تاریخ انتشار: ۰۹:۰۳ - ۰۷ فروردين ۱۴۰۳

نحوه تمیز کردن تشک خوشخواب

برای اینکه تخت خود را تازه و بدون بو نگه دارید، این نکات را در مورد نحوه تمیز کردن تشک، پاک کردن لکه‌های تشک و جلوگیری از رشد گرد و غبار و باکتری‌ها دنبال کنید.

نحوه تمیز کردن تشک خوشخواب

رویداد۲۴ سیما صابری: برای اینکه تخت خود را تازه و بدون بو نگه دارید، این نکات را در مورد نحوه تمیز کردن تشک، پاک کردن لکه های تشک و جلوگیری از رشد گرد و غبار و باکتری ها دنبال کنید. با دانستن تمیز بودن تختتان بهتر می خوابید!

جاروبرقی بکشید

تشک را جاروبرقی بکشید تا گرد و غبار آن پاک شود. برای تمیز کردن منظم تشک خود سعی کنید که تشک خود را هر ماه جاروبرقی بکشید تا گرد و غبار و زباله‌ها از بین برود. اگر شما یا اعضای خانواده تان آلرژی شدید دارید، هر بار که ملحفه را عوض می‌کنید، جارو برقی بکشید.  جاروبرقی را به آرامی روی تشک بکشید تا زمان برای کشیدن گرد و غبار و کنه‌ها داشته باشد. از سری مخصوص جاروبرقی استفاده کنید. حتی خوب است که اجازه دهید بچه‌ها چند دقیقه قبل از جاروبرقی روی تخت بپرند. این امر باعث می شود که گرد و غبار به سطح بیاید.

سالانه تشک خود را بکوبید

حتماً سالانه گرد و غبار را از تشک خود پاک کنید تا به بهترین نحو تمیز شوند. می توانید سالی یک‌بار در بهار، تشکم را به پاسیو ببرید و آن را در پشت خانه‌ محکم کرده و آن را بکوبید. این کاری است که اغلب در گذشته در مورد تشک‌ها انجام می‌شد. در این شرایط گرد و غبار زیادی از تشک جدا می‌شود.  در حالی که تشک را از چارچوب تخت خود خارج می‌کنید، فنر جعبه را نیز جاروبرقی بکشید. همچنین می توانید به آرامی به تشک سرکه سفید تقطیر شده بپاشید تا به کشتن باکتری‌ها و کپک‌ها و جلوگیری از کنه‌های گرد و غبار کمک کنید.

چگونه لکه‌های تشک را از بین ببریم

برای گرفتن بهترین نتیجه، هر لکه روی تشک را به محض ایجاد آن از بین ببرید. هر چه مایعات و لکه به مدت طولانی تری روی تشک بنشیند، به احتمال زیاد باعث رشد کپک یا ایجاد لکه دائمی روی تشک می‌شوند. استفاده از مایع شستشو کف کننده برای تمیز کردن تشک به دلیل ضخامت آن توصیه می‌شود.  به ویژه شوینده های حاوی الکل دناتوره شده لکه‌بر خوبی است و ضخیم است، بنابراین روی سطح می‌نشیند تا روی لکه کار کند. ۱۰-۱۵ دقیقه صبر کنید، با یک پارچه مرطوب آن پاک کنید و با محلول ۵۰-۵۰ سرکه و آب آن را  بشویید. در صورت لزوم این روند را تکرار کنید. این راه حل‌های مفید دیگر را برای از بین بردن لکه‌های معمول تشک را نیز می توانید امتحان کنید. نحوه تمیز کردن خون روی تشک را می توانید با محلول ۵۰-۵۰ پراکسید هیدروژن-آب انجام دهید. همچنین تمیز کردن ادرار، مدفوع یا استفراغ روی تشک را نیز با یک پاک کننده آنزیمی امتحان کنید که معمولاً در فروشگاه‌های حیوانات خانگی موجود است.

چگونه تشک‌ها را برای مدت طولانی تری تمیز نگه داریم

اولین نکته ای که برای نگهداری تشک باید بدانید این است که سعی کنید هر چند ماه یکبار بوی تشک را از بین ببرید. از مخلوط نشاسته ذرت و جوش شیرین برای از بین بردن بو‌ها استفاده کنید. آن را روی تشک تکان دهید، بگذارید چند ساعت یا بیشتر بماند، سپس جاروبرقی بکشید. نشاسته ذرت روغن‌های بدن را جذب می‌کند، در حالی که جوش شیرین بو‌ها را از بین می‌برد.

تشک خود را هوادهی کنید

هنگام شستن ملحفه، صبح رختخواب را صاف کنید و تا عصر ملحفه نو روی آن نکشید. هوادهی تشک در تمام طول روز باعث جلوگیری از رشد کنه‌های گرد و غبار و باکتری‌ها می‌شود.

نحوه تمیز کردن تشک خوشخواب

از محافظ تشک استفاده کنید

به یاد داشته باشید که محافظ‌های تشک فقط برای راحتی نیستند. محافظ  تشک باعث تمیز ماندن تشک شما می‌شود. ضمناً خوب است که محافظ تشک خود را هر ماه در آب داغ بشویید و کاملاً با ماشین خشک کنید، مگر اینکه برچسب دستور دیگری داشته باشد.

چه زمانی باید با یک متخصص تماس بگیرید؟

هنگامی که نمی‌دانید چگونه تشک را از لکه‌های جدی تمیز کنید، با یک متخصص تمیز کردن تشک تماس بگیرید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما