تاریخ انتشار: ۱۱:۰۵ - ۲۵ آبان ۱۴۰۲

بهترین میوه برای سرماخوردگی

اگر سرماخوردگی‌تان جزئی است گزارش خواندنی ما درباره میوه‌های که در فصل سرما به بهبود بیماری شما کمک می‌کند را از دست ندهید.  

بهترین میوه برای سرماخوردگی

رویداد۲۴ فائزه مومنی: شروع فصل سرما با همه قشنگی‌هایش یک ایراد اساسی دارد، آن هم شروع سرماخوردگی‌ها و آبریزش‌های بینی و گلودرد و دردسرهای آن است. سرماخوردگی، آن‌قدر بیماری رایجی شده که بیشترمان برای درمانش یک‌پا پزشک متخصص شده‌ایم. از مصرف میوه برای سرماخوردگی و گلودرد بگیر، تا پختن آش‌ها و سوپ‌های مخصوص سرماخوردگی و شلغم پخته و انواع و اقسام دمنوش‌ها و نوشیدنی‌ها، که انصافاً هم کارساز هستند و شاید حتی بهتر از بعضی داروها اثر می‌کنند. اگر سرماخوردگی‌تان جزئی است گزارش خواندنی ما درباره میوه های که در فصل سرما به بهبود بیماری شما کمک می کند را از دست ندهید. 

پرتقال

همان طور که می‌دانید پرتقال سرشار از ویتامین سی است. طبق تحقیقات دانشگاه هاروارد ویتامین سی یک آنتی اکسیدان قوی بوده و نقش مهمی در مبارزه با عفونت ایفا می‌کند. ویتامین سی موجود در پرتقال کمک کرده که مدت زمان سرماخوردگی کاهش پیدا کند و علائم بعد از چند روز ناپدید شوند.

توت فرنگی

توت فرنگی هم به عنوان بهترین میوه برای درمان سرماخوردگی شناخته می‌شود. اما چرا؟ به این دلیل که توت فرنگی هم حاوی مقدار بسیار زیادی ویتامین سی است. ویتامین سی به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و موجب کاهش شدت و زمان دوران سرماخوردگی می‌شود.

کیوی

کیوی هم یکی دیگر از میوه‌هایی بوده که با آمدن فصل سرماخوردگی به وفور در بازار یافت می‌شود. آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین‌های موجود در کیوی علاوه بر اینکه جلوی بیماری‌هایی از جمله سرماخوردگی را می‌گیرند بلکه به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده، در نتیجه شما بهتر می‌توانید در برابر ویروس‌ها و عفونت‌ها مقاومت کنید.

آناناس

آناناس هم یکی دیگر از میوه‌های پیشنهادی برای دوران سرماخوردگی است. اگر میوه تازه آن را داشتید که چه بهتر، می‌توانید کمی آن را بخارپز کرده و نوش جان کنید. اما اگر میوه تازه نداشتید کمپوت آناناس هم گزینه جایگزین کاربردی است. آناناس عطسه و سرفه را کاهش داده و با عفونت‌های ویروسی مبارزه می‌کند. آناناس دارای ویتامین سی، ویتامین A، فیبر، فسفر، پتاسیم، کلسیم و آنتی اکسیدان است.

زمانی که بزرگسالان سرما می‌خورند پیدا کردن ماده غذایی مناسب برای بهبود کار راحت‌تری است. اما زمانی که نوزادان و کودکان سرما می‌خورند کار سخت‌تر می‌شود. سن پایین آن‌ها باعث شده که نتوانید هر میوه‌ یا غذایی را بهشان بدهید.


بیشتر بخوانید: درمان خانگی سرماخوردگی


تصویری از فردی که سرما خورده و بدون اشتها در حال خوردن میوه است.

یکی از اولین علائم سرماخوردگی بی اشتهایی نسبت به غذا است.

به نظر شما بهترین میوه برای سرماخوردگی نوزادان کدام است؟ پیشنهاد ما این است که اگر فرزند دلبندتان سرما خورد سراغ این میوه‌ها بروید:

سیب زرد، لیمو شیرین ، گریپ فروت تا اینجا تعدادی میوه برای سرماخوردگی در زمستان معرفی کردیم. میوه برای سرماخوردگی در پاییز و زمستان گزینه زیادی در اختیارتان نمی‌گذارد. اما همین مواردی که نام بردیم تاثیر بسزایی در بهبودی و کاهش علائم دارند.

جدای از تمامی مواردی که بالا بررسی کردیم، به نظرتان کدام میوه برای سرماخوردگی در بارداری بی ضرر و مفید است؟ دوران بارداری دوران حساسی برای مادر و جنین بوده، به این خاطر که هر ماده غذایی که عملکرد خوبی نداشته باشد می‌تواند به سرعت بر روی مادر و جنین تاثیر منفی بگذارد. توصیه می‌کنیم که در دوران بارداری و در صورت تجربه سرماخوردگی به سراغ میوه‌ها و سبزیجاتی بروید که ویتامین سی کافی دارند. از جمله بروکلی، کیوی، پرتقال، فلفل دلمه و… این موارد نه تنها به رشد کودک کمک می‌کنند بلکه التهاب را از بین می‌برند و همچنین جذب آهن مورد نیاز بدن را بهبود می‌بخشند.

انبه حاوی ویتامین A و ویتامین C

لیمو(دارای ویتامین سی و کمک کننده به سیستم هضم)

سیب دارای ویتامین سی، فیبر، ویتامین A و پتاسیم

آووکادو دارای ویتامین سی، ویتامین B، ویتامین K، فیبر، منیزیم و پتاسیم)

و خانواده بری‌ها از جمله تمشک، توت فرنگی، توت سیاه و بلوبری(دارای کربوهیدرات، ویتامین سی، فیبر و فولات)

از دیگر میوه‌هایی هستند که پیشنهاد می‌کنیم در دوران بارداری مصرف کنید.

میوه‌های مضر برای سرماخوردگی کدام‌اند؟

و اما می‌رسیم به میوه‌های مضر برای سرماخوردگی، میوه‌هایی که نباید در این دوران مصرف کنید. شاید تعجب کنید که میوه‌های مضری هم برای سرماخوردگی وجود داشته باشند، به این خاطر که طبق باور عامه مردم تمامی میوه‌ها مفید هستند و هیچ ضرری هم ندارند. فراموش نکنید که میوه‌ها هم می‌توانند در صورت مصرف اشتباه عوارضی داشته باشند.

بهترین میوه برای سرماخوردگی

خب، از میوه‌های مضر برای سرماخوردگی می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

موز

با اینکه موز فواید بیشماری دارد اما در دوران سرماخوردگی باید آن را فراموش کنید. این میوه به دلیل داشتن مقدار زیادی قند التهاب موجود در این دوره را افزایش داده و همچنین یک آزاد کننده طبیعی هیستامین است.

انگور

انگور هم یکی دیگر از میوه‌های مضر برای سرماخوردگی است. چرا؟ به این خاطر که انگور هم درست مانند موز هیستامین را در بدن آزاد می‌کند، عملی که باعث شده ویروس و بیماری فعال‌تر شود. به علاوه اینکه انگور هم به خاطر قند بالایی که دارد التهاب را تشدید می‌کند.

خیار

همان طور که می‌دانید خیار ذاتا طبع سردی دارد. در حالی که در دوران سرماخوردگی به خوراکی‌هایی با طبع گرم نیاز داریم. در نتیجه پیشنهاد می‌کنیم در این دوران خیار نخورید.

خربزه

خربزه هم یکی دیگر از میوه‌های ممنوعه برای سرماخوردگی است. میوه‌ای که می‌تواند در صورت مصرف علائم و نشانه‌های حساسیت زا و آلرژیک را در این دوره افزایش دهد و میزان عطسه، سرفه و خارش گلو را چندین برابر کند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان