تاریخ انتشار: ۱۰:۲۳ - ۳۱ مرداد ۱۴۰۲

همه چیز درباره کراتینه کردن موها

به طور کلی اگرچه درمان های کراتینه، ظاهری براق به موها می بخشند و بی آبی موها را درمان می کنند، با این حال این روش ها اغلب گران هستند و در آنها مواد خطرناکی استفاده می شود. از این رو در این مقاله به بررسی درمان کراتینه موها، مزایا و معایب آن پرداخته ایم.

رویداد۲۴ کراتینه کردن موها اخیراً در فضای مجازی و رسانه های مختلف به شدت مورد توجه است. اما قبل از اینکه فوراً به سراغ هر شکلی از هر مد زیبایی بروید، اول باید ببینید که دقیقا چیست؟ و آیا برای شما مناسب است؟ کراتین تراپی نیز از این امر مستثنی نیست.

به طور کلی اگرچه درمان های کراتینه، ظاهری براق به موها می بخشند و بی آبی موها را درمان می کنند، با این حال این روش ها اغلب گران هستند و در آنها مواد خطرناکی استفاده می شود. از این رو در این مقاله به بررسی درمان کراتینه موها، مزایا و معایب آن پرداخته ایم.

همه چیز درباره کراتینه کردن موها

درمان کراتینه مو چیست؟

کراتینه فرایندی است که به صاف کردن موهای وز یا آسیب دیده کمک می کند. کراتین در واقع یکی از اشکال پروتئین است که بدن به طور طبیعی آن را تولید می کند و به عنوان یک سپر محافظ در برابر از دست رفتن رطوبت بدن عمل می کند.

 با گذشت زمان، وقتی مو در معرض موادی مانند نور خورشید، مواد فرکننده، رنگ و مش و استفاده از حالت دهنده های مو مانند سشوار قرار می گیرد، رطوبت خود را از دست می دهد.

 درمان کراتینه شکاف های کراتینی مو را پر می کند و موهایی که قبلاً به شدت آسیب دیده بودند پس از آن سالم تر به نظر می رسند.

این روش تنها در سالن های زیبایی انجام می گیرد. همچنین موخوره را کاهش می دهد و ظاهر بسیار زیبایی به موها می بخشد.

کراتینه چگونه عمل می کند؟

برای فهم اینکه مواد کراتینه چگونه بر موهای شما تاثیر می گذارد، ابتدا باید با سه بخش تشکیل دهنده مو آشنا باشید:

مدولا: این قسمت در هسته تارهای موی شما قرار دارد.

کورتکس: جز اصلی مو است که حاوی پروتئین است.

کوتیکول: لایه بیرونی محافظ موهاست.

فرایند کراتینه بر قسمت کوتیکول می گذارد و سلول های ریز آن را تحت تاثیر قرار می دهد. در واقع این ماده یک ساقه محکم برای موها می سازد.

مزایای کراتینه چیست؟

مزایای کراتینه کردن موها، باعث شده که به شدت محبوب شوند. به طور کلی این کار ظاهر و سلامت موهای شما را بهبود می بخشد. اما مزایای دیگری هم دارد که در ادامه مورد بررسی قرار داده ایم.

موهای صاف و یکدست

کراتینه سلول های مو را روی هم قرار می دهد و آنها را صاف و سنگین می کند. به همین دلیل موها وز کمتری پیدا می کنند و ظاهری براق پیدا خواهند کرد.

نتایج طولانی مدت

برخی از افراد برای درمان خشکی موهای خود به صورت مداوم از ماسک های روزانه و روغن تراپی استفاده می کنند؛ این در حالی است که کراتینه کردن موها برای مدت طولانی تری ظاهر خوب آنها را حفظ خواهد کرد و دیگر نیازی به درمان هایی که هزینه های به مراتب بیشتری دارند نیست.

لختی موها

اگر موهای وز یا ضخیمی دارید کراتینه کردن کمک می کند که موهای شما لخت تر شود و قشنگ تر بایستند.

رشد موها

کراتینه باعث تقویت ساقه مو می شود. از این رو موها سریعتر رشد می کنند و نیازی نیست که زود به زود انتهای آنها را برای جلوگیری از موخوره کوتاه کنید.

کاهش زمان خشک شدن موها

پس از اینکه موهای خود را کراتینه کردید، نیازی نیست که مانند گذشته پس از هر بار حمام کردن به مدت طولانی موهای خود را خشک کنید. مواد موجود در ترکیب به کار برده شده، باعث می شود که موهای شما سریع تر خشک شوند و حالت دهی پیدا کنند.

درخشندگی موها

پس از کراتین تراپی، موهای شما به شدت درخشان می شود و رنگ خود را به خوبی نمایش می دهد.

مقاوم شدن موها

کراتین تراپی با آبرسانی به موها همراه است. موهای آبدار مانند گذشته به راحتی نمی شکنند و مقاومت بسیار بالاتری دارند.

مهمترین معایب کراتینه چیست؟

علی رغم مزایای بسیار، کراتینه کردن موها با معایبی نیز همراه است. از جمله:

علائم بالینی مانند آلرژی

در برخی مواقع افراد به مواد کراتینه حساسیت شدیدی نشان می دهند. این حالت خود را به شکل خارش، سرفه کردن، آبریزش بینی، سرگیجه، حالت تهوع، سردرد و درد قفسه سینه نشان می دهد.

استفاده از مواد شیمیایی خطرناک

یکی از خطرناک ترین مواد شیمیایی فرمالدئید است. استنشاق این می تواند بسیار خطرناک باشد. در واقع این ماده که برای صاف کردن موها به کار برده می شود به شدت سرطان زا است. اگر کراتینه کردن موها در یک محیط با تهویه مناسب انجام نگیرد، ممکن است عوارض جدی برای آرایشگر و مراجعه کننده داشته باشد.

همه چیز درباره کراتینه کردن موها

هزینه بالا

هزینه استفاده از این درمان بسیار سنگین است. حتی اگر در خانه موهای خود را کراتینه کنید، لازم است هزینه بالایی را برای خرید مواد اولیه آن پرداخت کنید.

نگهداری سخت

پس از اینکه موهای خود را کراتینه کردید باید به طور مداوم از شوینده های ملایم و بدون سولفات استفاده کنید. همچنین به هیچ عنوان نباید در استخر شنا کنید؛ زیرا کلر موجود در آب استخرها مواد کراتینه موها را از بین می برد. علاوه بر آن نمی توانید در دریا نیز شنا کنید؛ زیرا نمک دریا برای موهای شما مضر است.

ماندگاری کراتینه چقدر است؟

مواد کراتینه حدود ۳ تا ۴ ماه بر موهای شما ماندگاری دارند. به شرطی که به خوبی از آنها مراقبت کنید و از شامپوهای بدون سولفات استفاده کنید. در غیر این صورت فقط با یک بار حمام یا استخر رفتن باید قید موهای زیبا و هزینه های گزافی که پرداخت کرده اید را بزنید.

مراقبت از موی کراتینه شده به چه صورت است؟

تا دو روز پس از کارتینه کردن موها به هیچ عنوان نباید موهای خود را شامپو کنید. همچنین به هیچ عنوان نباید از موادی که حاوی الکل یا نمک هستند در تمیز کردن موها استفاده کنید.

مراحل کراتینه به چه صورت است؟

در کراتین تراپی، ابتدا موها کاملاً شسته می شوند. برخی از آرایشگرها ترجیح می دهند مواد کراتینه را روی همان موهای مرطوب بگذارند. با این حال برخی نیز ترجیح می دهند که این کار را با موهای خشک انجام دهند.

 پس از اینکه مواد روی موها گذاشته شد آرایشگر آنها را می شوید و سپس با یک اتوی داغ و شانه مخصوص موها را صاف کرده و به تثبیت مواد روی مو کمک می کند.

مدت زمان انجام کراتینه چقدر است؟

مدت زمان کراتین تراپی برای هر نفر متفاوت است. این زمان بستگی به جنس موی مراجعه کننده و حجم موها دارد. علاوه بر آن سن مراجعه کننده نیز مهم است. زیرا موهای سفید میزان متفاوتی از مواد را لازم دارند. اما به طور کلی این کار بین دو تا ۴ ساعت طول می کشد.

همه چیز درباره کراتینه کردن موها

جمع بندی

کراتینه کردن موها این روزها به شدت مورد استفاده قرار می گیرد. تاثیرگذاری شیوه های مختلف کراتینه  یکسان نیست و انواع متفاوتی از پروتئین تراپی تا بوتاکس مو را شامل می شود.

در برخی از این شیوه ها موها کاملاً صاف می شوند و به کلی فری خود را از دست می دهند و در برخی از آنها تنها آبرسانی به ساقه موها و ضخیم کردن آنها مد نظر است.

اما در نهایت کراتینه باعث درخشندگی و افزایش سلامت موها می شود، موها را آبرسانی می کند و ظاهر زیبایی به تارهای مو می بخشد.

برای خرید کتاب های آرایشی و پیرایشی ویژه آزمون های فنی و حرفه ای به سایت کتاب نوین مراجعه کنید.

برچسب ها: تبلیغات
نظرات شما