تاریخ انتشار: ۰۰:۰۲ - ۰۱ دی ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۴ نظر
سیداحمد آوایی در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

اینکه می‌گویند با واردات خودرو عده‌ای بیکار می‌شوند، حقه‌بازی و جنایت است/ به ایرانیان خارج از کشور که آدم نکشته‌اند، عفو عمومی داده شود

سیداحمد آوایی نماینده دزفول می‌گوید: بدنه اقتصادی و سیستم ما در کشور مثل جسمی است که بیماری زمینه‌ای دارد و بیماری از دیروز و امروز نیست، بلکه مربوط به بعد از پیروزی انقلاب است که کارخانه و زمین‌های افرادی را گرفتند و اقتصاد عملاً دولتی و کار از دست مردم گرفته شد. الان هنوز داریم چوب سیاست‌های اشتباه اول انقلاب را می‌خوریم که اوضاع آشفته شد و هنوز هم حل نشده است.

سیداحمد آوایی نماینده دزفول

رویداد۲۴ مریم آیتی: زندگی و معیشت توده‌های مردم، همچنان با مشکل روبروست و گذشت زمان، نه تنها اوضاع و احوال را بهتر نکرده که فشار تورم، سفره‌های مردم را روز به روز کوچک‌تر هم کرده است. در همین رابطه، سیداحمد آوایی نماینده دزفول با رویداد۲۴ گفت‌وگو کرده است که در ادامه می‌توانید مهم‌ترین بخش‌های این مصاحبه را بخوانید:

* در ابتدا باید بگویم، ما نباید نقش تحریم را در اقتصاد مملکت انکار کنیم. یک زمانی یک رییس‌جمهور می‌گفت که این‌ها کاغذپاره است که این حرف بسیار غیرمنطقی بود. یادمان باشد که ما نباید از واقعیت فرار کنیم. 

* این‌دست حرف‌ها، به اعتماد اجتماعی ضربه می‌زند. مردم نباید احساس کنند که مسئولان، حرف‌های نسنجیده و ناپخته می‌زنند. مردم از ما انتظار حرف سنجیده و علمی دارند؛ قرآن هم به این موضوع اشاره دارد. باید حرفی بزنیم که مو لای درز آن نرود. از طرفی، یا حرف نزنیم یا حرف سنجیده بزنیم. 

* اینکه چرا شرایط اقتصادی تا این اندازه به مردم لطمه زده است را با یک مثال توضیح می‌دهم. در ایام همه‌گیری بیماری کرونا، کسانی که بیماری زمینه‌ای داشتند، بیشتر در معرض خطر بودند و اگر کرونا به سراغ آن افراد می‌آمد، بیشترین آسیب را می‌دیدند و حتی شاید منجر به مرگ عده‌ای هم شد. از این‌رو، ما یک‌سری آسیب‌های ریشه‌ای داریم که تا حل نشود، هیچ دولتی در عرصه اقتصادی موفق نمی‌شود.

* بدنه اقتصادی و سیستم ما در کشور مثل جسمی است که بیماری زمینه‌ای دارد و بیماری از دیروز و امروز نیست، بلکه مربوط به بعد از پیروزی انقلاب است که کارخانه و زمین‌های افرادی را گرفتند و اقتصاد عملاً دولتی و کار از دست مردم گرفته شد. الان هنوز داریم چوب سیاست‌های اشتباه اول انقلاب را می‌خوریم که اوضاع آشفته شد و هنوز هم حل نشده است. 

* با اینکه قانون وجود دارد که به تعاونی‌ها یا بخش خصوصی میدان بدهیم یا با وجود اینکه اصل ۴۴ قانون اساسی که رهبر انقلاب بر انجام آن اصرار دارند را داریم، ولی این اتفاق نیفتاد و تا کار به مردم سپرده نشود، چالش‌ها حل نمی‌شود.

* به چه دلیل باید نهاده‌های کشاورزی برای صادرات مثل کود، سم و بذر، دست چهار شرکت دولتی در جهاد کشاورزی باشد. این‌ها یعنی فساد. یعنی با قیمت دولتی بیاید و در بازار نشر پیدا کند و با قیمت آزاد فروش برود. چای دبش هم در همین قالب‌ها بود. برای همین، فساد سیستم را نباید دست کم گرفت.

* چه دستی در کار است که مردم ما باید از سوار شدن بر خودروی امن با قیمت واقعی، محروم شوند؟ این فساد در سیستم دولتی است. این دروغ است که می‌گویند اگر واردات خودرو صورت بگیرد، عده‌ای بیکار می‌شوند. این‌ها حقه‌بازی، جنایت و تعارض به منافع عمومی است. تا اصلاح ساختار اقتصادی انجام نشود و تعارض منافع از بین نرود، وضعیت اقتصادی به همین شکل است.

* این تیم اقتصادی دولت، تیم روز‌های سخت نیست، زیرا میزان تورم این را نشان داده است. معتقدم ما بیشتر از تحریم از خودتحریمی رنج می‌بریم. ۲۰ درصد تحریم و ۸۰ درصد عملکرد مدیران، کار را به این نقطه رسانده است. وقت آن رسیده تا مسئولانی که تصمیم‌گیرنده هستند، از این خواب سنگین بیدار شوند تا وضع بدتر نشود.

* ما به شدت سرمایه اجتماعی را از دست داده‌ایم و این برای اصل نظام خطرناک است. این رویه‌ها به علت تصمیمات نادرست دولت‌ها است. با تصمیمات خوب و پخته و مردم‌داری می‌توانیم سرمایه اجتماعی و پایگاه نظام را به شدت بالا برده و خود را از این وضعیت نجات دهیم. 

* اگر به ایرانیانی که خارج از کشور هستند و آدم نکشته‌اند، مال مردم را نبرده‌اند و شاکی خصوصی ندارند و شاید مسائل و مشکلات جزئی در پرونده‌هایشان دارند، عفو عمومی داده شود تا راحت در رفت‌وآمد ایران باشند، تا حدی می‌توانیم شرایط اقتصادی را بهبود ببخشیم، چون خیلی از این افراد، صاحب‌فکر و دارای سرمایه و ارتباطات هستند.

* شرایط ایجاد شده در اقتصاد مملکت، این‌طور نیست که همه چیز‌ها را بتوانیم گردن استکبار جهانی و تحریم‌ها بیاندازیم و بگوییم عملکرد ما خوب بوده است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
مریم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۱
0
5
بعد از چهل سال بالاخره کارد به استخوان تان رسید ؟ چند سال باید بگذرد تا بفهمید که اینقدر خودتان را برتر از دیگران ندانید ؟ یعنی چی عفو عمومی ؟ مگر آنهایی که رفته اند چه گناهی کرده‌اند که شماها میخواید عفوشان کنید ؟ خودتان باعث متواری شدن مردم شده و میشوید بعد به دیده تحقیر به آنها نگاه میکنید ؟ با این سیاستهای داخلی و خارجی تون تا روز قیامت منتظر برگشت شون بمونید
سیدضیاء
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۱
0
0
باسلام.
درخصوص جناب آقای آوایی ،درزمانی که ایشان درقوه قضاییه حضورداشتند ،بنده سعادت پیداکردم درخصوص پرونده سندیکا شرکت واحد،به همراه عده ای ازمدیران شرکت واحداز جمله آقای مهندس احمدی بافنده مدیرعامل وقت ،دراین رابطه با اعضاء اخراجی سندیکا بحث وتصمیم گیری کنند .(متاسفانه موضوعی که درمدیریت دوره آقای احمدی نژاد به عنوان شهردار تهران این قضیه شکل گرفت وبیشترین هجمه سیاسی را برعلیه نظام ما درسطح جهانی بوجود آورد)
علی ایحال ایشان با سعه صدر ومدیریت انسانی واسلامی خویش ،تصمیمات مهم وخوبی را برای رفع مشکلات این اعضاء اخراجی سندیکا گرفتندوبرای اجراء به آقای احمدی بافنده وبنده ابلاغ نمودند.
پس از طی دستورات ایشان تا مدتها معضل سندیکا شرکت واحد باسعه صدرواخلاق اسلامی وایرانی ایشان از دستور کار مدیریت شهرداری خارج شده بود.
بنده ایشان رافردی کاردان ودلسوز مردم وکشورو دارای پُختِگی مدیریتی و مسلمان وانسان والایی دیدم.باتشکراز شما
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۱
1
5
مدیران و وزیران از مذهبی گرفته تا سیاسی سهامدار و. وامدار خودروسازی هستند باید پول تو‌جیبی انان تامین شود یا نه ؟. فساد کلا سبستماتیک شده هر جا کم می اورند نو اوری می کنند !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۱
0
5
یکی بود صارمی نامی، طفلک فریب شما رو خورد برگشت ایران. اعدامش کردید. کاری هم نکرده بود گفتید جاسوسی کرده اعدامش کردید. آیا استخدام وزارت دفاع بود یا در انرژی اتمی کار می کرد!؟ جاسوسی چه کرده بود؟
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان