تاریخ انتشار: ۱۰:۲۳ - ۱۱ بهمن ۱۴۰۲

پهپاد شناسایی لونا NG آلمان

LUNA NG یک سیستم هوایی بدون سرنشین جدید است که توسط راین متال برای نیروهای مسلح آلمان و اوکراین توسعه یافته است.

پهپاد شناسایی LUNA NG آلمان

رویداد۲۴ حسین فلاحی: «LUNA NG» یک نسخه ارتقا یافته از هواپیمای بدون سرنشین Luna X-2000 است که از اوایل قرن بیست و یکم در خدمت نیروی هوایی آلمان بوده است. سیستم پرنده بدون سرنشین NG نسخه جدیدی از خانواده Luna است که قابلیت عملیات نظارت، شناسایی و ردیابی بلادرنگ را برای ارتش آۀمان فراهم کرده است. این پهپاد توسط راین متال، یک شرکت تولید تسلیحات مستقر در آلمان توسعه یافته است.

Luna NG با نام HUSAR در واحد شناسایی ارتش آلمان مستقر شده است. این هواپیمای بدون سرنشین جایگزین هواپیمای بدون سرنشین کوچک Rheinmetall KZO شد که در حال حاضر در خدمت است و توانایی‌های نیروهای مسلح آلمان را با ایفای نقش به عنوان یک جزء محوری در فرآیند دیجیتالی‌سازی آنها بهبود می‌بخشد.

سیستم پهپاد لونا در ابتدا توسط EMT، یک شرکت تولید کننده وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین مستقر در آلمان، توسعه یافت اما بعدها  این شرکت بخشی از مجموعه پرتفوی راین متال شد.

راین متال با ایمبنشن، یک شرکت هوافضا مستقر در اسپانیا، برای رسیدگی به دو جنبه از پلت فرم هوایی، از جمله توسعه نسخه عمودی برخاستن و فرود (VTOL) و استفاده از سیستم اویونیک کار کرد.

جزئیات سیستم Luna NG

Luna NG یک سیستم پهپاد کوتاه برد نسل بعدی است که شامل پنج پهپاد شناسایی، دو سیستم کنترل زمینی، دو وسیله نقلیه پرتاب کننده، دو دکل آنتن، یک تعمیرگاه با تجهیزات تعمیر سریع و سه سکوی حمل و نقل است.

این سیستم برای اهداف نظامی و غیرنظامی مناسب است. این سیستم یک نقش اساسی در عملیات های فرماندهی، کنترل، ارتباطات، رایانه، اطلاعات، نظارت و شناسایی شبکه ای ایفا می کند و قرار است نقش مهمی در انتقال داده های تاکتیکی در ارتش داشته باشد.

پهپاد شناسایی LUNA NG آلمان

این پهپاد را می‌توان با کامیون‌های نظامی تاکتیکی حمل کرد که دارای سیستم تعویض بدنه هستند. توانایی سیستم های کنترل زمینی برای قرار گرفتن در وسایل نقلیه استاندارد مانند هلیکوپترهای ترابری امکان جابجایی سریع آنها را فراهم می کند.

این ماژول به عنوان یک ماژول حسگر پیشرفته طراحی شده برای عملیات شبکه ای عمل می کند و کارایی زنجیره حسگر به تیرانداز را بسیار افزایش می دهد.

طراحی و ویژگی های پهپاد شناساییLuna NG

پهپاد Luna NG 3 متر طول، 5.34 متر عرض و 1.1 متر ارتفاع دارد و طول بال آن 5.3 متر است. حداکثر وزن برخاست 110 کیلوگرم است و می تواند تا حداکثر ارتفاع 5 کیلومتر پرواز کند.

این پهپاد دارای طراحی آیرودینامیکی با بدنه ای ساخته شده از مواد پلاستیکی بسیار سبک و بسیار پایدار با فیبر کربن است که طول عمر عملیاتی طولانی و سطوح انتشار آکوستیک پایین و رادارگریزی را فراهم می کند و در نتیجه ویژگی های پنهان کاری  سیستم را بهبود می بخشد.

پهپاد شناسایی LUNA NG آلمان

این پهپادها به عملیات شناسایی و نظارت در شرایطی محیطی دشوار کمک می‌کنند. پهپاد «لونا ان جی» قادر است به مدت ۱۲ ساعت در فاصله ۱۰۰ کیلومتری به پرواز درآید. همچنین برد آن را می توان با استفاده از ارتباطات ماهواره ای افزایش داد که پهپاد را قادر می سازد تا به پوشش فضایی بیش از 30000 کیلومتر مربع دست یابد.

این پهپاد را می توان با استفاده از یک منجنیق بالابر طناب از هر نقطه ای به فضا پرتاب کرد که می تواند برای حمل و نقل تا شود. این پهپاد قادر است با استفاده از یک سیستم موقعیت یابی جهانی دیفرانسیل در شبکه یا با چتر به صورت مستقل فرود آمد.

جزئیات سیستم اویونیک

این پهپاد مجهز به اپتیک های پیشرفته برای دید خلبان و دید زمینی است که امکان انتقال تصاویر و داده ها را در زمان واقعی فراهم می کند. همچنین دارای سیستم های ناوبری دیجیتال، خلبان خودکار و هواپیما است. سنسورهای شناسایی دارای سیستم دوربین نوری و مادون قرمز قابل چرخش با وضوح بالا هستند.

پهپاد شناسایی LUNA NG آلمان

این سیستم در حال حاضر برای مدیریت آخرین پیشرفت‌ها در شناسایی هوایی مجهز شده است. ماژول حسگر شامل ژیروسکوپ، فرستنده های سرعت، قطب نما مغناطیسی، سنسورهای هوای محیط و شتاب سنج است.

جزئیات بار

پهپاد Luna NG می تواند بار بیش از 30 کیلوگرم را حمل کند. ساختار ماژولار این پهپاد به آن اجازه می دهد تا با محموله های متنوعی از جمله محموله های مدولار مانند تجهیزات نظارت الکترواپتیکال و مادون قرمز و تجهیزات آکوستیک و تحلیل طیف مجهز شود.

همچنین می‌تواند شبکه LTE، سیستم‌های ارتباطی رله یا پست فرمان رهگیری یا پارازیت، و تجهیزات تاکتیکی اطلاعات SatCom و ردیاب‌های هویت بین‌المللی تجهیزات تلفن همراه را حمل کند. علاوه بر این، ارزیابی داده‌ها و قابلیت‌ها و اتصال حسگر به تیرانداز و اقدامات پشتیبانی الکترونیکی با پشتیبانی هوش مصنوعی دارد.

موتور و عملکرد

این پهپاد از یک موتور دو سیلندر دو زمانه با سوخت انژکتوری کم صدا با توان 10 کیلووات که در بالای بدنه نصب شده است، نیرو می گیرد. این پهپاد ویژگی های قابل اعتمادی را برای پرواز در تمام فصول و حتی در شرایط نامساعد آب و هوایی به پهپاد ارائه می دهد.

 این پهپاد می تواند به طور مستقل مسیرهای پروازی از پیش تعیین شده را بدون نیاز به ورودی ایستگاه زمینی اجرا کند. از طرف دیگر، می توان آن را از راه دور کنترل کرد یا در صورت لزوم از پهپاد رله استفاده کرد، مانند زمانی که در منطقه ای با پوشش ارتباط رادیویی محدود کار می کند.

پهپاد شناسایی LUNA NG آلمان

این پهپادها تاکنون به سلاح یا موشک مجهز نشده‌اند. دو موتور پهپاد «لونا ان جی» سر و صدای کمی دارند و می‌توانند هنگامی که پهپاد برای انتقال اطلاعات در هوا قرار دارد خاموش شوند تا توجه نیروهای دشمن به آن جلب نشود. 

سفارشات و تحویل

راین متال سیستم Luna NG را به نمایندگی از آلمان تحت یک سفارش دو رقمی میلیون یورویی پایین در اوت 2023 در اختیار ارتش اوکراین قرار خواهد داد. این سفارش بخشی از بسته کمک نظامی گسترده ای بود که توسط دولت آلمان در جولای 2023 آغاز شد. تا پایان سال 2023 پیش بینی می شود.

راین متال سفارشی به ارزش بیش از 200 میلیون یورو (210.7 میلیون دلار) از بوندسوهر آلمان برای تحویل 13 سیستم Luna NG، شامل 12 سیستم تولید و یک سیستم آزمایشی، در سپتامبر 2023 دریافت کرد. انتظار می‌رود اولین سیستم تولید در سه ماهه دوم  سال 2025 تحویل شود.

ارتش آلمان یا نیروی دفاعی آلمان (Bundeswehr) قصد دارد تا سال 2027 بیست سامانه شناسایی و هدف گیری بدون سرنشین HUSAR را با هدف جایگزینی سامانه های پهپاد شناسایی قدیمی KZO و Luna خریداری کند.

مشخصات کلی پهپاد LUNA NG

نوع پروژه: پهپاد شناسایی با پشتیبانی هوایی

سازنده: راین متال

طول: 3 متر

طول بال ها: 5.3 متر

قابلیت پرواز: بیش از 12 ساعت

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار تکنولوژی
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان