تاریخ انتشار: ۱۷:۱۹ - ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳

چطور با یادگیری علم داده و ماشین لرنینگ به دنیای هوش مصنوعی وارد شویم؟

این روز‌ها هوش مصنوعی یا AI در بسیاری از عرصه‌های زندگی روزمره ما حضور دارد، حتی بدون آنکه ما به آن توجه کنیم.

چطور با یادگیری علم داده و ماشین لرنینگ به دنیای هوش مصنوعی وارد شویم؟

رویداد۲۴ این حضور گسترده نیاز به آگاهی ما از این دانش را ضروری کرده است تا جایی که برای پیشرفت تحصیلی یا شغلی باید سطحی از این دانش را داشته باشیم. اما چطور به‌شکل اصولی به دنیای AI وارد شویم؟ یکی از بهترین مسیرها برای ورود به این عرصه آموزش در دوره دیتا ساینس و ماشین لرنینگ است. در ادامه مسیر ورود به هوش مصنوعی با یادگیری علم داده و ماشین لرنینگ را توضیح داده‌ایم.

علم داده و ماشین لرنینگ چیست؟

دو حوزه مهم در تکنولوژی AI که آن را شکل می‌دهند علم داده و ماشین لرنینگ است. این دو شاخه از فناوری کمک می‌کنند تا هوش مصنوعی‌ای که این روزها می‌شناسیم به پیشرفت خود ادامه دهد.

ما هر روز انبوهی از داده‌ها را تولید می‌کنیم و پیشرفت فناوری امروزی به تحلیل این داده‌های انبوه یا بیگ‌دیتا نیازمند است. علم داده یا دیتا ساینس دانش جمع‌آوری، پالایش و تحلیل داده‌هاست. این دانش انواع مختلف داده‌های کمی و کیفی، از متن و صوت و فیلم و غیره، را بررسی و تحلیل می‌کند. ابزارهای مورداستفاده در این شاخه از دانش هم آمار، مدل‌سازی ریاضیاتی، برنامه‌نویسی و استفاده از نرم‌افزارهای تخصصی مانند Python، R، SQL و دیگر پلتفرم‌های تحلیل داده است.

ماشین لرنینگ یا یادگیری ماشین یکی از شاخه‌های اصلی هوش مصنوعی است که به سیستم‌های کامپیوتری اجازه می‌دهد از داده‌ها یاد بگیرند و تصمیم‌هایی بدون دخالت مداوم انسان اتخاذ کنند. این یادگیری مبتنی بر داده‌های جمع‌آوری‌شده، پالایش‌شده و تحلیل‌شده در علم داده انجام می‌شود. ماشین لرنینگ از الگوریتم‌هایی استفاده می‌کند تا الگوها و روابط میان داده‌های جمع‌آوری‌شده، پالایش‌شده و تحلیل‌شده را شناسایی کند و براساس آن‌ها پیش‌بینی‌هایی برای داده‌های آینده ارائه کند.

ترکیب دیتا ساینس و ماشین لرنینگ می‌تواند در زمینه‌های متنوعی ازجمله تجارت، پزشکی، مالی، امنیت سایبری و حتی توسعه شهری کاربرد داشته باشد؛ برای مثال، در حوزه تجارت علم داده می‌تواند به شناسایی روندهای مصرف‌کننده و بهینه‌سازی زنجیره تأمین کمک کند، درحالی‌که ماشین لرنینگ قادر است تجربه‌های شخصی‌سازی‌شده‌ای برای مشتریان ایجاد کند.

چرا دیتا ساینس و ماشین لرنینگ یاد بگیریم؟

بیایید از یک مثال آشنا استفاده کنیم. از زمانی به‌بعد داشتن سواد به دانستن زبان و خواندن و نوشتن محدود نمی‌شد و ما باید دانستن یک زبان دیگر و همین‌طور کار با رایانه را بلد بودیم؛ حالا این روزها همین جمله را می‌توان درمورد یادگیری علم داده و ماشین لرنینگ به کار برد؛ چون کمتر رشته تحصیلی یا کسب‌وکار مدرنی پیدا می‌کنیم که پیشرفت در آن و حتی ادامه آن از داشتن چنین دانشی بی‌نیاز باشد. همین نیاز روزافزون ما را وادار می‌کند که این مهارت را یاد بگیریم.‌

البته حق با شماست؛ قرار نیست همه ما به یک دانشمند داده یا همان دیتا ساینتیست یا مهندس یادگیری ماشین تبدیل شویم، اما هر یک از ما، بسته به نیازمان، به یادگیری سطح و میزان خاصی از یادگیری علم داده و ماشین لرنینگ نیاز داریم.

یادگیری این دانش می‌تواند ما را به دنیای هوش مصنوعی وارد کند و دریچه‌ای به‌سوی فرصت‌های شغلی بسیار پردرآمد و پرتقاضا برای ما باز کند، چنانچه علم داده و ماشین لرنینگ را پرتقاضاترین حرفه‌های قرن ۲۱ دانسته‌اند.

مسیر یادگیری دیتا ساینس و ماشین لرنینگ از پایه در سال ۲۰۲۴

همه به یک نقشه‌راه برای یادگیری هوش مصنوعی نیاز داریم. خوشبختانه پیشرفت هوش مصنوعی کار را برای آموزش و یادگیری این حوزه هم آسان کرده است. اگر قرار باشد از صفر و از پایه یادگیری علم داده و ماشین لرنینگ را شروع کنیم، چنین نقشه‌راهی پیش روی ماست:

  • یادگیری مقدمات زبان‌ برنامه‌نویسی پایتون
  • یادگیری ریاضی و آمار
  • کار با پکیج‌های پایتون
  • تسلط بر مبانی یادگیری ماشین
  • آشنایی با مفاهیم پیشرفته یادگیری ماشین
  • آشنایی با دیپ لرنینگ و شبکه‌های عصبی
  • کار با پایگاه داده و SQL
  • محصول‌سازی مدل، مصورسازی و مهندسی داده

در این مسیر انتخاب یک دوره جامع آموزش آنلاین علم داده و یادگیری ماشین می‌تواند در این مسیر به شما بسیار کمک کند.

چطور با یادگیری علم داده و ماشین لرنینگ به دنیای هوش مصنوعی وارد شویم؟

جامع‌ترین دوره یادگیری دیتا ساینس و ماشین لرنینگ کدام است؟

برای آموزش دیتا ساینس و ماشین لرنینگ دوره‌های آموزشی فراوانی را پیدا می‌کنید. انتخاب میان این دوره‌ها کار آسانی نیست. برای پیداکردن جامع‌ترین دوره یادگیری علم داده و ماشین لرنینگ پیش از هر چیز باید ملاک‌هایی را در نظر بگیرید. این معیارها می‌تواند به انتخاب دقیق کمک کند:

  • میزان نیازی که به این دانش دارید و میزان تخصصی‌بودن دوره
  • پوشش‌دادن پیش‌نیازها
  • کامل‌بودن دوره از صفر تا صد مسیر آموزش
  • تعاملی‌بودن محیط آموزش و دسترسی به استاد
  • کارگاهی‌بودن دوره علم داده

در میان دوره‌های مختلفی که برای یادگیری دیتا ساینس و ماشین لرنینگ وجود دارد، پیشنهاد ما شرکت در دوره علم داده کافه‌تدریس است. این دوره به‌صورت کاملاً تعاملی و به‌صورت کارگاهی برگزار می‌شود، تمامی پیش‌نیازها را پوشش می‌دهد تا با هر میزان دانش بتوانید یادگیری را شروع کنید، صفر تا صد مسیر یادگیری دیتا ساینس و ماشین لرنینگ را پوشش می‌دهد، در تمامی طول آموزش هم شما به استاد دسترسی کامل دارید:

دوره جامع آموزش دیتا ساینس و ماشین لرنینگ کافه‌تدریس

برچسب ها: تکنولوزی
نظرات شما
پیشخوان