تاریخ انتشار: ۱۱:۱۲ - ۲۵ فروردين ۱۴۰۳

ساخت بزرگ‌ترین دوربین جهان تکمیل شد

دانشمندان پس از دو دهه کار، ساخت بزرگ‌ترین دوربین جهان را به پایان رساندند به طوری که با تکمیل آن منتشر تماشای باشکوه‌ترین فیلم از جهان هستی باشید.

دوربین

رویداد۲۴ محققان و مهندسان آزمایشگاه ملی شتاب‌دهنده «اسلک» (SLAC) در ایالات متحده که این دوربین را ساخته‌اند، می‌گویند این دوربین از برخی از بزرگ‌ترین اسرار گیتی شناختی بی‌سابقه ارائه خواهد داد.

دوربین سه هزار و ۲۰۰ مگاپیکسلی «بررسی میراث به‌جا‌مانده فضا و زمان» (ال‌اس‌اس‌تی) سه تن وزن دارد و دارای لنزی با قطر ۱.۵۷ متر (۵.۱ پا) است. برای اطلاع، جدیدترین آیفون یک دوربین ۴۸ مگاپیکسلی دارد که تنها می‌تواند ۰.۰۱ درصد از جزئیات را ثبت کند.

محققان و مهندسان آزمایشگاه ملی شتاب‌دهنده «اسلک» (SLAC) در ایالات متحده که این دوربین را ساخته‌اند، می‌گویند این دوربین از برخی از بزرگ‌ترین اسرار گیتی شناختی بی‌سابقه ارائه خواهد داد.

هنگامی که این تلسکوپ در رصدخانه روبین در شیلی قرار بگیرد، ستاره‌شناسان از آن برای رصد ماده تاریک استفاده خواهند کرد که حدود ۸۵ درصد از ماده گیتی را تشکیل می‌دهد.


بیشتر بخوانید: معرفی ربات شناسایی Dragon Runner آمریکا


ژلیکو ایوزیک، استاد دانشگاه واشینگتن و مدیر ساخت‌و‌ساز رصدخانه ورا روبین، گفت: «ما به‌زودی تولید بهترین فیلم تمام دوران‌ها و آموزنده‌ترین نقشه آسمان شبی را که تاکنون جمع‌آوری شده است، آغاز خواهیم کرد.»

به گفته آرون رودمن، معاون رصدخانه روبین، وضوح این دوربین به قدری بالا است که برای نمایش تنها یکی از تصاویر آن در اندازه کامل، به صد‌ها تلویزیون با وضوح فوق‌العاده بالا نیاز است.

پروفسور رودمن گفت: «تصاویر آن، زمانی که بخشی از آسمان [به میزان]هفت برابر بزرگ‌تر از ماه کامل را پوشش می‌دهد، به‌قدری دقیق است که می‌تواند یک توپ گلف را از فاصله حدود ۱۵ مایلی (۲۴ کیلومتری) دورتر شناسایی کند.»

«این تصاویر با میلیارد‌ها ستاره و کهکشان، به کشف اسرار گیتی کمک خواهند کرد.»

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار تکنولوژی
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان