تاریخ انتشار: ۱۴:۱۶ - ۱۴ آذر ۱۳۹۵
عضو سابق هیات بررسی کننده پرونده فساد نفتی در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

سرنخ رانت «زنجانی» با حذفش از بین می‌رود/ وزرای احمدی‎نژاد حداقل از مردم عذرخواهی کنند

با حذف بابک زنجانی، دو ضرر بزرگ می‌کنیم یکی اینکه پول‌های رفته را نمی‌توان برگرداند و دیگر اینکه سرنخ رانت بابک زنجانی از بین می‌رود. اما فکر می‌کنم در صورت دستیابی به این نتیجه که حکم اعدام جدی است، جان را به پول ترجیح دهد.
رویداد۲۴- یکی از نماینده‌های بررسی‌کننده پرونده فساد نفتی و بابک زنجانی ضمن اشاره به ضررهایی که کشور بابت اعدام زنجانی متحمل خواهد شد، اظهار داشت: با حذف بابک زنجانی، دو ضرر بزرگ می‌کنیم یکی اینکه پول‌های رفته را نمی‌توان برگرداند و دیگر اینکه سرنخ رانت بابک زنجانی از بین می‌رود.

بابک زنجانی، یکی از بزرگ‌ترین متهمان به فساد و رانت‌خواری در تاریخ کشور است که نام او در جریان فعالیت‌های کلان مالی مرتبط با دور زدن تحریم‌های بین‌المللی و فساد اقتصادی در دوران دولت محمود احمدی‌نژاد مطرح شد.

وی سال ۹۲ بازداشت شد و بر اساس اظهارات بیژن نامدار زنگنه، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و کمیسیون اصل ۹۰، اتهامات او بدهی بیش از دو و نیم میلیارد یورو به وزارت نفت، بانک مرکزی، جعل اسناد بانکی و پرداخت رشوه است.

محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه دو سال پس از بازداشت او اعلام کرد که دادگاه بدوی بابک زنجانی به همراه دو متهم دیگر این پرونده را به اعدام محکوم کرده است، اما پرونده برای رسیدگی به دیوان عالی فرستاده شد که روز گذشته معاون نظارت دیوان عالی کشور از تأیید حکم اعدام بابک زنجانی در دیوان عالی خبر داد.

امیرعباس سلطانی یکی از نماینده‌های بررسی‌کننده پرونده بابک زنجانی در مجلس نهم درباره تائید حکم اعدام در گفت‌وگو با رویداد۲۴ گفت: بابک زنجانی استحقاق این حکم را دارد اگر غیرازاین رفتار می‌شد، تعجب‌برانگیز بود. قوه قضائیه باید این کار را انجام می‌داد.

وی در کنار این مسئله به دو نکته نگران‌کننده نیز اشاره کرد و توضیح داد: دو مورد دراین‌باره هست که جای نگرانی دارد اول اینکه بدهی‌های آقای بابک زنجانی که توان پرداخت آن را هم دارد هنوز به خزانه کشور بازنگشته و با توجه به شرایط اقتصادی کشور این خود جای نگرانی دارد و بحث دوم به گروه یا مافیایی که زنجانی ویترین آن‌ها بود، برمی‌گردد که هیچ تصمیم در این خصوص گرفته نشده و با حذف زنجانی احتمالاً مافیا مورد اشاره به دست فراموشی سپرده می‌شود.

این نماینده مجلس نهم در خصوص توانایی بابک زنجانی برای پرداخت بدهی‌ها، بیان کرد: شک نکنید که توانایی پرداخت چند برابر مبلغ این بدهی‌ها را دارد، اما تا به امروز در برابر پرداخت مقاومت کرده است.

سلطانی در این رابطه افزود: بر اساس اسناد و مدارکی که ما در مجلس نهم مورد بررسی قرار دادیم بابک زنجانی مشکلی برای پرداخت پول ندارد حالا تیم مافیایی چه قول‌هایی به او داده که تا این حد مقاومت می‌کند از آن بی‌خبر هستم. شاید درباره اعدام خود دچار توهم است و تصور می‌کند که این حکم اجرایی نمی‌شود زیرا تمام شرکت‌های او مشغول به کار و در حال تولید ثروت هستند، البته این احتمال هم وجود دارد مافیایی پشت پرده قول‌هایی داده‌اند و او را امیدوار ساخته‌اند.

وی در ادامه ضمن اشاره به ضررهایی که کشور بابت اعدام زنجانی متحمل خواهد شد، اظهار داشت: با حذف بابک زنجانی همان‌طور که اشاره کردم، دو ضرر بزرگ می‌کنیم یکی اینکه پول‌های رفته را نمی‌توان برگرداند و دیگر اینکه سرنخ رانت بابک زنجانی از بین می‌رود. اما فکر می‌کنم در صورت دستیابی به این نتیجه که حکم اعدام جدی است، جان را به پول ترجیح دهد.

این نماینده مجلس نهم درباره مکان پول‌های بابک زنجانی، گفت: بخشی از پول‌های او در کشورهای ترکیه، مالزی و تاجیکستان است که اتفاقاً با دولت تاجیکستان هم روابط خوبی دارد، قسمتی از آن هم در داخل است یعنی 2 هزار و 500 میلیارد تومان که برای پاسخ به بدهی‌هایش قابل‌توجه نیست، البته بخشی از آن به وزارت نفت داده شده است.

سلطانی درباره سودآوری اعدام زنجانی برای شرکای سابقش، بیان کرد: ترکیه خیلی هم مخالف اعدام زنجانی نیست و از این اتفاق ناراضی به نظر نمی‌رسد زیرا پول‌ها در این کشور باقی می‌ماند، کشورهای دیگر هم از قاعده مستثنا نیستند.

وی درباره نقش وزرا دولت احمدی‌نژاد دراین‌باره یادآور شد: سه وزیر یعنی وزیر نفت، صنایع، اقتصاد و رئیس بانک مرکزی سهواً یا عمداً در این قضیه دخیل هستند. دلیل این مسئله ساده‌اندیشی یا مسائل دیگر است اطلاع ندارم اما محرز است که داده‌های غلط این چهار نفر سبب به وجود آمدن بابک زنجانی شده است بنابراین باید جوابگو باشند و حداقل از مردم عذرخواهی کنند.

این نماینده مجلس نهم در این رابطه افزود: دلیلی وجود ندارد که به خاطر دور زدن تحریم‌های اقتصادی به فردی که دارای چک برگشتی، پرونده جعل و فساد مالی بوده، نزدیک شد و سرنوشت 12 یا 13 کشتی نفتی به اینجا کشاند. وقتی یک نفر بخواهد 15 میلیون تومان وام دریافت کند از چند جا استعلام گرفته می‌شود اما درباره موضوع به این مهمی به همین سادگی رفتار می‌شود.

سلطانی درباره نقش احمدی‌نژاد در این رابطه تصریح کرد: در حین بررسی این پرونده شنیده شد که احمدی‌نژاد، بابک زنجانی را معرفی کرده است اما ما سندی برای اثبات این مسئله پیدا نکردیم ولی به‌هرحال به‌نوعی در این قضیه نقش داشته زیرا وزرا در کابینه دولت او عضو بودند بنابراین باید پاسخ دهد.

نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان