تاریخ انتشار: ۱۰:۱۳ - ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳

پیش بینی میرسلیم از ۴ گزینه ریاست مجلس دوازدهم؛ کار قالیباف سخت شد

رئیس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی، درباره ترکیب سیاسی مجلس آینده و گزینه‌های ریاست مجلس ابراز عقیده کرد و گفت: به نظرم ۴ یا ۵ فراکسیون سیاسی در مجلس دوازدهم تشکیل خواهد شد.

میرسلیم

رویداد۲۴ مهر نوشت: سیدمصطفی میرسلیم در گفتگویی با تاکید بر ضرورت توجه به مسایل اصلی کشور در مجلس دوازدهم اظهار کرد: وضعیت مجلس آینده به ترکیب آن و همچنین تشکیل فراکسیون‌های مختلفی که ممکن است شکل گیرد، بستگی دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه به نظرم ۴ یا ۵ فراکسیون سیاسی در مجلس دوازدهم تشکیل خواهد شد، افزود: ممکن است اصلاح‌طلبان در مجلس آینده یک فراکسیون و مستقلین هم یک فراکسیون جداگانه تشکیل دهند؛ از سوی دیگر احتمالاً اصولگرایان هم ۳ یا ۴ فراکسیون سیاسی تشکیل خواهند داد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا تعدد فراکسیون‌های سیاسی باعث اختلاف در مجلس دوازدهم خواهد شد یا خیر، گفت: تشکیل چند فراکسیون در مجلس هیچ اشکالی ندارد چراکه هر کدام از این فراکسیون‌ها از نظر آرمانی، نکاتی را مدنظر دارند. از سوی دیگر، ممکن است این فراکسیون‌ها در برخی موارد با یکدیگر هم‌نظر باشند و اتفاق رأی داشته باشند، اما در برخی از موارد جزیی با هم اختلاف نظر داشته باشند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: در هر صورت وجود چند فراکسیون سیاسی در مجلس هیچ اشکالی ندارد، چراکه تشکیل فراکسیون‌های سیاسی در مجلس برای آنکه تضارب آراء وجود داشته باشد، خوب است. همواره سلایق مختلف در مجالس گوناگون وجود داشته و هیچ ایرادی ندارد و البته این موضوع مانع از این نیست که در برخی از موارد ضروری با هم اتفاق رأی داشته و هم‌نظر باشند.

رئیس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی درباره نتایج انتخابات مجلس دوازدهم به ویژه در حوزه انتخابیه تهران، گفت: در دور اول انتخابات مجلس، شورای ائتلاف شکست خورد که در دور دوم انتخابات مجلس هم همان شکست تکرار شد. بالاخره دلایلی وجود داشته که شکل آرا و تقسیم‌بندی‌ها در مجلس دوازدهم این‌گونه شد و باید به این مساله توجه کرد که چرا این‌گونه شد.

مجلس یازدهم فعال بود

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درباره عملکرد مجلس یازدهم، اظهار کرد: مجلس یازدهم در مجموع خوب کار کرد و فعال بود و بسیاری از مسایل و اولویت‌های مردم را مورد توجه قرار داد، اما می‌توانست به مراتب بهتر از این باشد.

وی ادامه داد: مجلس یازدهم از نظر نیروی انسانی متخصص و افراد با تجربه سرمایه خوبی بود و جمع آنان می‌توانستند بهتر به مردم خدمت کنند، اما این موضوع نیازمند یک مدیریت منسجم و با درایت بود و متأسفانه این مدیریت آنطور که باید انجام می‌شد، نشد.

میرسلیم تصریح کرد: هیأت‌رییسه مجلس یازدهم با آنکه زحمات زیادی کشید، اما از پس برخی وظایف خود بر نیامد و می‌توانست خیلی بهتر از این باشد.


بیشتر بخوانید: دفاع میرسلیم از طرح صیانت: حیف شد که طرح صیانت در مجلس یازدهم متوقف ماند

میرسلیم به رئیس بانک مرکزی: امضایتان را از روی اسکانس‌ها بردارید!


میرسلیم در ادامه درباره گزینه‌های ریاست مجلس دوازدهم، اظهار کرد: «محمدباقر قالیباف» علاقه‌مند است که در کسوت ریاست مجلس باقی بماند. «منوچهر متکی» هم خودش را برای ریاست مجلس مطرح کرده است. «مجتبی ذوالنوری» و «حمیدرضا حاجی‌بابایی» هم احتمالاً برای ریاست مجلس دوازدهم نامزد خواهند شد؛ درباره «حمید رسایی» هم نمی‌دانم که نامزدی او برای ریاست مجلس تا چه حد جدی است.

رئیس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: به هر صورت تا هفتم خرداد فرصت باقی است و ممکن است این گزینه‌ها، با همدیگر صحبت‌هایی داشته باشند و سعی کنند آراء را با همدیگر جمع کنند، چراکه برای انتخاب ریاست مجلس، کسب اکثریت مطلق آراء اهمیت دارد.

میرسلیم افزود: بیش از ۱۰ روز است که سلسله اقداماتی برای تقسیم سمت‌های مختلف مجلس آینده آغاز شده است که من موافق با روش‌های زدوبند و اعمال نفوذ برای کسب این کسوت‌ها نیستم و معتقدم هر چقدر نمایندگان مجلس آزادتر باشند، بهتر است.

کار سخت قالیباف در مجلس دوازدهم

میرسلیم تاکید کرد: هنوز نمی‌توان به طور قطعی درباره رییس مجلس آینده نظر داد، اما قطعاً اگر محمدباقر قالیباف بتواند رییس مجلس دوازدهم شود، کارش از نظر مدیریت مجلس به سادگی مجلس یازدهم نخواهد بود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در این باره افزود: برخی از افرادی که منتخب مجلس دوازدهم هستند، یکی از محور‌های اصلی‌شان، مخالفت با ریاست قالیباف است و برای خودشان هم دلایلی دارند. این افراد اگر بتوانند خودشان یا گزینه‌شان را به عنوان رییس مجلس بگذارند، موضوع به شکل دیگری پیش خواهد رفت، اما اگر قالیباف رییس مجلس آینده شود، این افراد در مجلس ساکت نخواهند نشست و ممکن است یک‌سری حواشی را در مجلس ایجاد کنند.

وی به نمایندگان مجلس آینده توصیه کرد که از حواشی دوری کنند و تاکید کرد: در درجه اول باید به فکر مردم و مصلحت‌های کشور باشیم و از سوی دیگر، برای مردم به هیچ وجه جالب نیست که شاهد سلسله درگیری‌های سیاسی در مجلس باشند، چراکه می‌دانند این مساله به مفهوم دورشدن از پیگیری نیاز‌های واقعی مردم و مسایل مختلف جامعه است.

میرسلیم اظهار کرد: عقلای مجلس آینده کم نیستند و حدود ۵۰ نفر از افراد با تجربه، وزین و مؤثر هستند که باید سعی کنند مجموعه فعالیت‌هایی را که داخل مجلس آینده انجام می‌شود، هدایت کنند تا به خیر مردم تمام شود.

منبع: مهر
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان