تاریخ انتشار: ۱۵:۵۸ - ۱۵ دی ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۲ نظر

روستای کندوان کجاست؟

ایران کشوریست که هر سمت و سویش چیزی برای عرضه دارد چنان که شما ر ا شگفت‌زده ‌می‌کند از این همه زیبایی . یکی از این زیبایی‌های بی‌همتا روستای کندوان در تبریز است.

روستای کندوان کجاست؟

رویداد۲۴ نازآفرین جمشیدی: ایران پر است از جا‌های دیدنی درواقع هر جا که سرتان را برگردانید یک چیزی برای دیدن می‌بینید.

یکی از مکان‌های بسیار دیدنی و البته خاص روستای کندوان است که شاید اصلا نامش هم به گوشتان نخورده باشد و باید بدانید که هیچ ربطی به جاده و تونل کندوان ندارد. این روستا بسیار دورتر از شمال است و در استان آذربایجان شرقی قرار دارد. روستای کندوان در ارتفاع ۲٬۲۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد و روستایی ییلاقی، کوهستانی و سردسیر با آب و هوایی مطبوع در تابستان است.

در فصل‌های پاییز و زمستان روستای کندوان آب و هوای سردی دارد؛ به‌گونه‌ای که مردمان آن ۱۸۰ روز از سال را در شرایط یخبندان می‌گذرانند پس کاملا طبیعیست که در این دو فصل گردش‌گران کم‌تری به این روستا سر بزنند.

به گزارش رویداد۲۴ روستای کندوان، یکی از مشهورترین و شگفت انگیزترین جاذبه‌های طبیعی استان آذربایجان شرقی و ایران است. شاید باورش برایتان دشوار باشد، اما باید بدانید شهرت و آوازه‌ی این روستای منحصربه‌فرد در تمام دنیا پیچیده است، چون روستای کندوان، تنها روستای صخره‌ای در دنیاست که مردم هم در آن ساکنند. دراقع این روستا قابل‌سکونت است و مردم در آن زیست می‌کنند.

به جز روستای کندوان تنها دو دو روستای صخره‌ای دیگر در دنیا وجود دارند که یکی از آن‌ها در شهر کاپادوکیای ترکیه و دیگری در روستای داکوتای امریکاست، اما با این تفاوت که این روستا‌های صخره‌ای خالی از سکنه‌اند.

روستای کندوان با پیشینه تاریخی ۳ هزار ساله در شهرستان اسکو واقع شده است.

روستای کندوان کجاست؟

معماری

روستای کندوان اسکو در دامنه‌های سهند قرار دارد و به خاطر معماری صخره‌ای آن معروف است که در اثر فعل و انفعالات آتشفشانی کوه‌های سهند ایجاد شده‌است. توده‌ها و گدازه‌های مذاب آتشفشانی، به وسیله باد، برف و باران در طی هزاران سال متمادی شکل گرفته و به فرم کران درآمده است.

معماری خانه‌های این روستا کندویی و کله قندیست و در دل کوه قرار گرفته‌اند. یکی از نکته‌های جالب درباره روستای کندوان این است که خانه هایش شبیه کندو هستند.

خانه‌های کاملا سنتی، نشاط و صفای روستا، مردمان محلی خون گرم و مهربان، سوغاتی‌های خوشمزه و متنوع، آب زلال و معدنی کندوان از دلایلی هستند که گردشگران از سراسر دنیا به این روستا سفر می‌کنند.

روستای کندوان در ۱۵ م اردیبهشت سال ۱۳۷۶ با شماره ثبت ۱۸۵۷ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

روستای کندوان کجاست؟

تاریخچه

بر اساس شواهد و مستنداتی که از گذشته بر جای مانده‌اند، کندوان را در سده‌ی هفتم هجری ساکنین روستایی به نام "حیله ور" به وجود آوردند.

این مردم که برای در امان ماندن از هجوم مغول‌ها به دنبال سر پناهی امن بودند، به دشتی در نزدیکی کندوان مهاجرت کرده و پس از گذشت سال‌ها با حفاری کوه‌های کله قندی کندوان درون آن‌ها سکنی گزیدند.


بیشتر بخوانید:  بهترین شعر شب یلدا


مشاغل

همان‌گونه‌که گفتیم روستای کندوان سکنه دارد و مردم و اهالی آن‌جا تحت تأثیر آب‌وهوا و اقلیم این منطقه شغل خود را برگزیده‌اند. به‌دلیل ارتفاع بالا و وجود برف در تمام مدت سال و ذوب تدریجی برف‌ها، مراتع طبیعی در اطراف روستا وجود دارد که همین امر موجب شده تا دامداری جزو فعالیت‌های اصلی اهالی به‌شمار رود.

کشاورزی دیمی نیز در دامنه‌ها و زمین‌های ناهموار منطقه در مسیر چشمه‌سار‌های پرآب کوهستانی انجام می‌شود.

از دیگر مشاغل اهالی این روستا باغ‌داریست.

روستای کندوان کجاست؟

سوغات

کندوان از آن جاهاییست که هر چیزی را که در آن‌جا نوش‌جان کنید بسیار سودمند و سالم و خوش‌مزه است اما اگر بخواهیم چند محصول فوق‌العاده‌ی این روستا را برشمریم باتوجه به شغل مردم آن‌جا باید از عسل شاهکار این منطقه بگوییم. عسل کوهستان یکی از مهم‌ترین محصولات کندوان است. لبنیات، آب‌معدنی، گردو، گیاهان دارویی، دوشاب یا شیره انگور، عسل و بادام از  خوراکی‌هایی است که می‌توانید با خود از این روستا سوغات ببرید. همچنین گلیم، جاجیم و روسری‌های کلاقه‌ای نیز از صنایع دستی تولید شده این مردمان است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
مهدی
|
United States of America
|
۱۶:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۵
0
0
خدا آذری های اصیل ایرانی را حفظ کند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
0
1
جاوید وماندگار تا ابد
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان