تاریخ انتشار: ۱۰:۴۰ - ۱۱ اسفند ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
فلاحت پیشه در گفتگو با رویداد۲۴:

ماه رمضان آتش بس غزه برقرار می‌شود/ ایران شانس آورده که وارد جنگ نشده

فلاحت پیشه رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی می‌گوید: برقرار آتش بس تا پیش از ماه رمضان برای همه طرف‌ها مهم است. اما عدم حضور ایران در مذاکرات آتش بس نشان می‌دهد همه تلاش‌های سال‌های اخیر برای تنش زدایی شکست خورده و ایران تا الان هم شانس آورده که وارد جنگ نشده است.

آیا آتش بس یک ماهه در غزه برقرار می‌شود؟

رویداد۲۴ زینب غبیشاوی: چند روز دیگر ماه رمضان شروع می‌شود و تلاش ها برای برقراری آتش بس یک ماهه در غزه کماکان ادامه دارد. خبرگزاری رویترز اعلام کرد که حماس، پیش نویس پیشنهادی اسرائیل برای انجام مذاکرات آتش بس که قرار است در پاریس برگزار شود را دریافت کرده است. به نوشته این رسانه بر اساس این پیش نویس، تمامی عملیات نظامی به مدت ۴۰ روز متوقف می شود و به ازائ هر یک اسیر اسرائیلی در غزه، ۱۰ اسیر فلسطینی مبادله می شوند.

بر اساس طرح پیشنهادی آتش بس، بیمارستان‌ها و نانوایی‌ها در غزه تعمیر و روزانه ۵۰۰ کامیون حامل کمک‌های بشردوستانه باید وارد نوار غزه شوند. برخی از رسانه ها اعلام کردند که اسرائیل در نشست پاریس درخصوص آزادی اسیران از جمله آزادی ۴۰۰ اسیر و بازگشت تدریجی آوارگان فلسطینی به شمال غزه موافقت کرده است. 

با حادثه روز پنجشنبه، لزوم آتش بس جدی‌تر شده است. بنا بر اعلام تشکیلات بهداشتی حماس، تیراندازی نیرو‌های اسرائیلی به سمت جمعیت بزرگی از مردم گرسنه که برای دریافت کمک‌های بشردوستانه تجمع کرده بودند، ۱۱۲ کشته برجای گذاشته است. رسانه‌های مختلف شمار زخمی‌های این حادثه را نیز بین ۲۸۰ تا و ۷۶۰ نفر اعلام کرده‌اند.

چرا آتش‌بس پیش از ماه رمضان مهم است؟

حشمت الله فلاحت پیشه کارشناس سیاست خارجی و رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی در تحلیل شرایط فعلی غزه و احتمال برقراری آتش بس یک ماهه، به رویداد۲۴ می‌گوید: همه کشور‌ها از آمریکا و اروپا گرفته تا کشور‌های عربی، تاکنون نسبت به کشتار فلسطینی‌ها بی تفاوت بوده‌اند و می‌دانند مهمترین ماه برای مسلمانان ماه‌ رمضان است، که  اجتماعات مذهبی در دنیای اسلام برگزار می‌شود. 

فلاحت پیشه با بیان این موضوع که احتمال برقراری آتش بس جدی است، می‌گوید: تنها مانعی که وجود دارد، افراطی ها در داخل اسرائیل هستند. به نظرم در نهایت با شرایطی که اسرائیلی‌ها سعی دارند تا در توافق‌نامه بگنجانند، این امکان وجود دارد که یک اجماعی برای آتش بس در داخل اسرائیل ایجاد شود؛ لذا امکان آتش بس در ماه رمضان وجود دارد. 

بخشی از نظامیان سابق اسرائیل حامی آتش بس هستند

این کارشناس سیاست خارجی در ادامه می‌گوید: در اسرائیل هم نوعی چند دستگی وجود دارد. بخشی از سیاستمداران و نظامیان سابق اسرائیل با خانواده گروگان‌ها همراه شده‌اند و حامی این آتش بس هستند، ولی مهمترین مسئله این است که اپوزیسیونی در برابر جریان افراطی در اسرائیل وجود ندارد. ناراضی‌ها و بخشی از کابینه ائتلافی نتانیاهو کسانی هستند که حتی تندتر از نتانیاهو، هرگونه آتش بسی را رد می‌کنند. اما مسئله این است که به هر حال وقتی بایدن ضرب العجل مشخص کرده است و به صورت تلویحی تصویب بیش از ۴۰ میلیارد دلار کمک نظامی به اسرائیل را به موضوع آتش بس وصل کرده، این احتمال برای آتش بس وجود دارد. 

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی با بیان این موضوع که مسئله اکنون بر سر امتیاز بیشتر است، گفت: نتانیاهو به دنبال این است تا امتیاز بیشتری بر سر نحوه اجرای این آتش‌بس از حماس بگیرد، مثلا کسانی که آزاد می‌شوند مجددا به غزه برنگردند و مواردی از دست؛ حتی معتقدم این امکان وجود دارد که کابینه جنگ اسرائیل برای اینکه جریان افراطی را راضی نگاه دارد، جنگ را فقط در غزه به حالت تعلیق دربیارد؛ ولی دامنه جنگ را درجایی مانند لبنان ادامه دهند. یعنی کسانی که به دنبال جنگ هستند به این صورت اقناع شوند. 

نتانیاهو برای قانع کردن تندروها، جنگ در غزه را متوقف و در لبنان ادامه می‌دهد

این کارشناس بین الملل در ادامه می‌گوید: همزان با جدی شدن مذاکرات با حماس، میبینیم که حملات به لبنان گسترده‌تر شده است؛ به ویژه حمله به بعلبک که در شرق لبنان بی سابقه بود. این موارد نشان می‌دهد نتایناهو برای راضی نگاه داشتن آن دسته از صهیونیست‌هایی که تفکر جنگ‌طلبی دارند، سعی می‌کند جنگ را به لبنان بکشاند و با ایجاد نوعی آتش بس در فلسطین اشغالی و غزه، هم نظر آمریکا و هم نظر اعراب را تامین کند.

فلاحت پیشه به رشد آرای ترامپ در آمریکا اشاره کرده و می‌گوید، بایدن در این شرایط سعی می‌کند بحران‌های هزینه‌بر را کم کند. این هدف اصلی آمریکا در شرایط فعلی است. به نظرم دو حزب جمهوری خواه و دموکرات در آمریکا، توافق نانوشته‌ای با اسرائیل دارند، مبنی بر اینکه با استفاده از سیاست «مشت آهنین»، دغدغه‌های امنیتی اسرائیل در شمال و جنوب برداشته شود.

ایران لبه جنگ است، تا الان هم شانس آورده که وارد جنگ نشده

او درباره نقش ایران در این تحولات می‌گوید:  هرگاه موضعی برای اتهام زنی وجود دارد، همه انگشت‌ها به سمت ایران نشانه می‌رود، ولی هرگاه بحث سازش و آتش بس است، هیچ نماینده‌ای از ایران برای مذاکره دعوت نمی‌شود.

فلاحت پیشه می‌گوید: مردم ایران حق دارند منافع ملی‌شان را جستجو کنند.. بار‌ها گفته‌ام که هیچ جنگ مقدسی وجود ندارد که بخواهد منافع ملی ایران را تامین کند. ایران نیازمند سازوکار جدیدی برای تنش زدایی است. کمتر کشوری وجود دارد که چند دهه در لبه جنگ قرار بگیرد، اما وارد آن نشود. مسیر تحولات به شکلی بوده  که تا الان ایران شانس آورده که وارد جنگ نشده است؛ در سال‌های اخیر هم به دلیل شکست‌های مستمر سیاست‌ تنش زدایی، ایران همواره در لبه جنگ بوده است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
حمید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۲
0
1
؟؟؟!!!! برای شما معلوم شد در نهایت چی گفت و چه نتیجه ای گرفت؟!
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان