تاریخ انتشار: ۱۱:۲۰ - ۲۷ تير ۱۴۰۲

گرانی، کم آبی و تورم، خشکشویی‌ها را از رونق انداخت

رئیس اتحادیه لباسشویی و خشک‌شویی تهران گفت: شرایط معیشتی موجب شده تا قابلیت صنف خشک‌شویی و لباسشویی نادیده گرفته شده و هر ساله تعداد تیراژ کار فعالان این صنف نسبت به سال گذشته کمتر شود.

گرانی، کم آبی و تورم، خشکشویی‌ها را از رونق انداخت

رویداد۲۴ مریم بهنام راد- امروزه با افزایش تورم و گرانی، قدرت خرید مردم تا حد زیادی کاهش یافته و سفره خانوار کوچک شده است. متاسفانه بسیاری از افراد حتی با اینکه ساعات زیادی را کار می‌کنند، اما نمی‌توانند آن طور که می‌خواهند از پس خرج‌های زندگی برآیند.

افزایش هزینه‌های زندگی دلیل تغییر در سبک زندگی مردم شده است. شاید تا چند سال پیش مردم برای حفظ ظاهر البسه‌های خود، شستشوی لباس هایشان را به دست خشکشویی‌ها می‌سپردند، اما امروز در راستای حذف برخی از هزینه‌های زندگی به ناچار شستشوی بیشتر البسه و موارد از این دست را در خانه‌های خود انجام می‌دهند، که در نهایت موجب بی کیفیت شدن لوازم مصرفیشان می‌شود.

مردم از کنار خشکشویی‌ها هم نمی‌گذرند

به گزارش اقتصاد۲۴، در همین رابطه اسماعیلی صاحب یکی از خشکشویی‌های منطقه یوسف آباد گفت: قیمت‌گذاری برای ارائه خدمات در این صنف نسبت به سال گذشته افزایش خیلی کم داشته است؛ البته هزینه خدمات برای شست‌وشو و اتوکشی کت، شلوار، کت و شلوار، دامن، بلوز و پیراهن مردانه با توجه به مقدار مصرف شوینده و سایر خدمات مرتبط، نرخ گذاری می‌شود، اما با این حال این تغییر به اندازه نرخ تورم در سایر صنوف نیست.

این فعال صنفی ادامه داد: گرانی مواد شوینده، افزایش هزینه‌های جاری در واحد صنفی مانند آب، برق، دستمزد کارگر، بیمه و ده‌ها مورد دیگر باعث شده برای فعال نگه داشتن یک واحد صنفی باید به سختی کار کرد و در نهایت صاحب خشکشویی به ناچار تعطیلی را به ادامه کار ترجیح می‌دهد.

اسماعیلی گفت: هر روز بر کاهش مشتریان در این صنف افزوده می‌شود و این موضوع نگرانی زیادی را در بین فعالان این صنف ایجاد کرده است.

این فعال صنفی با انتقاد از وضعیت موجود گفت: برخی موارد لباس مشتریان شستشو و اتوکشی شده آماده تحویل می‌شود، اما شاید تا یکسال، مشتری برای تحویل لباس خود و پرداخت وجه تعیین شده از کنار خشکشویی هم گذر نکند!


بیشتربخوانید: سه سناریو پیش روی اقتصاد ایران/ خطر وقوع ابرتورم چقدر جدی است؟


فعالیت صنف خشکشویی و لباسشویی با دستگاه‌های قدیمی

اسماعیلی ادامه داد: برای تجهیز دستگاه‌ها باید دستگاه‌های به‌روز با تکنولوژی جدید وارد کشور شود که متأسفانه تحریم و گرانی ارز دو مانع اصلی واردات چنین دستگاه‌هایی برای صنف خشکشویی و لباسشویی است.

به گفته این فعال صنفی، هنوز بیشتر واحد‌های صنفی خشکشویی با دستگاه‌های مستهلک مشغول به کار هستند و این علاوه بر کاهش راندمان کار، دلیلی برای افزایش هزینه‌های تولید هم می‌شود.

مردم قید تحویل لباس به خشکشویی‌ها را زده اند

ابوالفضل رجب زاده، رئیس اتحادیه خشکشویی و لباسشویی در گفتگو با اقتصاد ۲۴ گفت: با توجه به هشدار کم آبی و درخواست مسئولان بابت کنترل مصرف آب، انتظار می‌رفت که مردم جهت مشارکت در کاهش مصرف آب، بیشتر از خدمات صنف لباسشویی و خشکشویی استفاده کنند؛ اما متأسفانه هر سال با توجه به تغییر وضعیت معیشتی، خدمات این صنف به مردم کمتر می‌شود.

رجب زاده با اشاره به عدم جذب افراد جدید به این صنف ادامه داد: رکود در این صنف دلیلی برای تعطیلی واحد‌های صنفی فعال در رسته خشکشویی و لباسشویی شد. در حال حاضر این اتحادیه با ۹۷۰ عضو فعال است البته تا قبل از انقلاب حدود ۱۸۰۰ واحد صنفی دراستان تهران فعال بود، اما طی سال‌های اخیر و با توجه به افزایش جمعیت استان، واحد‌های صنفی تحت حمایت این اتحادیه به ۱۵۰۰ رسیده است که احتمال دارد این ریزش تا پایان سال تشدید خواهد شد.

نرخ خشکشویی‌ها نسبت به تورم گران نیست

رئیس اتحادیه خشکشویی و لباسشویی گفت: افزایش ۱۵ درصدی هزینه‌های خدمات در این صنف نسبت به سال گذشته علی رغم تورم بالا در بخش‌های مختلف اقتصاد، رقم بالایی نیست، اما باز هم مردم توان پرداخت هزینه‌های خشکشویی و لباسشویی را ندارند.

این فعال صنفی گفت: قطعاً مردم ترجیح می‌دهند شستشویی البسه و سایر کالا‌های خود را با توجه به افزایش سایر هزینه‌های زندگی، در خانه انجام دهند در حالی که این اقدام باعث افزایش مصرف و هزینه‌های آب و برق خانوارها می شود، اما متأسفانه در این خصوص فرهنگ سازی نشده است.

رجب زاده گفت: اگر وضعیت اقتصادی مردم کمی بهبود یابد قطعاً شرایط فعالیت و درآمدزایی فعالان این صنف هم متغییر خواهد شد، اما امروز اولویت مردم تأمین سفره خانواده و سایر هزینه‌های جاری است، اما این موضوع که خشکشویی و لباسشویی‌ها می‌توانند از هزینه زندگی آن‌ها با توجه به صرفه جویی در برق و آب و حفظ کیفیت البسه آنها، بکاهد هنوز برای مردم ثابت نشده است.

منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: تورم در ایران
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان