی ۳درصد، ۵۲نماد در محدوده منفی ۴ تا منفی ۵درصد و ۲۱نماد در محدوده‌ای کمتر از منفی ۵درصد نوسان پیدا کردند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: بورس ، بازار سرمایه
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان