تاریخ انتشار: ۰۹:۳۵ - ۲۹ تير ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۳ نظر
عبدالناصر درخشان، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌وگو با رویداد۲۴ مطرح کرد؛

تشکیل وزارت بازرگانی نیازمند دوسوم آراء نمایندگان بود

نماینده ایرانشهر گفت: برای حل یک مسئله اگر شناخت کافی وجود ندارد، لااقل باید شناخت نسبی باشد. مثلاً نماینده دولت می‌گوید ما با ایجاد وزارت بازرگانی می‌خواهیم تورم را مهار کنیم. در همه جای دنیا برای مهار تورم به سراغ بانک مرکزی می‌روند و آن‌ها باید پاسخگو باشند که چرا شرایط تورمی بر کشور حاکم شده است. از طرفی، سیاست‌های سازمان برنامه و بودجه است که می‌تواند در این راستا، اثرگذار باشد.

تشکیل وزارت بازرگانی

رویداد۲۴ چند روز پیش، مجلس تقاضای دولت مبنی بر بررسی لایحه تشکیل وزارت بازرگانی به صورت دو فوریتی را بررسی و در نهایت با ۱۴۳ رای موافق با این درخواست موافقت کرد.

در این خصوص، عبدالناصر درخشان، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس به رویداد۲۴ گفت: بنده یکی از مخالفان تفکیک وزارت صمت و ایجاد وزارت بازرگانی بودم و از طرفی، تصور بر این بود که تصویب چنین لایحه‌ای، نیازمند دو سوم آرای نمایندگان باشد، نه نصف به علاوه یک، اما سخنگوی کمیسیون اجتماعی پیش از اینکه موضوعات را بیان کند، بعد از صحبت‌های موافقین و مخالفین، گفت نیازی به دو سوم آرا برای تصویب این لایحه نیست، ولی تا انتهای جلسه موضوع برای من مبهم بود و متوجه نشدم که بر چه اساسی این رویکرد درنظر گرفته شد.

وی افزود: برای حل یک مسئله اگر شناخت کافی وجود ندارد، لااقل باید شناخت نسبی باشد. مثلاً نماینده دولت می‌گوید ما با ایجاد وزارت بازرگانی می‌خواهیم تورم را مهار کنیم. در همه جای دنیا برای مهار تورم به سراغ بانک مرکزی می‌روند و آن‌ها باید پاسخگو باشند که چرا شرایط تورمی بر کشور حاکم شده است. از طرفی، سیاست‌های سازمان برنامه و بودجه است که می‌تواند در این راستا، اثرگذار باشد.

نماینده ایرانشهر تصریح کرد: هزینه‌ها در کشور مشخص است، ولی بار‌ها دیده‌ایم که درآمدهایمان محقق نمی‌شود و از این‌رو با کسری بودجه مواجه می‌شویم. مثلاً در مواقعی گفته می‌شود که در خارج از کشور، فلان‌قدر پول داریم، ولی بدون اینکه به دست‌مان برسد، در بودجه آن را می‌بینیم و همین خود دلیلی می‌شود بر کسری بودجه. وقتی این چالش پیش می‌آید، روی به انتشار پول می‌آورند. پس این توضیحات من نشان می‌دهد که مهار تورم نیازمند سیاست‌گذاری‌های واقعی و علمی است نه تشکیل وزارت بازرگانی.

درخشان اظهار داشت: بیزینس در دنیا شامل تولید، صادرات، واردات، تجارت و... است و کسب و کار‌ها هم به واسطه آن، شکل می‌گیرد. حال اگر مولفه‌هایی که یاد کردم، مدیریت آن‌ها از حالت متمرکز و واحد خارج و جداگانه مورد توجه قرار بگیرد، آن زنجیره که در دنیا به یکدیگر پیوسته و بهم گره خورده است را از هم جدا می‌کنیم که حتماً به باور من، کاری اشتباه و چالش‌برانگیز است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس یادآور شد: ما مشکل مدیریت داشتیم و می‌بایست مدیریت و سیاست‌ها را اصلاح می‌کردیم و وزیر صمت هم به عنوان فرمانده، این سیستم را کنترل می‌کرد، نه اینکه بیاییم وزارتخانه جدید ایجاد و چارت‌ها را تغییر دهیم. اکثر کشور‌های در حال توسعه و پیشرفته، سیاست ادغام را سال‌های سال است که در دستور کار خود قرار دادند و اتفاقاً موفق هم شدند. به طور مثال، کشور اسپانیا، سالی ۸۵ میلیون توریست دارد، حال این کشور، وزارت صنعت، تجارت و گردشگری را با هم ادغام کرده است و یا کشوری مثل ژاپن، با آن قدرت اقتصادی‌اش، صنعت، تجارت و اقتصاد را با هم ادغام کرده است، حال ما به دنیا تفکیک رفتیم.

وی افزود: برخی می‌گویند ما در شرایط تحریم و سختی اقتصادی هستیم و نیاز به وزارت بازرگانی داریم. من سوال می‌کنم مگر می‌شود یک وزارتخانه را در شرایط خاص و سخت به وجود آورد؟ با تصویب تشکیل وزارت بازرگانی، این سیزدهمین بار در طول ۱۰۰ سال اخیر است که روی به تفکیک و ادغام این تشکیلات می‌آوریم. واقعاً این آزمون و خطا تا چه زمانی می‌خواهد ادامه پیدا کند؟ این تفکیک، راه کنترل بازار و مهار تورم نیست.

درخشان تصریح کرد: لایحه دولت در خصوص تفکیک وزارت صمت را قوی ندیدم و حتی عنوان وزارتخانه جدید، هنوز مشخص نیست. وزارت بازرگانی، کارش تجارت داخلی و خارجی است. حال قرار است تلاش برای تشکیل این وزارتخانه صورت بگیرد، سوال این است که اکنون سازمان کمرگ در اختیار کجاست؟ وقتی این تشکیلات در اختیار وزارت بازرگانی نباشد، کار با چالش روبرو نخواهد شد؟ از سوی دیگر، الان ما می‌توانیم بگوییم «خدمات» تجارت نیست و یا «تولید» متفاوت از «خدمات» است؟ این شباهت‌ها و تفاوت‌ها و ارتباط آن‌ها، جزو موضوعاتی است که به نظر، دولت به آن نپرداخته است. حتی مرکز پژوهش‌های مجلس هم با تفکیک وزارت صمت مخالفت کرده بود. از این‌رو، بنده به عنوان فردی که رشته تحصیلی و کارم در این حوزه تعریف شده بود، تفکیک وزارت صمت را منطقی نمی‌دانم و به نظرم این کار، آدرس غلط دادن به مردم و اشتباه رفتن راه است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
ملت ایران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۹
0
1
اقای درخشان شما سطح سوادت در حد مجلس انقلابی نیست...مگر نمیبینی اوضاع بهم ریخته بازار را...یا نکنه تو هم از همان سرکوچه معروف خرید میکنی ...
ملت ایران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۹
0
0
اقای درخشان مگر شما اشفته بازار را نمیبینی که هر مغازه و هر شرکتی هر جور دوست داره قیمت میگه. .و یا شما از قیمتها خبر نداری شما در حد مجلس انقلابی نیستی.
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۹
0
0
تا کی آزمون و خطا؟
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان