تاریخ انتشار: ۱۱:۳۴ - ۱۹ مهر ۱۴۰۲

توسعه برند چیست؟

اگر بخواهید برندی را توسعه دهید و میزان آگاهی از آن را افزایش دهید، به چیزی بیشتر از یک وب سایت، لوگو، رنگ و لحن صدا نیاز دارید. برند از آنچه در ذهن مردم عادی می‌گذرد، فراتر است. توسعه برند عملیاتی است که به شناخته شدن کسب و کار و نام تجاری شما کمک زیادی می‌کند و یک فرآیند طولانی و مداوم است.

رویداد۲۴ اگر بخواهید برندی را توسعه دهید و میزان آگاهی از آن را افزایش دهید، به چیزی بیشتر از یک وب سایت، لوگو، رنگ و لحن صدا نیاز دارید. برند از آنچه در ذهن مردم عادی می‌گذرد، فراتر است. توسعه برند عملیاتی است که به شناخته شدن کسب و کار و نام تجاری شما کمک زیادی می‌کند و یک فرآیند طولانی و مداوم است. طی این روند باید ارزش‌های آن را بیان کنید و مطابق با ماموریت و چشم‌اندازها اقدام کنید. توسعه برند شما را وادار می‌کند تا انتخاب آگاهانه‌ای داشته باشید. این کار فقط روی صفحه نمایش یا روی کاغذ اتفاق نمی‌افتد و باید آن را به شکل واقعی اجرا کنید.

چرا توسعه برند اهمیت زیادی دارد؟

توسعه برند چیست؟

این روزها همه کسب و کارهای به فکر توسعه برند هستند و می‌خواهند در بازار مصرف برتری پیدا کنند. اگر یک کسب و کار به این هدف برسد، به این معناست که استراتژی‌های درستی را برای آگاهی‌سازی و تبلیغات انتخاب کرده‌اید. تیم فروش می‌داند که چه تعداد سرنخ بدست آورد تا شرکت به سود برسد. وقتی بهترین اقدامات را برای بهینه‌سازی سایت در موتورهای جستجو انجام داده‌اید، یکی از روند‌های توسعه برند صورت گرفته است.

توسعه برند بین اقدامات و تمامی فعالیت‌هایی که برای افزایش فروش صورت می‌گیرد، پیوند برقرار می‌کند. هدف از همه این فعالیت‌ها بالا بردن سود، افزایش آگاهی از نام تجاری و ایجاد شخصیت برای برند است.

اگر بخواهید یک استراتژی محکم و موقعیت قابل توجه در بازار داشته باشید، نباید به شکل جداگانه‌ای بر روی هر یک این بخش‌ها اقدام کنید. افزایش سرنخ‌ها، سئو سایت، فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و ... همگی جزئی از یک سیستم هستند که هر کدام مزیت‌هایی را برای شما به ارمغان می‌آورند.

روش‌های توسعه برند در کسب و کارها

برای اینکه یک شرکت یا فعالیت تجاری به نتیجه برسد، باید دانش روز بازاریابی داشته باشید. در این زمینه روش‌هایی وجود دارد که بتواند کمک زیادی به شما کند؛ این روش‌ها عبارتند از:

انتخاب نام مناسب برای کسب و کار

اولین اقدامی که هر کسب و کاری باید برای جذب مشتری انجام دهد، انتخاب نام برند است که در ذهن او ماندگار شود. نام‌های خاص، کوتاه و متفاوت قدرت ماندگاری بیشتری در ذهن مخاطب دارند. وقتی قرار است توسعه برند انجام دهید، اگر نیاز است نام تجاری خود را نیز تغییر دهید. گاهی هزینه‌ای که بابت تبلیغات (با نام اشتباه) پرداخت می‌کنید و نتیجه نمی‌گیرید، از هزینه تغییر نام تجاری بیشتر است.

انتخاب کانال‌های برندسازی

دومین اقدام مهمی که باید برای توسعه برند انجام دهید، انتخاب کانال مناسب با کسب و کار است. همانطور که گفتیم روش‌های زیادی وجود دارد که همچون اجزاء یک کل برای برندسازی اهمیت زیادی دارند و نمی‌توانید از یکی یا چند مورد آن‌ها چشم پوشی کنید.

تبلیغات و برندسازی می‌تواند به دو شکل آفلاین و آنلاین انجام شود که در هر یک از این اشکال نیز روش‌های متعددی وجود دارد. برای مثال در شکل آفلاین بیلبورد، چاپ کاتالوگ و یا سالنامه می‌تواند به توسعه برند کمک زیادی کند. در روش توسعه برند آنلاین نیز از روش‌هایی مثل تبلیغات در موتورهای جستجو، شبکه‌های اجتماعی، ساخت بنر تبلیغاتی و ... استفاده می‌شود.

داشتن تقویم و استراتژی محتوایی

برای هر روشی از تبلیغات باید تقویم محتوایی داشته باشید و بدانید در چه تاریخی از چه شعاری، پیامی و متنی برای جلب توجه مخاطبان استفاده کنید. تقویم محتوا بیشتر در روش تبلیغات آنلاین کاربرد دارد. اگر در چندین شبکه اجتماعی به طور همزمان فعالیت دارید، باید از قبل مشخص کنید که در چه تاریخی چه نوع محتوایی را در صفحه کسب و کار قرار دهید.

شناسایی مشتریان هدف

یکی دیگر از اقداماتی که برای توسعه برند نیاز است، مشخص کردن مخاطبان هدف است. در واقع باید مشخص شود چه کسانی از شما خرید می‌کنند. اگر بگویید «همه» اشتباه بزرگی مرتکب شده‌اید. تحقیقات به وضوح نشان می‌دهد شرکت‌هایی که رشد و سود بالایی دارند، بر روی مشتریان مشخصی متمرکز می‌شوند و هدفشان همه بازار مصرف نیست. هر چه تمرکز محدود‌تر و باریکتر باشد، رشد سریع‌تر بدست می‌اید.

اگر مخاطبان هدف متنوع و گسترده باشند، تلاش‌های بازاریابی و توسعه برند بی‌اثرتر می‌شود. اما چطور باید مشتریان هدف را پیدا کنید؟ اینجاست که باید مرحله بعدی را انجام دهید.

تحقیق در مورد مشتریان هدف

توسعه برند چیست؟

کسب و کارهایی که تحقیقات سیستماتیک و دقیقی را بر روی مشتریان هدف انجام می‌دهند، سرعت رشد بیشتری دارند و سود آن‌ها افزایش پیدا می‌کند. همچنین شرکت‌هایی که بیشتر تحقیق می‌کنند (حداقل یک بار در هر سه فصل)، سریع‌تر رشد می‌کنند.

در واقع تحقیقات درباره مشتریان هدف به شما کمک می‌کند اولویت‌ها و دیدگاه‌های مشتری هدف خود را درک و نیاز‌های آن‌ها را پیش‌بینی کنید. سپس با کمک این اطلاعات می‌توانید پیام شرکت را به زبانی بیان کنید که با نیازها و احساسات آن‌ها همخوانی دارد. همچنین نتایج تحقیقات در مورد مشتریان هدف به شما می‌گوید نقاط قوت برند چیست و مخاطبان برند چگونه به آن نگاه می‌کنند. به این ترتیب می‌توانید به طور چشمگیری ریسک بازاریابی مرتبط با توسعه برند را کاهش دهید.

توسعه جایگاه برند

حالا شما برای مشخص کردن جایگاه برند در بازار خدمات آماده‌اید. اما کسب و کار و برند شما چه تفاوتی با همکاران و رقبا دارد؟ چرا مشتریان بالقوه از بین تعداد زیادی کسب و کار مشابه، باید به سراغ برند شما بیایند؟

وقتی مخاطبان هدف مشخص باشند و بدانید دقیقا آن‌ها از شما چه می‌خواهند، موقعیت برند را برای آن‌ها تغییر می‌دهد. توسعه برند چیزی نیست جز اینکه کسب و کار خود را در راستای نیازهای مشتریان تغییر دهید. اما برند نماینده کسب و کار است و پیام شرکت را به آن‌ها منتقل می‌کند.

پیام‌هایی که برای مخاطبان ارسال می‌شود، باید بر روی مرتبط‌ترین نکات تاکید داشته باشد. هر مخاطب نگرانی‌های خاص خود را دارد که باید به آن‌ها رسیدگی شود. استراتژی توسعه جایگاه برند باید متناسب با این نیازها حرکت کند.

استفاده از لوگو

لوگو بخشی از فرآیند توسعه برند است که به آن نیاز جدی دارید. تصویر برند به شناسایی کسب و کار کمک زیادی می‌کند و اگر بخواهید در بین بازار مصرف برند را معرفی کنید، لوگو جایگاه ویژه‌ای دارد. رنگ، عناصر، گرافیک و طراحی مهم‌ترین المان‌های به کار رفته در Logo است که ذهن مخاطب را برای دریافت اطلاعات یک کسب و کار آماده می‌کند.

یک مثال ساده در این باره اشاره به رنگ بنفش برای اپراتور رایتل و رنگ زرد قناری برای اپراتور ایرانسل است. با دیدن هر یک از این رنگ‌ها فوراً ذهن شما به سمت همان برند حرکت می‌کند و به توضیح اضافه نیاز ندارد. لوگو بار رنگ را بر دوش می‌کشد و می‌تواند خیلی سریع‌تر به توسعه برند کمک کند.

لوگو همان برند نیست و فقط بخشی از هویت برند است و راه‌هایی برای برقراری ارتباط با مشتریان را ایجاد می‌کند.

توسعه بازاریابی محتوایی

توسعه برند چیست؟

محتوا یکی از مهم‌ترین بخش‌های بازاریابی برای هر کسب و کاری است. در فضای اینترنتی، همین مخاطبان حضور دارند و زمان بیشتری را برای دریافت اطلاعات صرف می‌کنند. تنها اقدامی که باید انجام دهید ارائه پیام برند در قالب محتوای کاربردی، جذاب و سرگرم کننده است تا توجه مخاطبان هدف به شما کسب و کار شما جلب شود.

در آخر

توسعه برند یکی از راه‌های افزایش فروش و کسب و سود بیشتر است. در اینجا تلاش کردیم شما را با اهمیت این استراتژی و راه‌های بهبود برند آشنا کنیم. امیدواریم آنچه گفته شد برایتان مفید بوده باشد.

برچسب ها: تبلیغات
نظرات شما