تاریخ انتشار: ۰۹:۴۶ - ۱۶ اسفند ۱۴۰۲

اسلحه ضد تانک BILL 2

در این مطلب به بررسی مشخصات و قابلیت های اسلحه ضد تانک BILL 2 خواهیم پرداخت.

اسلحه هدایت شونده ضد تانک BILL 2

رویداد۲۴ حسین فلاحی: اسلحه هدایت شونده چند ماموریتی BILL 2 فناوری دیگری از سلاح موفق BILL I است که از سال 1988 در ارتش سوئد در خدمت بوده است. BILL 2 توسط ساب بوفورس دینامیک سوئد تولید می شود. این سلاح همچنین در ارتش اتریش و برزیل در خدمت است.

در دسامبر 2007، ساب اعلام کرد که سفارش صادرات موشک Bill 2 را دریافت کرده است اما در این باره جزئیات بیشتری ارائه نشد.

به دلیل پیشرفت های تکنولوژیکی در زره خودروهای جنگی از جمله زره واکنش فعال یا ERA شرکت بوفورس  فناوری Overfly Top Attack را برای BILL 2 بهبود بخشیده و کلاهک دوگانه جدیدی را معرفی کرده است. BILL 2 همچنین دارای دقت هدایت بهبود یافته از طریق ژیروسکوپ سرعت است که بر حرکات ردیابی توپچی نظارت می کند.

نقش اصلی این موشک حمله به اهداف زرهی در ضعیف ترین نقطه، با استفاده  پرواز و حمله از بالا است. اما با توجه به سه حالت شلیک، می تواند هلیکوپترهای معلق، اهداف غیر زرهی و اهداف نرم مانند لانه مسلسل را نیز درگیر و منهدم کند.

سامانه موشکی قابل حمل شامل موشک 10.5 کیلوگرمی، لوله پرتاب، سه پایه، دید روز با بزرگنمایی 7 برابر و دید تصویربرداری حرارتی 1 برابر است.

سامانه موشکی BILL 2

سامانه موشکی BILL 2 دارای سیستم هدایت ساکلوس و موشک هدایت شونده با سیم است. کاربر هدف را بر روی تصویربرداری حرارتی یا دید در روز نگه می دارد و مسیر موشک از طریق یک چراغ لیزری در پشت موشک رصد می شود.

الگوریتم‌های ردیابی پیش‌بینی‌کننده برای حفظ مسیر موشک در افست صحیح برای درگیری انتخاب‌شده استفاده می‌شوند: ۱.۰۵ متر بالاتر از خط دید برای حمله زرهی و هدف نرم و در امتداد دید برای حمله غیر زرهی. سیگنال های هدایت از طریق سیم عقب به موشک ارسال می شود.

کلاهک دارای هر دو سنسور نوری و مغناطیسی است. حسگر نوری به عنوان فاصله یاب عمل می کند و ارتفاع هدف را در زیر موشک اندازه گیری و به طور همزمان هدف را مشخص می کند. سنسور مغناطیسی نشانه های فلزی را اندازه گیری می کند و الگوریتم ها برجک یا مرکز هدف را تشخیص می دهند و موقعیت بهینه را برای انفجار کلاهک ها تعیین می کنند. این موشک دارای فیوز برخورد اینرسی برای حمله مستقیم و همچنین فیوز مجاورتی است.

اسلحه هدایت شونده ضد تانک BILL 2

این موشک دارای یک سرجنگی دوگانه به شکل عمودی به شکل انفجاری قوی است. ابتدا کلاهک جلویی زره ​​واکنشی را از بین می برد و سپس سرجنگی عقب دارای گذر آزاد برای نفوذ به زره اصلی بدنه تانک است.

این سامانه موشکی بر روی اهداف ثابت و متحرک با برد موثر 150 تا 2200 متر مؤثر است. زمان پرواز در حداکثر برد 13 ثانیه است

حالت های شلیک موشک BILL 2

قبل از پرتاب موشک، توپچی می تواند یکی از سه حالت شلیک زیر را انتخاب کند.

حالت اولیه: موشک حدود 1.05 متر بالاتر از خط دید پرواز می کند و از بالا به هدف اصابت می کند. تمام سنسورها (مغناطیسی و نوری) فعال شده و الگوریتم ها برای یک تهدید تعریف شده بهینه شده اند.

اسلحه هدایت شونده ضد تانک BILL 2

حالت هدف غیر زرهی: موشک در امتداد خط دید پرواز می کند. تمام سنسورها قطع شده و فیوز ضربه ای انتخاب می شود.

حالت هدف نرم: موشک در همان مسیر پروازی مرتفع مانند حالت اولیه پرواز می کند. سنسور نوری فعال و سنسور مغناطیسی غیرفعال می شود. الگوریتم های خاصی برای شروع کلاهک استفاده می شود. این حالت را می توان با توجه به نیازهای مشتری تطبیق داد.

سامانه موشکی ضد تانک سوار بر خودرو

BILL 2 را می توان بر روی طیف گسترده ای از وسایل نقلیه جنگی چرخدار یا ردیابی نصب کرد. در سال 2000، اداره مواد دفاعی سوئد قراردادی را با ساب بوفورس برای تولید یک نمایشگر فناوری که BILL 2 را در برجک خودروی جنگی  بوفورس دیفنس CV 9040 ادغام می کرد، منعقد کرد.

اسلحه هدایت شونده ضد تانک BILL 2

این سامانه موشکی را می‌توان زیر زره نیز نصب کرد که در آن سه موشک به همراه دوربین روز و تصویرگر حرارتی بر روی سکوی سلاح نصب شده است. سپس موشک می تواند از طریق یک واحد کنترل از راه دور، توسط توپچی داخل وسیله نقلیه شلیک شود. در صورت لزوم می توان موشک و دید را پیاده کرد و با سه پایه استفاده کرد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار تکنولوژی
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان