تاریخ انتشار: ۱۹:۰۷ - ۱۶ دی ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۲ نظر

فلاحت پیشه: گزارش آمریکا، گواه بخشی از واقعیت تاراج نفت ایران توسط کاسبان تحریم است

حشمت الله فلاحت پیشه گفت: طبق منشور ملل متحد، ایران از حق مقابله به مثل برخوردار است؛ چون هنوز در قانون مقررات بین الملل، برجام حق بین المللی است. در قالب برجام، تحریم‌های ایران لغو شده و بعد از آن هر اقدامی که آمریکایی‌ها صورت می‌دهند، یک دزدی و راهزنی بین المللی است.

فلاحت پیشه

رویداد۲۴ به گزارش جماران؛ اداره اطلاعات انرژی آمریکا در جدیدترین گزارش خود از واردات ۷۵۲ هزار بشکه نفت خام ایران توسط این کشور در دهمین ماه سال ۲۰۲۳ خبر داده است. این آمار مربوط به محموله سرقتی نفت ایران توسط آمریکا است که به بهانه تحریم‌ها توقیف شده. بر این اساس، در ماه سپتامبر نیز ۵۳۰ هزار بشکه و در ماه اوت ۴۴۷ هزار بشکه نفت ایران در آمار رسمی‌واردات نفت آمریکا ثبت شده بود. به گزارش این نهاد وابسته به وزارت انرژی آمریکا کل نفت سرقتی ایران توسط آمریکا در ماه‌های ژانویه تا اکتبر سال ۲۰۲۳ بالغ بر ۱ میلیون و ۷۲۹ هزار بشکه معادل ۶ هزار بشکه در روز بوده است. این ارقام تا جایی رفته است که سهم نفت ایران از کل نفت صادراتی اوپک به آمریکا در ۱۰ ماهه ۲۰۲۳ بیش از ۰.۵ درصد بوده است.

این ارقام از این جهت نیز تامل برانگیز است که کل نفت دزدی نفت ایران توسط آمریکا در این دوره بیشتر از واردات رسمی‌نفت دو عضو دیگر اوپک، یعنی گینه استوایی و گابن توسط آمریکا بوده است. در همین شرایط، امارات فقط ۲.۵ برابر بیشتر از نفت سرقتی ایران به آمریکا نفت صادر کرده است!

دراین باره،  حشمت الله فلاحت پیشه، استاد دانشگاه و رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس، با بیان اینکه تنش زایی در سیاست خارجی، شرایط ویژه ای را به کشور تحمیل می‌کند که منجر به طیف گسترده ای از سوء استفاده ها از حقوق ملت ایران می‌شود، تصریح کرد: اکنون با طیفی از کاسبان تحریم از آمریکا به عنوان واضع تحریم ها گرفته تا کاسبانی در داخل ایران مواجه هستیم که از کاسبی تحریم سود می‌برند. کاسبی تحریم ایران تبدیل به یک مافیای بین المللی شده است. گزارش سازمان اطلاعات انرژی آمریکا، زیر نظر وزارت انرژی این کشور، گواه بخشی از واقعیت تاراج نفت ایران توسط کاسبان تحریم است و نشان می‌دهد حفظ ایران در شرایط تحریم، چه منافعی برای دولت آمریکا ایجاد کرده و علاوه بر آن دلالان بین‌المللی و منطقه ای و متاسفانه بخشی از کاسبان در ایران، منافع شان را در حفظ تحریم کشور می‌دانند.

با پایان تحریم های عراق، مافیای کاسبی از تحریم روی ایران متمرکز شده است

این استاد دانشگاه علامه طباطبایی، با یادآوری اینکه آن زمان که اصطلاح کاسبان تحریم را مطرح کردم، بیشتر ناظر بر تجربه منفی عراق  از این مساله بود، افزود: در زمانی که عراق در دهه 1990 میلادی وارد تحریم شد، حدود یک دهه قبل از شروع تحریم ها علیه ایران، سازوکار عمل کاسبان تحریم دنیا، شکل گرفته بود. همان زمان هم عده ای درایران با استفاده از سوآپ نفت که سودش به اشخاص می‌رسید و نه به دولت ایران، در این تحریم ها سهیم شدند و برای خود قدرت و ثروت ایحاد کردند. متاسفانه اکنون که عملا تحریم های عراق پایان یافته، این مافیا بر روی ایران متمرکز شده، تاجایی که شاهدیم آمریکا نیم درصد واردات نفت خود از اوپک را با دزدی نفت ایران به دست می‌آورد و این را به عنوان بخشی از افتخارات خود اعلام می‌کنند.

باید تنش زایی خارجی مقدس نشود؛ کشور نیازمند تنش زدایی است

وی با تاکید بر ضرورت انجام اقدامات رسمی در این زمینه، گفت: باید تنش زایی خارجی مقدس نشود، بلکه کشور نیازمند تنش زدایی است. بخشی از واقعیت تنش، تاراج منافع ملی توسط مافیای بین المللی است. بنابراین باید هر چه زودتر کشور را از شرایط تحریم و تنش خارج کنند. کسانی که فرصت تنش زدایی کشور را از بین بردند، نمی‌توانند دامن خود را از ظلمی‌که به منافع ملت ایران می‌شود، پاک کنند.

باید قصور در هدر دادن نفت ایران، جرم انگاری شود

فلاحت پیشه با تاکید بر اینکه تا زمانی که تحریم ها ادامه دارد، مبادلات خارجی، به ویژه مبادلات نفتی ایران، باید در قالب یک سری قواعد و قوانین صورت گیرد، ادامه داد: متاسفانه برخی از افراد به اسم دورزدن تحریم ها، قوانین کشور را دور می‌زنند و نتیجه آن این است که هنوز در ایران هدر دادن نفتی که باید در شرایط تحریم به فروش می‌رسید جرم انگاری نشده است. باید این اقدام، جرم انگاری شود. کسانی که به هر دلیلی نفت را به فروش می‌رسانند اما به دلیل سهل انگاری، نفت سر از آمریکا در می‌آورد و آمریکایی ها آن را به اسم تحریم مصادره می‌کنند، دچار قصور شده‌اند و باید مجازات شوند.

 باید خسارت وارده را به خزانه کشور بازگردانند 

وی اظهارداشت: کسانی که به هر دلیلی در شرایط تحریم نفت را می‌فروشند، وقتی نفت به مقصد می‌رسد، به سود خود می‌رسند اما وقتی نفت در چنگال آمریکا گرفتار می‌شود، عملا هیچ گونه مسئولیتی را نمی‌پذیرند. در شرایطی که باید این کار جرم انگاری شود و کسانی که در مصادره شدن محموله های نفتی کشور دچار قصور شدند باید خسارت وارده را به خزانه کشور بازگردانند.

خوشحالی آمریکا و کاسبان تحریم داخل و خارج از اقدام غیرشفاف بودجه ای

این نماینده پیشین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کشور با سپردن فروش نفت به خارج از وزارت نفت هزینه هایی می دهد اما از سوی دیگر، چنین مسائلی نیز پیش می آید و هزینه ها، چند جانبه است، گفت: متاسفانه یکی از ضعف های دولت و مجلس کنونی این است که عملا یک سری احکام را در بودجه گنجاندند که در قالب آنها، به صورت کلان امکان فروش نفت را خارج از روال قانونی فراهم آوردند، بدون اینکه ابزار نظارتی لازم و کافی را برای آن ببینند. آمریکایی ها و مافیای تحریم ایران، کاسبان تحریم داخل و خارج از ایران، تنها بازیگرانی هستند که از این اقدام بودجه ای غیرشفاف خوشحال هستند.


بیشتر بخوانید: فلاحت‌ پیشه: به خاطر صحبت درباره اختلاس تهدید شدم!


فلاحت پیشه تاکید کرد: وقتی امتیاز کلان داده می‌شود و نظارتی شکل نمی‌گیرد، نفت ایران در بازار سیاه، سرنوشت نامعلومی پیدا میکند. احکام بودجه ای هم که صادر شده باید به گونه ای عمل شود که این احکام منجر به تاراج نفت ایران نشود و اگر در این زمینه، قصور و تقصیری هم وجود داشت، حق ملت ایران است که در این زمینه، مقصران شناسایی و مجازات شوند و منابع تاراج رفته به خزانه بازگردد. در درجه اول دولت و مجلس مسئول این ضعف ها هستند. در قانون بودجه، چنین احکامی خلاف است. این نوعی حکم خارج از شمول بازرسی و نظارت است که همیشه منجر به فساد و عدم شفافیت می‌شوند.

سخنرانی، سازوکار مقابله با دشمن نیست

وی به عدم انتشار اخبار مربوط به این سرقت ها از سوی ایران اشاره کرد و با انتقاد از ایجاد قوانینی که در مسیر ایجاد عدم شفافیت است، یادآورشد: سخنرانی، سازوکار مقابله با دشمن نیست. مردم ایران نمی‌توانند تحمل کنند که دشمنان ایران به صورت فیزیکی و عینی به کشور ما آسیب بزنند؛ اما در مقابل، تنها سخنرانی بشنوند! یکی از مصادیق این موضوع تاراج نفت ایران است.

معاونت حقوقی ریاست جمهوری و وزارت امور خارجه اسناد دزدی ها را در محاکم حقوقی دنیا مطرح کنند

فلاحت پیشه گفت: طبق منشور ملل متحد، ایران از حق مقابله به مثل برخوردار است؛ چون هنوز در قانون مقررات بین الملل، برجام حق بین المللی است. در قالب برجام، تحریمهای ایران لغو شده و بعد از آن هر اقدامی که آمریکایی ها صورت می‌دهند، یک دزدی و راهزنی بین المللی است. معاونت حقوقی ریاست جمهوری و وزارت امور خارجه باید اسناد مربوط به این دزدی ها را با ریز جزئیاتش در محاکم حقوقی دنیا مطرح کنند و در قالب حق مقابله به مثل، کشور باید از هر گونه محموله آمریکایی که در مناطق تحت نفوذ ایران می‌گذرد به گونه ای این خسارت را جبران کنند. اگر آمریکا جنگ انرژی را پیش روی خود ببینید، در این فضای پرتلاطم بازار انرژی دنیا، به اقدام خود در تاراج نفت ایران پایان خواهند داد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
محمد رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
0
7
دشمن دانا بلندت می کند / بر زمینت می زند نادان دوست
خدایا شر این نادان دوست هایی که سرنوشت ما در دستان آنها قرار گرفته است را از سر ما کوتاه کن . امین یا رب العالمین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۱
آنها نادان دوست نیستند. در واقع دشمنانی راهزن و ثروت اندوز هستند در لباسِ دوستان نادان.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان