تاریخ انتشار: ۱۵:۳۹ - ۲۳ بهمن ۱۴۰۲

روش صحیح رفع بوی بد آبسرد کن ایستاده و یخچالدار

در این مقاله به علل ایجاد بوی بد آب در آبسردکن‌های ایستاده یخچال دار خواهیم پرداخت و سپس راه‌های از بین بردن آن را به شما آموزش خواهیم داد.

روش صحیح رفع بوی بد آبسرد کن ایستاده و یخچالدار

رویداد۲۴ شاید برای شما هم پیش آمده باشد که هنگام خوردن آب از آبسرد کن ایستاده یخچال دار یک بوی ناخوش آیند و آزار دهنده ای را احساس کرده باشید و درصدد از بین بردن بوی بد آن باشید.

در این مقاله به علل ایجاد بوی بد آب در آبسردکن های ایستاده یخچال دار خواهیم پرداخت و سپس راه های از بین بردن آن را به شما آموزش خواهیم داد.

پس تا انتهای این مقاله با من همراه باشید.

علل ایجاد بوی بد آبسردکن ایستاده یخچال‌دار 

ایجاد بوی نامطبوع و آزار دهنده در آبسردکن ها علل مختلفی می تواند داشته باشد.

  • عدم استفاده طولانی مدت از آبسرد کن

  • نو بودن یخچال

  • رسوب گرفتن لوله ها و مجاری آب

  • عدم تعویض فیلترها یا استفاده از فیلتر های نامناسب

  • استفاده از آب نامناسب

  • کثیف بودن مخزن آب

عدم استفاده طولانی مدت از آبسرد کن

تجربه نشان داده است که ساکن ماندن طولانی مدت آب باعث تغییر طعم و بوی آن می‌شود.

ممکن است مدتی به مسافرت بروید یا در فصول سرد سال از آبسرد کن استفاده نکنید و آب برای مدتی در مخزن آبسرد کن باقی بماند که باعث ایجاد بوی نامطبوع می گردد و حتی ممکن است موجب بیماری نیز گردد.

نو بودن آبسردکن

ممکن است در ابتدای استفاده از آبسرد کن ایستاده متوجه بوی ناخوشایندی در آب شوید.

علت این بوی نامطبوع می تواند به دلیل استفاده از پلاستیک در ساخت مخزن آبسردکن یا مجاری عبور آب باشد و یا حتی متاثر از پلاستیک هایی باشد که جهت بسته بندی آبسردکن استفاده شده است.

رسوب گرفتن لوله ها و مجاری آب

گاهی اوقات بعد از استفاده طولانی مدت از آب سردکن ایستاده نیز ممکن است متوجه بوی بد و نامطبوع در آب شوید.

به علت وجود آهک و املاح سنگین در آب لوله ها و مجاری آب دچار رسوب گرفتی می شوند و ممکن است منشاء بوی بد در آب سرکن باشد.

عدم تعویض فیلترها یا استفاده از فیلتر های نامناسب

در برخی از آبسردکن ها از فیلترهایی جهت گرفتن آلودگی ها و تنظیم سختی آب استفاده می گردد که در صورت تعویض نشدن به موقع یا حتی استفاده از فیلتر های نامرغوب باعث ایجاد بوی بد در آبسرد کن شود.

استفاده از آب نامناسب

استفاده از آب نامناسب و غیر بهداشتی نیز می تواند منشاء بوهای ناخوشایندی در آبسردکن‌ها شود. همانطور که بالا بودن سختی آب می تواند ایجاد بوی نامطبوع در آب نماید پایین بودن سختی آب نیز علاوه بر مزه تلخ باعث بوی بدی نیز می گردد.

کثیف بودن مخزن آب

در بیشتر اوقات دلیل بوی بد آب در آبسردکن های ایستاده یخچالدار کثیف بودن مخزن آب می باشد.

اگر مخزن آب که بیشترین تماس با آب را در آبسرد کن دارد به موقع تمیز و شستشو نشود می تواند باعث ایجاد انواع باکتری و قارچ شده و علاوه بر بوی بد باعث بیماری های گوارشی و انگلی نیز شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص آبسرد کن و دیگر تجهیزات سرمایشی روی لینک زیر کلیک کنید.

https://www.eig-shop.com/product-category/cooling-equipment/

راه‌کارهای رفع بوی بد آبسردکن های ایستاده

اگر آبسرد کن شما بو گرفته باشد باید هرچه سریع تر نسبت به رفع مشکل و تمیز نمودن آب سرد کن اقدام نمایید چرا که آب آلوده می تواند سر منشاء انواع بیماری های عفونی و انگلی گردد.

در این بخش به راهکارهایی جهت از بین بردن بوی نامطبوع و ناخوشایند آبسردکن ها  اشاره خواهیم کرد و فرآیند انجام هر کدام را به شما آموزش خواهیم داد.

  • ضدعفونی نمودن مخزن ذخیره آب

  • تعویض فیلترهای آب

  • استفاده از آب نصفیه شده و مناسب

  • جرم گیری و رسوب زدایی آبسرد کن

  • تعویض مخزن آبسردکن

ضدعفونی نمودن مخزن ذخیره آب

یکی از روش های از بین بردن بوی بد آبسردکن های ایستاده ضدعفونی کردن آن آن با سرکه، جوش شیرین و یا وایتکس می باشد.

روش صحیح رفع بوی بد آبسرد کن ایستاده و یخچالدار

ضدعفونی با سرکه

شما می توانید برای این کار بعد از شستن آبسردکن و مخزن با آب و مایع ظرفشویی مخزن را با محلول آب و سرکه پر نمایید و اجازه دهید نیم ساعت بماند و سپس به تخلیه محلول سرکه اقدام نمایید.

با چند بار پر و خالی نمودن مخزن از آب بوی سرکه نیز از بین می رود و می توانید با خیال راحت از آب گوارای آبسردکن بنوشید.

ضدعفونی با جوش شیرین

جوش شیرین به علت داشتن خاصیت قلیایی به عنوان یک جاذب رطوبت و بوگیر عمل می کند و می توانید از آن برای تمیز نمودن آبسردکن استفاده نمایید.

به این ترتیب که در مخزن آب سردکن مقداری جوش شیرین بریزید و اجازه دهید تا بیست دقیقه در داخل مخزن باقی بماند و سپس از طریق شیر خروجی آبسرد اقدام به تخلیه محلول جوش شیرین نمایید.

بعد از تخلیه کامل محلول جوش شیرین مخزن را چند بار با آب بشویید و اجازه دهید مقداری آب از طریق شیر خروجی تخلیه شود تا مجاری و لوله های خروجی آب نیز از محلول جوش شیرین پاک گردد.

تعویض فیلترهای آب

اگر آبسردکن شما دارای فیلتر می باشد باید به صورت دوره ای اقدام به تعویض آنها نمایید زیرا فیلتر ها بعد از مدتی استفاده کیفیت خود را از دست می دهند و می توانند منشا بوی بد آبسرد کن باشند.

در انتخاب فیلتر برای آبسرد دقت نمایید تا فیلتر مربوط به مدل آبسرکن شما باشد و از فیلتر های نامناسب با کیفیت پایین خودداری نمایید.

استفاده از آب تصفیه شده و مناسب

همیشه سعی کنید از آب تصفیه شده و سالم در آبسردکن استفاده نمایید چرا که آب ناسالم به دلیل وجود انواع باکتریها و انگل ها، علاوه بر داشتن بوی بد ممکن است موجب ابتلای شما به بیماری های عفونی گردد.

جرم گیری و رسوب زدایی آبسرد کن

جرم گرفتگی و رسوب از مشکلات رایج آبسردکن ها می باشد که باید هر چند وقت یکبار، بسته به کیفیت آب، نسبت به جرم گیری و رسوب زدایی آبسرد کن اقدام نمایید.

برای اینکار می توانید یک استکان مایع سفید کننده را در یک چهارم مخزن آب (سایز متوسط) بریزید و به خوبی تکان دهید تا کاملا حل شود.

سپس با جایگزاری مخزن نسبت به باز کردن آب اقدام نمایید تا محلول سفید کننده از طریق شیر خروجی خارج شود. این کار را چند با انجام دهید تا تمام جرم گرفتگی های مجاری و لوله ها از بین برود.

در پایان باید مخزن را به خوبی شسته و با آب تمیز پر کنید و اجازه دهید همه آب مخزن از طریق شیر آب تخلیه شود تا اثری از محلول سفید کننده در لوله ها باقی نماند.

تعویض مخزن آبسردکن

در بعضی مواقع به علت نگه داری نامناسب و تمیز نکردن دوره ای آبسرد کن و مخزن آن امکان استفاده از مخزن وجود ندارد و بوی بد آن از بین نمی رود.

در این واقع بهتر است مخزن آبسردکن را تعویض نمایید و یک مخزن نو خریداری نمایید. به یاد داشته باشید قبل از استفاده از مخزن نو، آن را کامل بشویید و سپس نسبت به استفاده از آن اقدام نمایید.

نتیجه گیری 

در  این مقاله به بررسی علل و عوامل موثر در ایجاد بوی ناخوشایند آبسردکن پرداختیم و همچنین راهکارهای رفع بوی بد را با روش ها مختلف برای شما شرح دادیم.

با رعایت کردن چند عامل موثر و همچنین سرویس و نظافت دوره ای آبسردکن می توان بوی بد ایجاد شده را از بین برد.

برچسب ها: تبلیغات
نظرات شما