تاریخ انتشار: ۰۹:۲۸ - ۳۰ دی ۱۳۹۴
گزارش رویداد 24 از تلاش اسلام آباد برای برقراری آشتی میان تهران - ریاض

چرا پاکستان می خواهد میانجی باشد؟

خاورمیانه در آشوب است و آخرین خواسته کشورهای شرق میانه بالا گرفتن تنشی ...
رویداد24- خاورمیانه در آشوب است و آخرین خواسته کشورهای شرق میانه بالا گرفتن تنشی است که اگر به درگیری برسد دامان همه را خواهد گرفت. از همین رو است که پاکستان دست به کار شده؛ می خواهد میانجی باشد.

به گزارش رویداد24، نواز شریف، نخست وزیر این کشور از اسلام آباد به ریاض سفر کرده و پس از آن راهی تهران شده تا شاید به تمام اختلافات پایان دهد. ایران و عربستان دو متحد مهم منطقه ای پاکستان محسوب می شوند و رقابت میان آنها همکاری در زمینه های مختلف را برای اسلام آباد سخت می کند.

درست در شرایطی که ایران درهای خود را به روی جهان گشوده و کشورهای مختلف از شرق و غرب برای بهره گیری از ظهور یک بازار مصرفی جدید گوی سبقت را از هم می ربایند، پاکستان باید بجای سود جستن از امکان ثبت قراردادهایی که می تواند پس از چندین و چند سال نیازهای بخش انرژی اش را تامین کند و بجای همکاری هایی که می تواند این کشور را در مبارزه علیه تروریسم به مقصود برساند، نگران روابط دو متحد اصلی خود در منطقه باشد.

از یک سو روابط دوجانبه تاریخی و عمیقی با عربستان دارد و از دید سعودی ها «نزدیکترین متحد مسلمان عربستان» محسوب می شود و از سوی دیگر روابط نزدیکی با ایران دارد؛ در آگوست سال 1947 ایران نخستین کشوری بود که استقلال پاکستان را در سطح بین المللی به رسمیت شناخت.

با وجود رشته های تاریخی که پاکستان را به دو ابرقدرت منطقه نزدیک کرده، نکات اساسی وجود دارد که نواز شریف را همانطور که خود عنوان می کند راهی «ماموریت مقدس» کرده؛ در حال حاضر کشورهای منطقه در سایه گسترش فعالیت های تروریستی به سر می برند و پاکستان به هیچ وجه از این قاعده مستثنی نیست. این کشور در خاک خود درگیر مبارزه با تروریسم است و تشدید ناگهانی اختلافات دو کشور دوست، نه تنها بر پیچیدگی روند مبارزه با تروریسم می افزاید بلکه صلح در سراسر منطقه را به مخاطره می اندازد.

علاوه بر این با به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای میان ایران و شش قدرت جهان، پاکستان نیز به مزایای اقتصادی گسترش روابط و بهره برداری از ورود دوباره تهران به عرصه تجارت جهانی چشم دارد. با پیوستن دوباره ایران به بازارهای جهانی پاکستان می تواند ضمن کامل کردن خط لوله گازی که مدت ها است در انتظار نهایی شدن است، نیازهای انرژی خود را تامین کند.

پاکستان تاکنون سعی کرده در عرصه منطقه ای به گونه ای عمل کند که علیرغم رقابت شدیدی که میان ایران و عربستان وجود دارد، هر دو کشور را به عنوان متحدان خود حفظ کند.

سیاست یک بام و دو هوای این کشور در موضوع ائتلاف 34 کشوری که از سوی عربستان به بهانه مبارزه با تروریسم تشکیل شد، گویای همین نکته است. عربستان در این ائتلاف از 34 کشور مسلمان نام برده که در مبارزه با تروریسم همراه سعودی ها خواهند بود اما نکته قابل توجه این است که نام ایران به عنوان یک قدرت منطقه ای که اقدامات قابل توجهی در مبارزه با تروریسم داشته و همچنین نام سوریه به عنوان کشوری که هدف اصلی تروریسم است، در این فهرست 34 کشوری به چشم نمی خورد. البته تعدادی از کشورهایی که این فهرست قرار دارند نیز از این مسئله ابراز بی اطلاعی کرده اند.

نام پاکستان به عنوان متحد اصلی عربستان در منطقه اما باعث اظهار تعجب مقامات این کشور شد. برخی تحلیل گران معتقدند هدف عربستان از چنین اقدامی، ائتلاف سازی علیه ایران است. در چنین شرایطی پاکستان به هیچ وجه نمی خواهد دست به اقدامی جانبدارانه علیه دو  متحد خود بزند و به همین دلیل نیز از یک سو اعلام می کند که شکل گیری چنین ائتلافی استقبال می کند و از سوی دیگر تاکید دارد که حاضر نیز برای انجام ماموریت های ضربتی این ائتلاف نیرو اعزام کند.

حال نواز شریف سفرهای منطقه ای خود را آغاز کرده تا با کاهش شدت تنش ها میان ایران و عربستان، دو کشور را در مسیر آشتی قرار دهد تا شاید با همکاری قدرت های منطقه ای و جهانی، بازگشت صلح به منطقه میسر شود. نخست وزیر پاکستان روز گذشته در دیدار با حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران گفت: مقام های عالی عربستان و هم مقام های عالی ایران تاکید داشتند که خواستار ادامه تنش نیستند و هر دوطرف از ابتکار پاکستان برای میانجی گری استقبال و قدردانی کردند.

نخست وزیر پاکستان گفت: مقام های سعودی به من گفتند که به ایران به عنوان یک دشمن نگاه نمی کنند و دقیقا مطلب مشابه را هم از مقام های عالی ایران دریافت کردم. آنها به من گفتند که علاقه ای به تنش ندارند. امیدوارم این روند میانجی گری به ملایمت و بدون مشکل پیش برود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما