تاریخ انتشار: ۱۲:۵۰ - ۳۰ آذر ۱۴۰۲

لوموند، طرح محرمانه عربستان را برای غزه فاش کرد!

لوموند با دست یافتن به یک سند محرمانه از انتقال رهبران نظامی و امنیتی حماس به الجزایر خبر داد طرحی که عربستان برای غزه پسا جنگ چیده است.

طرح محرمانه عربستان

رویداد۲۴ انتخاب نوشت: روزنامه لوموند نوشت: در موضوع جنگ غزه، عربستان سعودی نقش خاصی را ایفا می‌کند. او ریاست سازمان کنفرانس اسلامی را برعهده دارد که پس از نشست سران در ریاض در اواسط نوامبر تشکیل شد و پایتخت‌های غربی را برای دفاع از آتش‌بس در غزه به تحت فشار قرار داد. همزمان، محموله‌های کمک‌های بشردوستانه به فلسطین را افزایش داد. در دو ماه و نیم جنگ، سی و سه هواپیمای باری عربستان سعودی که با کمک‌های اولیه پر شده، در فرودگاه مصر فرود آمده‌اند و چهار کشتی در پورت سعید در کانال سوئز پهلو گرفته‌اند.

در ادامه مطلب لوموند آمده است: عربستان سعودی نیز در پشت صحنه در تلاش است تا راه حلی برای درگیری بیابد که تلفات انسانی آن در طرف فلسطینی به ۲۰ هزار کشته نزدیک می‌شود.


بیشتر بخوانید:  اسراییل: ایران و حزب الله به ما حمله سایبری کردند و اطلاعاتی حساس به سرقت بردند


لوموند به یک سند محرمانه دست یافته است که توسط عبدالعزیز الساغر، مدیر یک اندیشکده عربستانی به نام مرکز تحقیقات خلیج فارس، تهیه شده است که طرحی را برای پایان دادن به بحران ترسیم می‌کند. این متن در پی ملاقاتی در ۱۹ نوامبر در ریاض بین آقای الصقر تهیه شد و به وزارت امور خارجه فرانسه ارسال شد.

این سند راه‌هایی را برای توقف خصومت‌ها در غزه و تثبیت اوضاع این منطقه پیشنهاد می‌کند. مهمترین نکته آن، انتقال «رهبران نظامی و امنیتی حماس» به الجزایر است، فرمولی که احتمالاً به فرمانده گردان‌های عزالدین القسام، و احتمالاً یحیی سنوار اشاره دارد.

در واقع، الجزایر به دلیل روابط خوبش با قطر و ایران، و "ظرفیت امنیتی" که به آن امکان می‌دهد "فعالیت‌های این افراد را کنترل کند" به عنوان مقصد احتمالی تبعید این افراد نام برده می‌شود.

این ایده یادآور سال ۱۹۸۲ است که یاسر عرفات از شهر بیروت که در آن زمان توسط ارتش اسرائیل محاصره شده بود، خارج شد. رهبر سازمان آزادیبخش فلسطین و نیروهایش پیش از استقرار در تونس، با اسکورت نیروی دریایی فرانسه به آتن رسیده بودند.

از دیگر نکات پیش‌نویس طرح آقای الصقر می‌توان به استقرار نیرو‌های حافظ صلح عربی در غزه، تحت نظارت سازمان ملل متحد، و ایجاد «شورای انتقالی مشترک» با گرد هم آوردن طرف‌های اصلی غزه (حماس، جهاد اسلامی، فتح و ...) بعنوان مسئول مدیریت این منطقه به مدت چهار سال و سازماندهی انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی می‌شود

منبع: انتخاب
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اسرائیل ، فلسطین
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان