تاریخ انتشار: ۲۱:۴۸ - ۲۳ مرداد ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۲ نظر

جزئیات تازه از طرح تعیین سقف سوخت‌گیری بنزین

فرارو در گزارشی جزییات طرح تعیین سقف سوخت‌گیری بنزین را بررسی کرده است.

کارت سوخت

رویداد۲۴ شلوغی پمپ بنزین‌ها در روز‌های گذشته به یک معما تبدیل شده است. مقامات صنفی، مسئولان شرکت پخش فرآورده‌های نفتی و مدیران وزرات نفت می‌گویند همه‌چیز عادی است، اما پیگیری‌ها نشان می‌دهد شلوغی پمپ بنزین‌ها را می‌توان با ماجرای تعیین سقف سوخت‌گیری بنزین مرتبط دانست.

محدودیت سقف سوخت‌گیری در هر نوبت مراجعه به پمپ بنزین، به‌گفته رضا نواز، سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت برای کارت سوخت آزاد جایگاه‌ها سفت‌وسخت‌تر اعمال می‌شود: «کارت سوخت آزاد موجود در جایگاه‌ها که توسط متصدیان پمپ بنزین در اختیار مردم قرار می‌گیرد، از این پس مشمول محدودیت‌هایی می‌شود و در هر نوبت با محدودیت سوخت‌گیری به حجم ۱۵ لیتر، ۲۰ لیتر، ۳۰ لیتر و ۴۰ لیتر روبرو است. محدودیت سقف سوخت‌گیری در هر نوبت مراجعه به پمپ بنزین از شهری به شهر دیگر متفاوت خواهد بود». سپس در تشریح بیشتر ماجرا می‌گوید در تهران هم دو روز است کارت سوخت آزاد جایگاه‌ها شامل این محدودیت می‌شوند.

علت شلوغی پمپ بنزین‌ها الان تا حد زیادی برایتان روشن شده است، اما کم‌کم باید خودتان را برای بخش دوم خبر آماده کنید، چون محدودیت سوخت‌گیری در پمپ بنزین‌ها قرار است به کارت بنزین شخصی هم برسد. این یعنی اگر کسی تا سقف مشخص شده در هر نوبت بنزین بزند، بین سه تا هشت ساعت بعد می‌تواند دوباره با همان کارت سوخت به جایگاه‌های مراجعه کند.

باک بنزین بیشتر ماشین‌ها ۳۰ و نهایتا ۴۰ لیتر گنجایش دارد. پس بیشتر راننده‌ها دچار دردسر نمی‌شوند. مگر اینکه پشت فرمان تاکسی نشسته باشند یا از ماشین در ناوگان تاکسی‌های اینترنتی استفاده کنند. برای این دسته خودرو‌ها امکان دوباره سوخت‌گیری در روز فراهم شده است.

محدودیت سوخت‌گیری در هر نوبت مراجعه به پمپ بنزین در شهر‌هایی که سقف ۲۰ لیتر یا ۱۵ لیتر اعمال می‌شود، ملال‌آور و پرزحمت خواهد بود، چون حتی راننده تاکسی‌ها هم مجبور می‌شوند برای یک باک بنزین، بیشتر از یک مرتبه به جایگاه‌های سوخت مراجعه کنند. علت شلوغی پمپ بنزین‌ها را می‌توان گردن این مسئله هم انداخت.

محدودیت سقف سوخت‌گیری در هر نوبت مراجعه به پمپ بنزین طبق گفته رضا نواز، سخنگوی صنف جایگاه‌داران فعلا در تهران شامل حال کارت سوخت آزاد جایگاه‌ها می‌شود. هرجایگاه هم تعداد محدودی کارت سوخت آزاد دارد که می‌تواند در اختیار متقاضیان قرار دهد. افرادی که کارت سوخت شخصی ندارند یا یادشان رفته همراه خود به پمپ بنزین ببرند، باعث معطلی بقیه می‌شود و صف انتظار برای سوخت‌گیری را طولانی می‌کنند. در حالی که اگر کارت سوخت شخصی خود را به جایگاه ببرید، در هر نوبت مراجعه می‌توانید تا سقف ۴۰ لیتر بنزین داخل باک بریزید. کارت سوخت شخصی اینجا به نفع مردم تمام می‌شود.

قیمت بنزین به گفته مقامات دولتی حداقل تا پایان امسال تغییر نمی‌کند. بدون تعارف این یک وعده است که در بهترین حالت برایش مدت و تاریخ انقضا تعیین کرده‌اند. بیایید فرض کنیم دولت با تلاش و ممارست موفق شود به قول خود وفا کند، اما واقعیتی که باید آرام آرام با آن کنار بیاییم چیز دیگری است.

میزان مصرف بنزین در کشور بر اساس آمار‌های رسمی نسبت به توان تولید با سرعت بیشتری رشد می‌کند. در جدیدترین آمار‌ها مشخص شده میزان مصرف بنزین نسبت به پارسال، روزانه ۱۳ میلیون لیتر افزایش پیدا کرده است. میانگین میزان مصرف بنزین کشور در حال حاضر روزانه ۱۱۵ میلیون لیتر است، اما شاهد صبت اعدادی مثل ۱۴۲ میلیون لیتر مصرف در یک روز هم بوده‌ایم که بالاتر از سقف توان تولید بنزین در کشور است. اگر راه‌حلی برای این مسئله پیدا نکنیم به‌زودی ممکن است با چالش «کمبود بنزین» روبرو شویم.

تجربه عبرت‌آموز وقایع دی‌ماه ۹۸، گزینه افزایش قیمت بنزین را از دسترس خارج می‌کند بنابراین شاید مجبور شویم برای تامین نیاز کشور دست به واردات بنزین بزنیم. سناریوی دیگر تغییر سهمیه سوخت خواهد بود تا آن زمان سقف سهمیه کارت سوخت خودرو‌های شخصی، ماهی ۶۰ لیتر بنزین هزار و ۵۰۰ تومانی و ماهی ۱۵۰ لیتر بنزین آزاد با قیمت سه‌هزار تومان خواهد بود.

برچسب ها: کارت سوخت ، بنزین
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
سید حامد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
1
4
تمام مصیبت مردم سیاست های کلا مملکت هست.
و کسی پاسخگو نیست.
ناشناس
|
Canada
|
۰۸:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۴
0
1
لعنت به همه شما مسئولین بی لیاقت و بیسواد که جز درست کردن مصیبت و دردسر و آزار و اذیت مردم هیچ کار دیگه ای از دستتون برنمیاد.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان