تاریخ انتشار: ۱۷:۳۳ - ۱۷ مرداد ۱۴۰۲

بازی برد-برد با تامین مالی از بورس

مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱ جمع تامین مالی صورت گرفته از طریق بازار سرمایه از محل افزایش سرمایه و تاسیس شرکت‌های سهامی عام و انتشار اوراق بدهی بالغ بر ۶۰۲ هزار میلیارد تومان بوده است، گفت: در ۱۰ سال اخیر تامین مالی از بورس بدون در نظر گرفتن افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها به طور متوسط از رشد ۵۵ درصدی برخوردار بوده است.

بازی برد-برد با تامین مالی از بورس

رویداد۲۴ میناسادات حسینی:  وحید روشن‌قلب با بیان اینکه یکی از اهداف اصلی بازار سرمایه، تامین منابع مالی لازم برای تاسیس و گسترش فعالیت شرکت هاست، ادامه داد: نقش بازار سرمایه در تولید کشور‌ها نقشی مهم و اساسی است. در گذشته بازار سرمایه نقش کمتری در تامین مالی بخش تولیدی کشور را بر عهده داشت؛ اما در سال‌های اخیر، این نقش با رشد روزافزونی همراه بوده است.

وی جزئیات این رشد را اینگونه تشریح کرد: به عنوان مثال، در سال ۱۴۰۱ جمع تامین مالی صورت گرفته از طریق بازار سرمایه از محل افزایش سرمایه و تاسیس شرکت‌های سهامی عام و انتشار اوراق بدهی بالغ بر ۶۰۲ هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به سنوات قبل رشد زیادی داشته و در ۱۰ سال اخیر تامین مالی بدون در نظر گرفتن افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی به طور متوسط از رشد ۵۵ درصدی برخوردار بوده است.

افزایش ۳۰ درصدی سهم شرکت‌های غیر دولتی از اوراق بدهی

به گزارش اقتصاد۲۴؛ مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس بیان کرد: در سال‌های گذشته سازمان بورس با ارائه پیشنهادات لازم به منظور اصلاح قوانین برای ایجاد مشوق‌های قانونی، اقدام به تشویق شرکت‌ها به افزایش تامین مالی از طریق افزایش سرمایه کرده است. همچنین با تصویب دستورالعمل نحوه پذیره نویسی شرکت‌های سهامی عام پروژه، سازوکار لازم به منظور پذیره نویسی سهام شرکت‌های سهامی عام پروژه فراهم شده است تا از این طریق اقدام به تامین مالی پروژه‌های نیمه تمام از طریق بازار سرمایه شود و ریسک ناشی از عدم تکمیل به موقع پروژه‌ها نیز برای پذیره نویسان کاهش یابد.

روشن قلب با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱ شاهد افزایش سهم شرکت‌های بخش غیر دولتی از تامین مالی از طریق اوراق بدهی بوده ایم، ادامه داد: سهم بخش غیر دولتی از اوراق منتشر شده از ۱۴ درصد در سال ۱۴۰۰ به ۴۲ درصد در سال ۱۴۰۱ افزایش یافته است که این موضوع بیانگر توجه بیشتر شرکت‌های بخش غیر دولتی به تامین مالی از طریق بازار سرمایه و اهتمام سازمان بورس به تامین مالی این بخش بوده است.

شرکت‌هایی که بورسی شدند

مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس در پاسخ به سوال اقتصاد ۲۴ مبنی بر اینکه چه تعداد شرکت سهام خود را در بازار منتشر کرده اند و سهامی عام هستند؟ گفت: در حال حاضر ۸۶۷ شرکت سهامی عام نزد سازمان بورس و اوراق بهادار به ثبت رسیده اند.


بیشتر بخوانید: کارشناس بورس: فعلا کسی وارد بازار سرمایه نشود


بازی برد-برد با تامین مالی از بورس

روشن قلب با اشاره به اینکه تامین مالی از بازار سرمایه از دو طریق ابزار‌های سرمایه‌ای و ابزار‌های بدهی صورت می‌گیرد، گفت: در ابزار‌های سرمایه‌ای تامین مالی از طریق تاسیس شرکت‌های سهامی عام، عرضه اولیه سهام شرکت‌ها در بازار سرمایه به خصوص از طریق افزایش سرمایه از محل سلب حق تقدم از سهامداران و افزایش سرمایه شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان صورت می‌پذیرد.

مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس ادامه داد: تامین مالی از طریق ابزار‌های سرمایه‌ای ضمن جلب مشارکت عموم مردم در تامین سرمایه‌های لازم به منظور ایجاد فعالیت‌های اقتصادی جدید صورت می‌گیرد و فاقد هزینه مالی برای شرکت تامین مالی شده نیز هست.

مزایای انتشار اوراق بدهی برای شرکت‌های بورسی

مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس در مورد ابزار دوم تامین مالی تولید از بورس گفت: در ابزار‌های بدهی نیز انواع اوراق مبتنی بر عقود اسلامی از قبیل اوراق صکوک اجاره، اوراق مرابحه، اوراق سلف و ... طراحی شده و شرکت‌ها با رعایت ضوابط انتشار این اوراق می‌توانند نسبت به تامین مالی از این طریق اقدام کنند که در این زمینه نیز رشد زیادی را شاهد بوده ایم؛ به طوری که در سال ۱۴۰۱ مبلغ ۱۲۴ هزار میلیارد تومان اوراق برای شرکت‌های متقاضی انتشار اوراق بدهی در بازار سرمایه منتشر شده که این عدد نسبت به سال گذشته که ۳۵ هزار میلیارد تومان انتشار اوراق غیر دولتی داشته با رشد زیادی همراه بوده است.

روشن قلب در پایان خاطرنشان کرد: از مزایای انتشار اوراق بدهی برای شرکت‌ها می‌توان به بلندمدت بودن طول دوره بازپرداخت اوراق و همچنین بازپرداخت اصل اوراق در سررسید اوراق اشاره کرد.

منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: بازار بورس
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان