تاریخ انتشار: ۱۶:۲۲ - ۲۷ خرداد ۱۴۰۲

آیا هاست در سئو سایت تأثیر دارد؟

سرعت سایت تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار دارد که مهم‌ترین آن‌ها میزبانی یا سرور هاستینگ سایت است. هاست می‌تواند تأثیر قابل توجهی روی عملکرد سایت شما در موتور‌های جستجوی داشته باشد، ولی متأسفانه بسیاری از کسب و کار‌ها در تدوین استراتژی سئو آن را در نظر نمی‌گیرند.

رویداد۲۴ اغلب صاحبان سایت‌ها وقتی صحبت از سئو می‌شود، بلافاصله به کلمات کلیدی، محتوا یا بک لینک و رپورتاژ فکر می‌کنند. ولی اگر بخواهیم از جنبه فنی به سئوی سایت بپردازیم، ساختار سایت و سرعت آن هم جزو فاکتورهایی هستند که نقش بسیار مهمی در عملکرد سئوی سایت دارند. سرعت سایت تحت ‌تأثیر عوامل مختلفی قرار دارد که مهم‌ترین آنها میزبانی یا سرور هاستینگ سایت است. هاست می‌تواند تأثیر قابل توجهی روی عملکرد سایت شما در موتورهای جستجوی داشته ‌باشد، ولی متأسفانه بسیاری از کسب و کارها در تدوین استراتژی سئو آن را در نظر نمی‌گیرند.

انتخاب سرویس میزبانی مناسب و پرسرعت می‌تواند جایگاه سایت شما را در رتبه‌بندی موتورهای جستجو بهبود بخشد، نرخ پرش سایت را کاهش و نرخ تبدیل آن را افزایش دهد. البته که هاست آثار مهم دیگری هم‌ بر سئوی سایت دارد که پیشنهاد می‌کنیم برای دانستن آنها تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. در این مقاله به شما می‌گوییم که هاست چگونه می‌تواند روی سئو تأثیر بگذارد، البته اگر شما نیاز به اطلاعات بیشتری در زمینه آموزش سئو سایت دارید می توانید به این صفحه از سایت مدیروب مراجعه کنید و اطلاعات دقیقی درباره یادگیری سئو به دست آورید.

آیا هاست در سئو سایت تأثیر دارد؟

هاست چگونه روی سئوی سایت تأثیر می‌گذارد؟

شاید هاست به ‌اندازه بهینه سازی ساختار یا سرعت جزو شناخته شده‌ترین مؤلفه‌های سئو نباشد، اما یکی از فاکتورهای بسیار مهم در بهبود سرعت سایت است. چه از هاست خارجی استفاده‌ کنید چه از بهترین ‌هاست ایرانی، برای اینکه سایت شما در رتبه بندی گوگل جایگاه خوبی کسب کند، باید از قدرت عملکرد و سرعت قابل قبولی برخوردار باشد که در این مورد شرکت خدمات هاستینگ می‌تواند کمک کننده باشد یا برعکس، دردسرساز!

هاست و سرویس‌های میزبانی وب از چند طریق می‌توانند روی عملکرد سئوی سایت شما تأثیر بگذارند:

·         سرعت و زمان بارگذاری سایت

فکر می‌کنید وقتی یک مشتری سایت شما را در گوگل پیدا و روی آن کلیک می‌کند، چه مدت صبر می‌کند تا سایت شما لود شود؟

3 ثانیه یا اگر خیلی صبور باشد 5 ثانیه!

مدت زمان بارگذاری سایت، شانس شما برای جذب بازدیدکنندگان جدید و فروش بیشتر را افزایش می‌دهد. شاید باورتان نشود، ولی نرخ تبدیل سایت‌هایی که در یک ثانیه بارگذاری می‌شوند، تقریباً 3 برابر بیشتر از سایت‌هایی است که در پنج ثانیه بارگذاری می‌شوند.

سرعت یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی است که گوگل در معرفی عوامل رتبه بندی در سال 2022 به آن اشاره کرده است. داشتن یک سایت سریع می‌تواند جایگاه شما را در صفحه نتایج موتورهای جستجو بهبود ببخشد. در این مورد شاید انتخاب بهترین سایت خرید هاست تنها عامل مؤثر بر سرعت و زمان بارگذاری سایت نباشد، اما مهم‌ترین عامل است. داشتن یک هاست قوی و پرسرعت می‌تواند سرعت بارگذاری سایت را به بهترین نحو افزایش دهد و ترافیک ارگانیک بالاتر و نرخ تبدیل بیشتری را برای شما به ارمغان بیاورد.

·         مشکلات ناشی از خرابی سرور

یکی از دردسرهایی که خرابی سرور به وجود می‌آورد، از کار افتادن سایت است. هیچ ‌کس دوست ندارد سایتش از کار بیفتد. چون در طول زمانی که سایت از کار افتاده، فروش احتمالی خود را از دست می‌دهید. به‌ علاوه اینکه مشتریان ممکن است سایت شما را غیرقابل ‌اعتماد بدانند و دیگر به سراغ آن نیایند.

خرابی سرور روی سئو سایت هم تأثیر می‌گذارد. چون اگر یکی از موتورهای جستجو متوجه خرابی سایت شود، دچار افت رتبه می‌شوید و حتی ممکن است به طور موقت از صفحه نتایج خارج شوید. یک هاست قوی با ضمانت آپتایم بالا، می‌تواند این اطمینان را به شما بدهد که به ‌ندرت دچار خرابی می‌شود.

·         موقعیت مکانی سرور هاست

هنگام انتخاب هاست، حتماً به موقعیت مکانی سرورهای شرکت خدمات هاست دقت کنید. سرورهایی که به موقعیت مکانی مخاطبان شما نزدیک هستند، سرعت سایت بهتری را ارائه می‌کنند. اگر کاربران شما ایرانی هستند و مخاطب خارج از کشور ندارید، از خدمات شرکت‌هایی استفاده ‌کنید که سرورهای آنها داخل ایران هستند.

با توجه به اینکه کشور ما هر از گاهی بنا به‌ دلایل سیاسی و رویدادهای خاص دچار قطعی اینترنت بین المللی می‌شود و البته در حال حاضر هم تا حدودی با این مسئله درگیر هستیم، بهتر است شرکت خدمات هاستی را انتخاب کنید که مطمئن هستید در چنین مواقعی سایت از دسترس خارج نمی‌شود.

آیا هاست در سئو سایت تأثیر دارد؟

·         نوع هاست (اشتراکی، اختصاصی و...)

وقتی برای خرید هاست شروع به جستجو در شرکت‌های خدمات میزبانی وب می‌کنیم، متوجه طیف گسترده‌ای از خدمات میزبانی سایت، مانند هاست اشتراکی، هاست اختصاصی، کلودفلر، VPS و هاست مدیریت شده می‌شویم. طبیعتاً هر یک از این خدمات قابلیت‌های خاصی را در اختیار شما قرار می‌دهند و برای گروه خاصی از سایت‌ها مناسب هستند. مهم‌تر از همه اینکه، نوع هاست انتخابی شما می‌تواند روی سئوی سایت تأثیر بگذارد.

رایج‌ترین هاستی که اغلب سایت‌های کوچک و متوسط از آن استفاده می‌کنند، هاست اشتراکی است. هاست اشتراکی با تقسیم منابع، سرعت مناسب و هزینه مقرون به صرفه‌ای دارد، ولی ممکن است برای سئوی سایت شما مناسب نباشد و سرعت سایت شما را کاهش دهد و هاست اختصاصی یا کلودفلر انتخاب هوشمندانه‌تری برای سایت شما باشد.

·         امنیت سایت

امنیت میزبان سایت برای امنیت سایت شما ضروری است. شرکت میزبانی وب مسئول امنیت سرورهای خودش است و ممکن است خدمات دیگری مانند گواهینامه SSL رایگان یا اسکن نرم افزارهای مخرب معمولی را در اختیار شما قرار دهد، اما به‌روز بودن سرورهای آن از نظر امنیتی موضوع بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته ‌باشیم.

گوگل در سال 2014 اعلام ‌کرد که رمزگذاری معتبر HTTPS یکی از فاکتورهای رتبه بندی است. HTTPS به مرورگرها اجازه می‌دهد که به طور ایمن با سایت شما ارتباط برقرار کنند. هاست امن از هک شدن سایت شما و جایگزینی محتوای آن با بدافزار یا هرزنامه پیشگیری می‌کند. موضوعی که در صورت رعایت نکردن می‌تواند بر رتبه بندی سایت شما تأثیر منفی بگذارد. توضیحات مفصل در این باره را می‌توانید در سایت مدیر وب https://modireweb.com/seo/ مطالعه کنید.

·         نرخ پرش یا Bounce Rate

نرخ پرش به درصد بازدیدکنندگانی گفته‌ می‌شود که فقط از یک صفحه بازدید می‌کنند و بدون اینکه هیچ اقدامی خاصی انجام بدهند، فوراً از آن خارج می‌شوند. اگرچه بونس ریت جزو عوامل رسمی رتبه‌بندی سایت نیست، اما می‌تواند روی زمان ماندگاری کاربران در سایت تأثیر داشته‌ باشد. اما نرخ پرش چه ربطی به سئو سایت دارد؟

در پاسخ باید بگوییم که نرخ پرش بالا می‌تواند ناشی از کند بودن سایت یا خرابی سرور باشد! بهبود نرخ پرش و افزایش مدت زمان ماندگاری کاربران در سایت یکی از جنبه‌های مهم سئو فنی است. بنابراین چک کنید که هاست سایت شما کند یا خراب نباشد.

آیا هاست در سئو سایت تأثیر دارد؟

چگونه بهترین هاست برای سئو را انتخاب کنیم؟

اکنون که می‌دانید هاست چگونه روی سئوی سایت تأثیر می‌گذارد و چرا انتخاب سرور خوب و قدرتمند یک عامل مهم در سئوی موفق سایت است، با هم ببینیم که برای انتخاب یک هاست عالی و قوی باید به چه فاکتورهایی دقت کنیم.

قبل از اینکه بخواهید از یک شرکت ارائه خدمات میزبانی وب، هاست بخرید، حتماً به این موارد دقت کنید:

چه نوع هاستی پاسخگوی نیاز سایت شماست (اشتراکی، اختصاصی، کلودفلر یا...)

داشتن تیم پشتیبانی امور مشتریان پاسخ‌گو و مسئولیت ‌پذیر

شبکه توزیع محتوا یا CDN شرکت خدمات میزبانی

با دقت به هر یک از این فاکتورها می‌توانید بهترین هاست را برای سایت خودتان انتخاب کنید. اگر تمایل دارید به‌روزترین اطلاعات درباره هاست و سئو را مطالعه کنید، توصیه می‌کنیم همین حالا به سایت مدیر وب مراجعه کنید.

برچسب ها: تبلیغات
نظرات شما