تاریخ انتشار: ۱۴:۵۱ - ۳۰ دی ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۳ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

صادق امیدزاده مقام ارشد اطلاعاتی ایران که توسط اسرائیل ترور شد، کیست؟

ایران شهادت یک سردار عالی‌رتبه سپاه قدس در دمشق را تایید کرده است. بر اساس اطلاعاتی که به تایید رسانه‌های دولتی رسیده است، صادق امیدزاده که ظاهرا یک مقام اطلاعاتی ارشد ایران در سوریه بوده هدف عملیات اسرائیلی‌ها در دمشق قرار گرفته است.

ترور صادق امیدزاده

رویداد۲۴ رایان حسینی: صبح روز شنبه رویترز از ترور ۴ عضو سپاه پاسداران از جمله یک مقام اطلاعاتی ارشد در حمله‌ای از سوی اسرائیل به یک مقر در سوریه خبر داد. همان ساعت یک مقام مرتبط با ایران در خاورمیانه به آسوشیتدپرس گفت که در اثر حمله موشک‌های اسرائیل به ساختمان سپاه در دمشق، کل ساختمان منهدم شده است.

ساعاتی بعد خبرگزاری‌هایی داخلی از جمله خبرگزاری مهر وابسته به سازمان تبلیغات و شبکه العالم این خبر را تایید کردند. شبکه العالم نام چهره اطلاعاتی ارشد کشته شده در این حمله تروریستی را اعلام کرد و گفت او «سرتیپ حاج صادق امیدزاده» معاون اطلاعات نیروی قدس سپاه پاسداران به همراه جانشین خود حاج غلام (محرم) بوده که در دمشق در اثر حملات اسرائیل ترور شده است.

سال ۱۳۹۱ یک رسانه فرانسوی به نام «ولور اکتوئل» برای نخستین بار از اعزام نیرو‌های سپاه قدس به سوریه سخن گفت. در گزارشی که سایت خبری «ولور اکتوئل» منتشر کرده نام «صادق امیدزاده» در کنار دو فرد دیگری به نام «ملاعارف علی» و «محمد رشیدی» به عنوان فرماندهانی که توسط ارتش آزاد سوریه (نامی که نیرو‌های مخالف بشار اسد روی خود گذاشته‌اند) دستگیر و بازجویی شده‌اند افشا کرده است.

صادق امیدزاده مقام اطلاعاتی ارشد ایران در سوریه که توسط اسرائیل ترور شد، کیست؟

تصویر ادعایی از سه فرمانده ارشد سپاه قدس

این رسانه مدعی شده بود که «۴۸ ایرانی در تاریخ ۱۴ مرداد سال ۱۳۹۱ در جاده فرودگاه دمشق توسط ارتش آزادی سوریه دستگیر شدند که همگی افسران نیروی زمینی سپاه پاسداران بودند.» و در ادامه گفته شده برخی از این افراد «فرماندهان سپاه مستقر در بیروت» بوده‌اند که از جمله آن‌ها به «محمد رشیدی»، «صادق امیدزاده» و «ملا عارف علی» می‌توان اشاره کرد.

خرداد امسال یک بار دیگر نام صادق امیدزاده رسانه‌ای شده بود. نشریه آمریکایی واشنگتن‌پست گزارشی درباره فعالیت‌های ایران در سوریه علیه سربازان آمریکایی منتشر کرد و مدعی شد که «مقام‌های نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در طراحی و مشاوره عملیاتی ساخت بمبی با قدرت بالا برای هدف قرار دادن نیرو‌های آمریکایی کمک کرده‌اند.»

در این سند آمده است که یکی از مقام‌های سپاه قدس به نام صادق امیدزاده به‌طور مشخص «خودرو‌های زرهی هاموی و کوگر آمریکایی در سوریه» را به‌عنوان اهداف موردنظر شناسایی کرده و از اعزام عوامل ناشناس برای عکاسی تجسسی از جاده‌های مورد تردد نیرو‌های آمریکایی، صحبت کرده است.

صادق امیدزاده کیست


مطالبی برای مطالعه بیشتر در همین زمینه

ترور سیدرضی موسوی چگونه انجام شد؟

سردار سیدرضی موسوی کیست؟

همه ترورهای اسرائیل در ایران/ جنگ به چه نقطه‌ای رسیده است؟ +جدول

ماجرای ربودن نیروی اطلاعات سپاه توسط موساد چیست؟

ترورهای مشکوک کارکنان هوافضای سپاه


این دومین حمله مستقیم اسرائیل به فرماندهان سپاه قدس در منطقه از ابتدای جنگ غزه است. اوایل دی ماه محل سکونت یا کار سیدرضی موسوی یکی از مقامات ارشد سپاه قدس که پشتیبانی محور مقاومت در سوریه و لبنان را برعهده داشت هدف موشک‌های اسرائیلی قرار گرفت. شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی در گزارشی، سردار سیدرضی موسوی را ارشدترین مقام ایرانی در سوریه خواند که ازسال ۱۹۸۷ ترور شده است.

دو روز پیش «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل در یک نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگاری بیان شد که از نتانیاهو پرسید چرا اسرائیل به جای حمله مستقیم به ایران، به حمله به نیرو‌های نیابتی بسنده می‌کند؟ گفته بود «چه کسی گفته اسرائیل به ایران حمله نمی‌کند، ما به ایران حمله می‌کنیم.» او مدعی شده بود: «سر افعی در ایران است که پشت حملات حوثی‌ها، حماس و حزب‌الله لبنان قرار دارد.» این اظهارنظر نتانیاهو بی‌سابقه بود چرا که اسرائیل اغلب مسئولیت حملات پهپادی، جاسوسی یا خرابکارانه در ایران را بر عهده نمی‌گیرد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
پرویز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
12
9
چندسال استکه بشار اسد درقدرت تثبیت شده(حالا بچه قیمت بماند)این سرداران سرمایه های ایرانند چرا باید آنجا بشهادت برسند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
20
3
مرگ بر اسقاطیل و مزدوران آلبانی نشین
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۲
0
0
سرمایه
خخخخخخخ
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان