تاریخ انتشار: ۰۹:۳۷ - ۱۴ خرداد ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۳ نظر

رفع بوی بد کولر آبی

فصل گرما آغاز شده است و بسیاری از ما برای رهایی از گرما به کولرهای آبی پناه می‌‌بریم کولرهایی که برای مناطقی مانند تهران بسیار راندمان بهتری نسبت به کولرهای گازی دارند و مصرف برقشان هم کم‌تر به‌صرفه‌تر است.

رفع بوی بد کولر آبی

رویداد۲۴ نازآفرین جمشیدی: فصل گرما آغاز شده است و بسیاری از ما برای رهایی از گرما به کولر‌های آبی پناه می‌بریم کولر‌هایی که برای مناطقی مانند تهران بسیار راندمان بهتری نسبت به کولر‌های گازی دارند و مصرف برقشان هم کم‌تر به‌صرفه‌تر است.

فصل گرما آغاز شده است و همه به‌دنبال سرویس و راه‌اندازی کولر‌های خود هستند. کولر‌های آبی که در ایران هم بسیار استفاده دارد هر ساله نیازمند سرویس و راه‌اندازیست و اگر این کار انجام نشود ممکن است مشکلاتی به‌وجودآورد که یکی از آن‌ها بوی آزاردهنده‌ایست که از آن خارج می‌شود.

کولر‌های آبی، از فرآیند تبخیر آب برای خنک‌سازی محیط استفاده می‌کنند. از آن‌جایی که آب در کولر دائماً در حال گردش است، در طول فصل گرما احتمال ایجاد رسوبات، خوردگی، کپک و به دنبال آن، ایجاد بو در محیط زیاد است؛ بنابراین احتمالا برای شما هم پیش آمده که حس کنید علت بوی بد کولر چیست و اصطلاحا چرا کولر آبی بوی ماهی می‌دهد؟!

اگر بین فصول، برنامه تعمیر و نگهداری مناسبی برای کولر وجود نداشته باشد، مشکل بوی کولر بدتر شده و بر عملکرد آن نیز تأثیر منفی می‌گذارد. در صورتی که بوی ناخوشایندی در خانه یا محیط کار خود احساس کردید، ابتدا باید علت بوی نامطبوع کولر آبی را پیدا کرده و سپس آن را به‌زودی برطرف کنید.

دلیل بوی بد کولر آبی

اگر کولر آبی شما بوی کهنگی، کپک، رطوبت زیاد یا هر نوع بوی ناخوشایند تولید می‌کند به احتمال زیاد زمان آن رسیده است که برای پیدا کردن علت بوی نامطبوع کولر آبی، اجزای داخلی آن را به خوبی بررسی کنید. دلایل زیادی برای بوی بد کولر وجود دارد که در ادامه، به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

پوشال کهنه:

یک دلیل بوی بد کولر، پوشال‌های کهنه و کپک‌زده است. اگر یک پوشال را چندین سال استفاده کرده و به خوبی تمیز نکنید، دچار کپک‌زدگی شده و با عبور هوا از خود، بوی بد را به خانه وارد می‌کند. توصیه می‌کنیم که اگر قصد دارید دوباره از پوشال‌های سال پیش استفاده کنید، آن‌ها را با محلول سرکه و آب شسته و آبکشی کنید.

در صورتی که بوی بد با شست‌وشو برطرف نشود، باید حتماً پوشال‌ها را تعویض کنید. هر چند در بهترین حالت، بهتر است که پوشال کولر آبی، هر سال و قبل از شروع فصل تابستان، عوض شود. به علاوه برای مدیریت بوی نامطبوع کولر، می‌توان از خوشبوکننده‌های مخصوص استفاده کرد. قرار دادن پوشال‌ها زیر نور خورشید نیز می‌تواند به کاهش این بو کمک کند.

آلودگی آب درون مخزن کولر:

کولر‌های آبی مدام در معرض آب فراوان قرار دارند و در نتیجه، نسبت به باکتری‌ها و کپک‌ها حساس هستند. در فصول گرم که شرایط مساعد است، رشد کپک‌ها و ماندگی آب در مخزن کولر به مدت طولانی، می‌تواند یکی از دلایل بوی بد کولر آبی باشد.

زنگ‌زدگی بخش‌های مختلف کولر نیز می‌تواند یکی از دلایل بوی بد پخش شده از آن باشد. در این وضعیت بهترین روش برای رفع بوی بد کولر آبی، تعویض آب و شستشوی کامل کولر است. در این مواقع، کولر را باز کرده و تمام قسمت‌های داخلی آن را با یک شویندۀ شیمیایی بشویید. همچنین پوشال را با آب و کمی سرکه شستشو دهید تا اثرات کپک و زنگ‌زدگی، کاملاً برطرف شود.

خراب بودن پمپ آب کولر:

یک علت بوی نامطبوع کولر آبی، می‌تواند خراب یا نیم‌سوز شدن موتور آن باشد. اتصالی در سیم‌های برق کولر یا نیم‌سوز شدن موتور در اثر بی‌آبی، بوی سوختگی خاصی در خانه پخش می‌کند. با احساس کردن بوی سوختگی کولر، به تعمیرکار مراجعه کنید تا پس از بررسی علت، آن را برطرف کند.

رفع بوی بد کولر آبی

قرار گرفتن کولر در مکان نامناسب:

برای نصب کولر آبی، مکان مناسبی را انتخاب کنید که هوای تازه و مطبوعی داشته باشد. با نزدیک بودن کولر به جریان هوای کثیف و آلوده (مانند سرویس بهداشتی) بوی بد محیط به داخل کولر آبی مکش و وارد محیط خانه می‌شود.

در این مواقع برای رفع بوی بد کولر آبی، جای کولر را در صورت امکان عوض کنید. در غیر این صورت با بالا بردن مسیر هواکش یا استفاده از فن برای تغییر جهت هوای محیط، می‌توانید تا اندازه‌ای بوی بد را از بین ببرید.

روغن‌کاری با روغن بی‌کیفیت:

در زمان روغن‌کاری و سرویس موتور کولر، دقت داشته باشید که از روغن مرغوب، مخصوص و بدون بو استفاده کنید. هنگامی‌که روغن‌های نامناسب و غیر استاندارد با آب ترکیب می‌شوند، بوی نامطبوعی گرفته و فضای خانه را نامطبوع می‌کنند

آب ورودی به کولر کثیف است:

اگر به جای اتصال کولر به آب شرب، آن را به یک منبع آب وصل کرده باشید، ممکن است آب داخل منبع کثیف شده و کولر به همین علت، بوی نامطبوعی گرفته باشد. منبع را بررسی کنید. اگر در معرض آفتاب بوده، جنس باکیفیتی نداشته و آب داخل آن پر از جلبک و میکروب باشد، کولر آبی شما بوی نامطبوعی تولید می‌کند.
در صورتی که ایراد از این قسمت باشد، بعد از تعویض آب و شستشوی کامل منبع، باید پوشال‌ها را نیز تعویض کنید تا بوی بد کاملاً برطرف شود.


بیشتر بخوانید:  برای تمیز کردن خانه از کجا شروع کنیم؟


تمیز نبودن سینی زیر کولر:

سینی زیر کولر، یکی از بخش‌هاییست که در صورت باقی ماندن آب داخل آن، بوی نامطبوعی تولید می‌کند. بنابراین، سینی را هر چند روز یکبار بررسی و آب داخل آن را تعویض کنید.

کثیف بودن بدنه کولر آبی:

اگرچه مخزن آب و پوشال‌ها، دلایل اصلی بوی بد در کولر آبی هستند، اما قسمت بیرونی کولر نیز ممکن است در این امر نقش داشته باشد؛ بنابراین باید هر چند هفته یک بار، بدنۀ بیرونی کولر آبی خود را تمیز کنید. شستشوی کولر در درجۀ اول، به‌افزون بهتر کردن ظاهر دستگاه و پاک کردن گرد و خاک آن، بو‌های نامطبوع را از بین می‌برد.

رفع بوی بد کولر آبی

روش‌های از بین بردن بوی بد و خوشبو کردن کولر آبی

ترفند‌های متعددی برای از بین بردن بوی نامطبوع کولر وجود دارد:

انجام پاکسازی‌های اولیه که در بالا بیان کردیم

همان‌گونه‌که پیش‌تر اعلام کردیم، برای از بین بردن بوی بد کولر ابتدا بایستی پاکسازی‌های اولیه شامل تعویض پوشال و آب، تمیز کردن سینی و … را انجام داده و سپس به سراغ راه‌های خوشبو کردن آن بروید.

استفاده از خوشبوکننده‌های کولر

در یک بطری اسپری، مقداری از اسانس مورد علاقه خود را روی قسمت‌های داخلی کولر آبی اسپری کنید تا از شر هر گونه بوی نامطبوع خلاص شوید. اسانس‌های نعناع، اسطوخودوس یا عصارۀ گریپ فروت، برای خوشبو نگه داشتن کولر مناسب هستند. این مواد به خنثی کردن بو‌های ناخوشایند کمک می‌کند.

استفاده از سرکه

یک فنجان سرکه را به آب کولر اضافه کرده و اجازه دهید تا یک ساعت در سیستم بچرخد. این کار باعث از بین رفتن بو‌های نامطبوع ناشی از کپک‌ها، برخی خوردگی‌ها، رسوبات کلسیم و لجن می‌شود. این کار را می‌توانید یک تا دو بار در فصل تابستان تکرار کنید. اگر بوی سرکه در خانه آزاردهنده بود، یک بار دیگر آب کولر را خالی کنید. با در جریان افتادن آب تمیز در سیستم کولر، بوی سرکه نیز از بین می‌رود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
0
0
دست شما درد نکنه!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
0
0
افزودن یک فنجان مایع ضدعفونی سبزیجات به آب کولر هر ماه یکبار بسیار مفید است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۵
0
0
کولر ما هر وقت بوی بد بده با اسپری چنتا پاف به بدنش میزنم خودش بو میکشه داخل و پخش میشه داخل خونه اصلا نیاز نیست در کولر باز کنید از همون شکاف بزنید داخل
نظرات شما
پیشخوان