تاریخ انتشار: ۱۲:۵۳ - ۳۱ مرداد ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۹ نظر

۱۰ جنگنده گرانقیمت جهان

در این مطلب به معرفی و بررسی ۱۰ جنگنده گرانقیمت جهان در سال ۲۰۲۳ خواهیم پرداخت.

۱۰ جنگنده گرانقیمت جهان در سال ۲۰۲۳

رویداد۲۴ حسین فلاحی: جت‌های جنگنده پیشرفته‌ترین، قوی‌ترین و پیچیده‌ترین هواپیماها هستند. لیست قیمت این مقاله فقط شامل هزینه خود هواپیما است، بدون در نظر گرفتن هزینه های مربوط به توسعه، نگهداری و سایر هزینه های مرتبط.  علاوه بر این، مهم است که توجه داشته باشید که لیست ما فقط شامل گران ترین نوع هر مدل است.  بیایید 10 گران قیمت ترین جت های جنگنده در سال 2023 را بررسی کنیم!

لاکهید مارتین F-16: قیمت 63 میلیون دلار

Lockheed Martin F-16

F-16 به عنوان یک جت جنگنده سبک و قابل مانور ساخته شد که جایگزینی مقرون به صرفه برای F-15 بود. انواع قدیمی‌تر آن تقریباً 30 میلیون دلار قیمت دارند. آنها ارزان‌تر از اکثریت قریب به اتفاق جنگنده‌های معاصر، اما پیشرفته‌ترین آنها واقعاً بسیار گران هستند. قیمت  لاکهید مارتین F-16 در حدود 63 میلیون دلار است.

سوپر هورنت F/A-18: قیمت 66.9 میلیون دلار

سوپر هورنت F/A-18

F/A-18 Super Hornet در اواخر دهه 90 عرضه شد و جایگزین هورنت های قدیمی تر از انواع A، B، C و D شد. این جنگنده یک هواپیمای مبتنی بر ناو هواپیمابر است، اما سهم عادلانه ای از کشورهایی که قصد استفاده از آن را فقط به عنوان هواپیمای زمینی دارند، پیدا کرده است.

آخرین ارتقاء F/A-18، پیکربندی Block III، دارای پیشرفت های گسترده ای در سیستم های اویونیک و سلاح است. این سوپر هورنت را با جدیدترین جت های جنگنده نسل 4.5 هماهنگ می کند، اما قیمت را نیز بالا می برد.


بیشتر بخوانید: بهترین جنگنده‌های آمریکا


گران‌ترین نوع این جت، EA-18G Growler است که یک هواپیمای جنگ الکترونیک اختصاصی با قیمت 125 میلیون دلار است. در حالی که می‌توان آن را با مهمات هوا به هوا و هوا به زمین مجهز کرد.

شن یانگ FC-31: قیمت 70 میلیون دلار

شن یانگ FC-31

Shenyang FC-31 که با نام های J-35 یا J-31 نیز شناخته می شود، یک هواپیمای جنگنده چند منظوره است که توسط جمهوری خلق چین ساخته شده است. این هواپیما عمدتاً برای اهداف نظامی طراحی شده است و به عنوان یک هواپیمای جنگی نسل پنجم در نظر گرفته شده است. FC-31 برای ماموریت های مختلف از جمله برتری هوایی، حمله زمینی و شناسایی در نظر گرفته شده است. FC-31 دارای فناوری رادارگریز، اویونیک پیشرفته و سایر ویژگی هایی است که معمولاً مشخصات جت های نسل پنجم است.

به گزارش رویداد۲۴ به گفته مقامات نظامی و صنعتی ایالات متحده، اعتقاد بر این است که هنگامی که J-31 عملیاتی شود، احتمالاً از جنگنده های نسل چهارم فعلی مانند F-15 Eagle، F-16 Fighting Falcon و اف سوپر هورنتF/A-18E/ برتری خواهد داشت. با این حال، اثربخشی آن در برابر جدیدترین جنگنده‌ها مانند F-22 و F-35 ایالات متحده به عوامل مختلفی از جمله تعداد هواپیماهای J-31 مستقر شده، سطح مهارت خلبانان و قابلیت‌های سیستم‌های راداری و سایر حسگرها بستگی دارد.

Saab JAS 39E/F Gripen : قیمت 85 میلیون دلار

ساب گریپن

جنگنده ساب 39 گریپن سوئدی، از انواع C و D، به دلیل اینکه یکی از ارزان‌ترین جت‌های جنگنده نسل 4 یا 4.5 جدید جهان بشمار می رود، بدنام است. هزینه آن می تواند تا 30 میلیون دلار برای هر قطعه کاهش یابد که برای چنین ماشین پیشرفته ای مقرون به صرفه است.

اما آخرین نسخه های آن، E و F، این قاعده را تغییر دادند. در حالی که عملیات آنها هنوز بسیار ارزان تر از جت های جنگنده نسل 5 است، هزینه یکی از این جت ها بیش از دو برابر شده است. توضیح آن در تفاوت های جت ها نهفته است: تقریباً همه چیز، به جز بدنه هواپیما، ارتقا یافته است از رادار جدید، موتور، اویونیک گرفته تا سیستم‌های تسلیحاتی پیشرفته.

در سال 2012، انتظار می رفت که نسل جدید JAS 39 بیش از 100 میلیون دلار هزینه داشته باشد. تنها در سال های اخیر ساب موفق به کاهش قیمت شد و با کاهش قیمت، این جنگنده بار دیگر به جت مورد تقاضا در بازارهای بین المللی تبدیل شد.

چنگدو J-20: قیمت 110 میلیون دلار

چنگدو جی20

اطلاعات بسیار کمی در مورد جت نسل پنجم چینی وجود دارد. برچسب قیمت آن نیز حدس و گمان محض است. با این وجود، با توجه به این واقعیت که چند دهه پیش چین هیچ صنعت هوانوردی نداشت و هزینه های نیروی کار در این کشور به طور پیوسته در حال افزایش است  و همچنین تا همین اواخر این کشور مجبور بود همه موتورهای جت را از روسیه خریداری کند  این قیمت برآورد واقعی به نظر می رسد. J-20 برای فروش نیست، زیرا چین هرگز قصد صادرات سلاح برتر خود را نداشت.

داسو رافال: قیمت حدود 115 میلیون دلار

داسو رافال

گزارش های مختلفی در مورد قیمت Rafale وجود دارد که در ابتدایی ترین پیکربندی بین 100 تا 120 میلیون دلار برای هر قطعه متغیر است. مسلما رافال به عنوان یکی از پیشرفته ترین هواپیماها و تولید شده در یکی از گران ترین مناطق جهان، ارزان نیست.

McDonnell Douglas F-15EX Strike Eagle: قیمت 117 میلیون دلار

داگلاس اف 15 ای

خود F-15 قرار نبود ارزان باشد و آخرین نوع آن، F-15EX این را ثابت می کند. مک‌دانل داگلاس اف-۱۵ئی استرایک ایگل قرار است جایگزین مدل های قدیمی تر C و D شود در حالی که مقرون به صرفه تر از پیشرفته ترین جت های نسل پنجم است. این مقرون به صرفه بودن بیشتر از هزینه های عملیاتی ناشی می شود.

هزینه عملیاتی آن "فقط" 29000 دلار در ساعت است. این هزینه یک سوم کل هزینه عملیاتی F-35 را نشان می دهد. این و همچنین شباهت آن به مدل های قبلی F-15، F-15EX را به یک هواپیمای جذاب برای بسیاری از کشورها تبدیل می کند.

Eurofighter Typhoon: حدود 124 میلیون دلار

یوروفایتر تایفون

یکی دیگر از جت های جنگنده اروپایی، یوروفایتر تایفون ممکن است به قیمت 50 میلیون دلار برای خریداران داخل اتحادیه اروپا قیمت داشته باشد، اما قیمت صادرات بسیار بالاتر است. طبق گزارش‌ها، در سال 2018، ایرباس هواپیماهای یوروفایتر را به قیمت 138 میلیون یورو به ازای هر قطعه به هند پیشنهاد کرد که هنوز هم ارزان‌تر از مبلغی است که برای رافال پرداخت شده است.

F-22 Raptor: قیمت 143میلیون دلار
F-22 Raptor

جنگنده F-22 Raptor که به عنوان یکی از بهترین جت های جنگنده در جهان ستایش می شود، جایگاه برجسته ای دارد. این هواپیمای جنگنده تاکتیکی رادارگریز نسل پنجم، تک سرنشین، دو موتوره و رادارگریز در همه شرایط آب و هوایی که توسط لاکهید مارتین برای نیروی هوایی ایالات متحده توسعه یافته است، دارای ویژگی های درجه یک است. این فناوری پنهان کاری بسیار قابل اعتماد را در خود جای داده است و به عنوان یکی از بهترین ها در کلاس خود شناخته می شود.

لاکهید مارتین F-35: قیمت 177 میلیون دلار

اف 35

F-35 به عنوان گران ترین سیستم تسلیحاتی تاریخ در تاریخ ثبت شد. هزینه های عملیاتی جدیدترین جت جنگنده نسل پنجم دارای بالاترین قیمت ها در جهان است که خرید و نگهداری این هواپیما را نسبتاً گران می کند. از سال 2022، هزینه واحد F-35 به دلیل تورم افزایش بیشتری داشته است.

انواع A، B و C F-35، برای همه مقاصد هواپیماهای متفاوتی هستند. گرانترین این جنگنده نوع F-35B است که برای برخاست کوتاه و فرود عمودی (STOVL) طراحی شده است. این هواپیما با قیمت تقریباً 177 میلیون دلاری برای هر فروند، عنوان گران ترین هواپیمای این لیست را نیز به خود اختصاص داده است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار تکنولوژی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۹
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
3
15
پس خبری از اسباب بازی های روسی در این لیست نبود؟
پاسخ ها
افشین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
تو هم مثل نویسنده بد جوری رک غربزدگی داری. اسباب بازی!!!!
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
2
20
پ روسیه هیچ جایگاهی در این لیست نداشت.!!؟؟
سوخو چی...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
10
12
از جنگنده‌های روسی مانند سوخوی57و 75 ومیگ 40که از لحاظ فنی وغیره کمتر از آمریکایی وچینی و سوئدی و فرانسه نیست نویسنده بهتر بود کمی واقع بین بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
خفه شو
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
1
13
فقط f35 کتلتیون...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
5
17
درودبرارتش ایالات متحده آمریکا
پاسخ ها
جواد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
آیا ارتش تروریست و کودک کشی مثل آمریکا درود و تحسین داره؟ مرگ کودکان و غیر نظامیان و تجاوز(جنسی و...) در افغانستان. عراق.سوریه.کبریت اکثر جنگ های جهان از جمله اوکراین یمن و فلسطین و... واقعا این ارتش شیطانی درود داره؟!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
6
5
ای بابا ما نمیگویم جنگنده‌ها آمریکای انگلیسی چینی بد هستن ولی چرا از جنگ های چند منظوره نسل پنجمی روسی حرفی به میان نیامد ما نمی گم خود غربیها ازش تعریف تمجید میکنند
نظرات شما
پیشخوان