تاریخ انتشار: ۲۱:۳۲ - ۱۳ آبان ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۸ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد:

اکبر گلپا خواننده کیست؟

اکبر گلپایگانی، خواننده پیشکسوت و عضو موسسه هنرمندان پیشکسوت، عصر امروز شنبه ۱۳ آبان ماه بر اثر بیماری درگذشت. در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا با بیوگرافی اکبر گلپایگانی بیشتر آشنا شوید.

بهترین آهنگ های اکبر گلپایگانی

رویداد۲۴ اکبر گلپایگانی، متولد ۱۰ بهمن ۱۳۱۲ در تهران، خواننده پیشکسوت بود. وی دیپلمه رشته نقشه برداری را اخذ کرد و از دانشگاه افسری ترک فارغ‌التحصیل شد. در گذشته، او مدتی به عنوان کارشناس در بانک مسکن فعالیت داشت. 

خانواده اکبر گلپایگانی

اکبر گلپایگانی کیست؟

پدر و پدربزرگ اکبر گلپایگانی نیز از خواننده‌های برجسته بودند.

اکبر گلپایگانی چهار برادر به نام‌های عباس، حسن (مدرس آواز و استاد دانشگاه)، محمد (خواننده معروف به گلریز) و محمود (مهندس و مدرس آواز) و یک خواهر به نام مریم داشت.

علاقه اکبر گلپایگانی به موسیقی

اکبر گلپایگانی کیست؟

علاقه اکبر گلپایگانی به موسیقی از دوران دوم دبستان شروع شد. این علاقه به دلیل حضور هنرمندان زیادی که به خانه پدری او می‌آمدند، رشد کرد. سپس وی به مدرسه نظام رفت و در آنجا با استاد موسیقی نورعلی خان برومند آشنا شد. این آشنایی با نورعلی خان برومند، باعث تقویت علاقه و تمرینات بیشتر او در زمینه موسیقی شد.

حضور اکبر گلپایگانی در برنامه گل‌ها

اکبر گلپایگانی کیست؟

روزی در باغ، یکی از شعرا در حضور سفیر ایتالیا یک ترانه ترکی را خواند. این اجرا به اندازه‌ای جذاب بود که پیشنهاد داوود پیرنیا برای شرکت در برنامه رادیویی "گل ها" به او داده شد. اکبر گلپایگانی با پذیرش این پیشنهاد، به مدت ۱۷ سال در این برنامه موسیقی اجرا کرد.

در فروردین ۱۳۳۸، در اولین اجرای برنامه رادیویی "گل ها"، اکبر گلپایگانی یک شعر را بدون همراهی ساز اجرا کرد و خود را به عنوان یک خواننده جوان ناشناس معرفی کرد.

بعد از این اجرای اول، در چند روز بعد، با اجرایی از آهنگی از محسن یاحقی، اکبر گلپایگانی به شدت مورد توجه و طرفداران قرار گرفت. این اجرا باعث شد که شهرت و محبوبیت او بیشتر شود و به عنوان یک خواننده برجسته شناخته شود.

اکبر گلپایگانی از دانشگاه افسری تا کار در بانک

پس از ورود به دانشگاه افسری و عدم علاقه به آن، اکبر گلپایگانی تصمیم گرفت از دانشگاه خارج شود. سپس در دانشکده نقشه برداری پذیرفته شد و تحصیلات خود را در این رشته ادامه داد.

بعد از فارغ‌التحصیلی، او به مدتی به عنوان کارشناس رهنی در بانک مسکن فعالیت کرد. در این بانک، وظیفه او قیمت‌گذاری خانه‌ها بود، به این معنی که ارزش و قیمت ملک‌ها را تعیین می‌کرد.

اکبر گلپا و همسرش

اکبر گلپایگانی کیست؟

در سال ۱۳۴۶، در زمانی که اکبر گلپایگانی (گلپا) ۳۴ سال داشت، با دختری به نام گلرخ گرایلی که ۱۷ سال بود، ازدواج کرد. آن‌ها در یک مهمانی خانوادگی با یکدیگر آشنا شدند و بصورت سنتی ازدواج کردند.

فرزندان اکبر گلپایگانی

اکبر گلپایگانی کیست؟

اکبر گلپا و همسرش دو فرزند دختر به نام‌های ساقی و ساغر دارند. ساقی متاهل است و در زمینه فوق تخصص قلب در آمریکا فعالیت می‌کند. او به عنوان یک متخصص قلب، درمان و مراقبت از بیماران قلبی را انجام می‌دهد.

ساغر نیز متاهل است و دکترای ریاضیات دارد. او در بورس فرانسه فعالیت می‌کند و به عنوان یک متخصص در زمینه ریاضیات و تحلیل بازار‌های مالی فعالیت می‌کند. 

تجربه بازیگری اکبر گلپایگانی

اکبر گلپایگانی کیست؟

در سال ۱۳۴۸، استاد گلپایگانی (گلپا) در رادیو در یک داستان هفت قسمتی نقش بازی کرد. این بازی در رادیو به صورت صوتی پخش شد و استاد گلپا در آن شرکت کرد.

سپس در سال ۱۳۵۰، وی در فیلمی به نام "حنجره طلایی" نقش ایفا کرد. این فیلم، استاد گلپا را در نقشی منحصر به فرد به تصویر کشید و شهرت وی را بیشتر کرد.

بازی در این داستان رادیویی و نقش در فیلم "حنجره طلایی" باعث شد که اکبر گلپایگانی لقب‌های "گلپا" و "حنجره طلایی" را به خود اختصاص دهد، این لقب‌ها به عنوان عناوین معروف و شناخته شده او در دنیای هنر شناخته می‌شوند.

در سال ۱۳۴۰، گلپا به همراه فرهنگ شریف در دانشگاه USLE کالیفرنیا به تدریس موسیقی ایرانی پرداخت و همان سال کنسرت‌های متعددی در هلند و لندن نیز اجرا کرد.

اکبر گلپا استاد هایده و مهستی

مرحوم اکبر گلپایگانی: «بسیاری از افرادی که مردم با آن‌ها خاطره دارند، شاگردان من بودند. خانم هایده و مهستی چند سالی از شاگردان من بودند که به آن‌ها در آموزش آواز کمک می‌کردم».

اکبر گلپایگانی بعد از انقلاب 

اکبر گلپایگانی کیست؟

پس از انقلاب، فعالیت هنری و اجرای موسیقی برای اکبر گلپایگانی ممنوع شد. او خود اظهار داشته است که در صورت تمایل، می‌توانست در آمریکا به خوانندگی ادامه دهد و درآمد زیادی کسب کند. 
در یکی از برنامه‌های کنسرت خود در آمریکا، ابراهیم تاتلیسس، خواننده ترکیه‌ای، برای تماشای برنامه حاضر شده بود و اکبر گلپایگانی او را به روی صحنه دعوت کرد. آن‌ها در این برنامه یک اجرای مشترک داشتند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۸
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
0
14
روحش شاد
چه آهنگهای خوبی به یادگار گذاشت و رفت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۴
1
10
روحش شاد واقعا فقدان همچین آدمهایی رنج آوره حیف شد
مسعود سلیمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۴
0
5
باسلام به روح بلند و پرآوازه استاد گلپا و تمام عزیزانی که این پیام را میخوانند
پدرم در زمان حیاتش وقتی از سر کار میآمدن خونه اول از همه میرفت سراغ نوارکاست استادگلپا و همش میگفت (بو کیشینین سسی خسته لیغی بدنن چیخاردیر)
(صدای این مرد خستگی را از تن به در میکنه)
عاشق گلپا بود ۵روز دیگه سالگرد پدرم هست
پدرم در ۱۸آبان سال ۱۳۸۵ از دنیا خداحافظی کرده
خیلی خوشحالم که پدرم یه وجه مشترک با گلپا داره
هر دو ماه آبان فوت شدن

صدا میماند حنجره طلایی ، مگه میشه کسی شما را فراموش کنه و اصلا نشناسه ، روحت شاد یادت همیشه گرامی باد
باسپاس مسعود سلیمی آذربایجان شرقی مرند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۴
0
11
ازبس كه ازدست مسئولان موى سفيدرادراينه ديددق كرداميدوارم بااستادشجريان محشورشوديادش مانا
کوروش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۴
0
10
روحش شاد. صدای بسیار جذاب و دلنشین داشتند. آلبوم ترانه هاش رو دارم و گوش میدم. به قول شاعر مرد نکونام نمیرد هرگز.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۴
0
7
روح استاد آواز اصیل ایرانی اکبر گلپایگانی شاد باشه ؛ در ضمن یه سوال 44 ساله و بی پاسخ : چرا تحمل صدای شش دانگ استاد گلپا و هنر هنرمندان بزرگ برای مسئولان ...در ایران سخت و دشوار بود ؟
کوروش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۴
0
5
حیف و هزاران بار حیف این گوهرهای ناب تا زنده اند قدرشان را نمی دانیم وقتی که رفتند وای دریغا سر میدهیم. این خضلت ما ایرانی هاست مانند. شجریان .هایده.مهستی. حبیب.آغاسی.و......
محمود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۴
0
5
با از دست دادن اسطوره ها ی موسیقی ایران واینکه خاموشی مسیولین تاریخ ایران داغدار میشه .براستی شهدای آواز ایرانند .زنده میماند صدات اکبر گلپای عزیز
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان