تاریخ انتشار: ۲۰:۰۳ - ۱۴ تير ۱۴۰۲

رابیتس گالوانیزه

رابیتس گالوانیزه ورقی فولادی است که دارای چشمه هایی به شکل های مشخص است. رابیتس در اجرای سقف کاذب، دیوار، گچ کاری و برش کاری، نمای ساختمان و ترمیم ترک ساختمان استفاده می شود.

رویداد۲۴ رابیتس گالوانیزه ورقی فولادی است که دارای چشمه هایی به شکل های مشخص است. رابیتس در اجرای سقف کاذب، دیوار، گچ کاری و برش کاری، نمای ساختمان و ترمیم ترک ساختمان استفاده می شود.

به دلیل ارزان بودن قیمت رابیتس کاربرد زیادی در اجرای سقف کاذب دارد. رابیتس به دلیل شبکه توری که دارد به منظور نگه داشتن ملات روی سقف یا ستون استفاده می شود. همچنین برای مقاومت در برابر خوردگی و زنگ زدگی در ساخت آن از ورق های گالوانیزه روی اندود استفاده می شود.

بدون استفاده از این محصول گچ کاری و ماندن ملات روی دیوار، ستون و سقف مشکل است. بنابراین رابیتس به عنوان یک پایه برای گچ کاری به حساب می اید و به نوعی نگه دارنده ملات است. نوع گالوانیزه بهترین نوع ورق در ساخت رابیتس است. این محصول را به این دلیل از ورق های گالوانیزه می سازند که در برابر خوردگی و زنگ زدگی مقاوم باشد.

انواع رابیتس گالوانیزه

تقسیم بندی رابیتس گالوانیزه علاوه بر اینکه براساس وزن انجام می شود توسط، تعداد ستون ها و چشمه ها نیز انجام می شود.

قیمت رابیتس

رابیتس ها براساس وزن به چند دسته زیر تقسیم می شوند:

  • سبک: با وزن کمتر از 600 گرم
  • نیمه سبک یا متوسط: با وزن 810 تا 840 گرم
  • سنگین: با وزن 900 گرم

رابیتس ها براساس تعداد ستون

  • رابیتس 9 ستون
  • رابیتس 11 ستون
  • رابیتس ۱۳ ستون

رابیتس ها در ستون های 9-11-13 ستون ساخته می شوند که وزن های بالاتر معمولا دارای 13 ستون و چشمه های ریزتری هستند که وزن این محصول حدودا بین 400 تا 1400 گرم است.

رابتیس ها هم در گونه های سبک و هم در گونه های سنگین تولید می شوند. از آنجا که وزن رابیتس ها مستقیماً بر وزن دیوار یا سقف تأثیر می گذارد، در مواردی که حجم استفاده از رابیتس ها زیاد است، باید تا حد ممکن از نوع های سبک تری استفاده شود.

ابعاد رابیتس گالوانیزه

رابیتس گالوانیزه استاندارد در ابعاد 60 سانتی متر و ارتفاع 230 تا 240 سانتی متر است. هر یک عدد رابیتس برای 1.44 متر مربع مناسب است. جهت تعیین تعداد رابیتس مورد نیاز برای اجرا در ساختمان باید متراژ کار را بر این عدد تقسیم کنید.
بسته های رابیتس سبک با وزن کمتر از 600 گرم در بسته های 20 تایی تولید می شوند. بسته های سنگین رابیتس با وزن بالای 600 گرم تا 1400 گرم در بسته های 10 تایی تولید می شوند. 

کاربرد رابیتس گالوانیزه

فلسفه استفاده از رابیتس در یک ساختمان این است که ملات روی آن سوار شوند. همین امر موجب شده است تا در صنعت ساختمان سازی کاربردهای زیادی داشته باشد. از جمله مهمترین کاربرد رابیتس در صنعت ساختمان سازی شامل:

  1. تولید سقف کاذب با رابیتس
  2. گچ کاری 
  3. سوار کردن ملات روی تیرآهن و آرماتور
  4. پوشش بتن سیمانی با ملات
  5. ترمیم دیوارهای ترک خورده
  6. دکوراسیون و نمای داخلی و خارجی خانه
  7. سنگ اوپن و گچ کاری های نمای آشپرخانه
  8. ساخت حجم های سیمانی و گچی برای نورمخفی در ساختمان

به علت استفاده آسان، در دسترس بودن و نیز مناسب بودن قیمت رابیتس در اکثر پروژه‌های ساختمانی استفاده می‌شود، زیرا ملات‌های ساختمانی به سطح مشبک و توری آن به خوبی چسبیده و عملیات گچ‌کاری، سفید کاری و... را آسان‌تر می‌نماید.

رابیتس گالوانیزه

استفاده از رابیتس گالوانیزه در ساخت سقف کاذب

یکی از کاربردهای گسترده و محبوب رابیتس در ساخت سقف کاذب است. سقف کاذب امروزه در ساختمان سازی گسترش یافته است و افراد زیادی برای ایجاد سقف کاذب به دنبال بازسازی خانه های خود هستند و یا از ابتدا در هنگام ساخت سقف کاذب را روی سقف اصلی خانه پیاده سازی می کنند. سقف کاذب یکی از مواردی است که می تواند زیبایی نمای داخلی خانه را فراهم کند.

سقف کاذب با کمک رابیتس گالوانیزه، میلگرد و نبشی و سیم مفتول ساخته می شود. برای اینکار ابتدا میلگردها را روی سقف آویزان می کنند. سپس نبشی ها را در فواصل معین به خصوص در کناره ها نصب می کنند. در نهایت رابیتس را روی میلگردها و نبشی ها با سیم مفتول نصب می کنند. به عبارتی برای اتصال ورق رابیتس گالوانیزه به میلگردهای آویزان و نبشی ها از سیم مفتول یا جوشکاری استفاده می شود. بعد از نصب رابیتس روی میلگردها و نبشی ها، اکنون نوبت ریختن ملات و گچ کاری است. بعد از گچ کاری عملیات سفید کاری انجام می شود. سقف کاذب شما آماده است.

نحوه تولید رابیتس

برای تولید رابیتس باید مواد و تجهیزات اولیه فراهم شود که در زیر به شرح آن می پردازیم.

ابتدا باید ورق گالوانیزه که ماده اصلی ساخت رابیتس است فراهم شود. دستگاه های مورد نیاز برای ساخت این محصول عبارت است از دستگاه رول باز کن، دستگاه PLC و دستگاه های پرسکاری. برای تولید رابیتس مراحل زیر طی می شود:

ابتدا ورق گالوانیزه که به صورت رولی است توسط دستگاه رول باز کن که کویل نامیده می شود باز می شود. سپس ورق های باز شده در دستگاه برش قرار می گیرند تا به صورت طولی و در فواصل طولی 10 سانتی متر برش بخورند. ورق های برش خورده وارد دستگاه های پرسکاری شده تا عملیات پرس کاری روی ورق های گالوانیزه انجام شود. در این مرحله است که ستون ها و چشمه های رابیتس دیده می شود. سپس ورق های گالوانیزه وارد دستگاه کشش می شوند تا عرض 60 سانتی دچار کشش شوند. در نهایت ورق های گالوانیزه به طول 2.40 متر برش خورده و بسته بندی می شوند.

عوامل تعیین کننده قیمت رابیتس گالوانیزه

به صورت کلی قیمت رابیتس برحسب مشخصات مانند وزن، تعداد ستون، نوع رابیتس، سایز آن و ... تعیین می شود. رابیتس ها براساس تعداد ستون که 9-10-13 ستونه هستند نیز قیمت گذاری می شود. برای مثال قیمت رابیتس 13 ستون نسبت به قیمت رابیتس 9 یا 10 ستون بیشتر است. به صورت کلی رابیتس ها براساس وزن ورق های گالوانیزه تعیین قیمت می شوند. با توجه به اینکه ضخامت و وزن گالوانیزه ها چقدر باشد، نیز قیمت گذاری می شوند.

باتوجه به اینکه رابیتس از ورق گالوانیزه گرم ساخته می‌شود، نوسانات قیمت ورق گالوانیزه تاثیر کاملا مستقیم بر قیمت رابیتس اعمال می‌کند.

خرید رابیتس

سوالات متداول

1.    چرا باید رابیتس را از ورق گالوانیزه تولید کرد؟

گالوانیزه متریالی است که در برابر رطوبت مقاومت بالایی دارد و طول عمر سازه را افزایش می دهد.

2.    قیمت رابیتس گالوانیزه به چه چیزی بستگی دارد؟

برای تعیین قیمت باید ابتدا نوع و ابعاد رابیتس را مشخص کرد. در مورد برند هم، برندهای مختلفی را برای خرید در بازار مشاهده می‌کنیم. همچنین  باتوجه به اینکه از ورق گالوانیزه گرم ساخته می‌شود، نوسانات قیمت ورق گالوانیزه تاثیر کاملا مستقیم بر قیمت رابیتس اعمال می‌کند. 

3.    کاربرد رابیتس گالوانیزه چیست؟

رابیتس سقف یکی از عناصر اساسی در ساخت و ساز و تزیینات داخلی ساختمان‌ها است که برای نصب آسان و استحکام بخشیدن به ساختار سقف استفاده می‌شود. کاربرد گسترده رابیتس گالوانیزه در ایجاد سقف کاذب است.

4.    آیا استاندارد خاصی برای ابعاد برگ‌های رابیتس موجود در بازار ایران وجود دارد؟

هر ورق رابیتس به طور استاندارد در طول 240 سانتیمتر و عرض 60 سانتیمتر تولید می‌شود. براساس ضخامت ورق گالوانیزه ممکن است این ابعاد تغییر کند.

برچسب ها: اخبار اقتصادی
نظرات شما