تاریخ انتشار: ۱۰:۴۱ - ۰۷ خرداد ۱۴۰۳
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد:

معرفی هلیکوپتر رزمی T۱۲۹+ یک هلیکوپتر تهاجمی و پیشرفته

در این مطلب به بررسی مشخصات و قابلیت های هلیکوپتر رزمی T۱۲۹ خواهیم پرداخت.

هلیکوپتر رزمی T۱۲۹

رویداد۲۴ حسین فلاحی: T۱۲۹ یک هلیکوپتر تهاجمی چندمنظوره دو موتوره است که به طور مشترک توسط صنایع هوافضای ترکیه  و آگوستاوستلند مستقر در ایتالیا برای برآوردن نیاز‌های نیرو‌های مسلح ترکیه طراحی و ساخته شده است. این هلیکوپتر بر اساس پلت فرم مانگوستا A۱۲۹ قبلی خود ساخته شده است.

یک نمونه اولیه از هلیکوپتر در ۱۹ مارس ۲۰۱۰ هنگام اجرای آزمایش سقوط کرد. این سقوط به دلیل از دست دادن قدرت در روتور دم آن هنگام پرواز در ارتفاع ۱۵۰۰ فوتی در نزدیکی وربانیا در شمال ایتالیا رخ داد.

طراحی هلیکوپتر تهاجمی T۱۲۹

این بالگرد دارای روتور اصلی پنج پره با قطر ۱۱.۹ متر، روتور دم دو پره، ارابه فرود چرخدار، نشانگر لیزری، ردیاب نقطه لیزری، دوربین تلویزیون رنگی، ردیابی چند هدف و مکان یاب فرستنده اضطراری است.   T۱۲۹ قابلیت عملیات در شرایط آب و هوایی نامساعد را نیز دارا است.

هلیکوپتر رزمی T۱۲۹

توسعه A۱۲۹ به T۱۲۹

نیرو‌های مسلح ترکیه در مارس ۲۰۰۷ قراردادی ۳ میلیارد دلاری با هوافضای ترکیه برای خرید ۵۱ هلیکوپتر A۱۲۹ مانگوستا از آگوستاوستلند امضاء کردند.

هوافضای ترکیه هلیکوپتر A۱۲۹ را در ترکیه اصلاح و مونتاژ می‌کند تا هلیکوپتر T۱۲۹ را تولید کند.


بیشتر بخوانید:

معرفی پهپاد بیرقدار آکینجی که لاشه بالگرد رئیسی را پیدا کرد

مشخصات هلیکوپتر ترابری CH-۴۷ F


سازمان تحقیقات دولتی ترکیه، صنایع متکسان ساوونما و دانشگاه بیلکنت در جولای ۲۰۰۷ در یک سرمایه گذاری مشترک برای ساخت یک رادار موج میلی متری مدرن برای T۱۲۹ مشارکت کردند. توافق نهایی در سپتامبر ۲۰۰۷ امضا شد.

هلیکوپتر رزمی T۱۲۹

توسعه T۱۲۹ در جولای ۲۰۰۸ تحت برنامه هلیکوپتر ATAK آغاز شد. اولین پرواز T۱۲۹ نمونه اولیه P۱ در ۲۸ سپتامبر ۲۰۰۹ در تاسیسات آگوستاوستلند در ایتالیا انجام شد.

یکی از ۵۱ هلیکوپتر ساخته شده توسط هوافضای ترکیه توسط وزارت دفاع این کشور برای آزمایش و توسعه آینده نگهداری شد. هلیکوپتر‌های باقی مانده در دو پیکربندی مختلف TUC-۱ (۳۰ فروند) و TUC-۲ (۲۰ فروند) به ترکیه تحویل داده می‌شوند.

نیرو‌های مسلح ترکیه اولین T۱۲۹ را از هوافضای این کشور در می ۲۰۱۴ دریافت کردند. هوافضای ترکیه تحویل اولین ناوگان ۹ فروند بالگرد T۱۲۹ را در جولای ۲۰۱۵ به پایان رساند.

اقدامات متقابل T۱۲۹

TUC-۱ مجهز به جنگ الکترونیک بومی و اقدامات متقابل، آسلسان آسل فلر-۳۰۰ و موشک‌های خارجی است. TUC-۲ علاوه بر این به موشک‌های اومتاس راکتسان و راکت‌های هدایت لیزری کیریت ۲.۷۵ اینچی راکتسان مجهز شده است.

هلیکوپتر رزمی T۱۲۹

این هلیکوپتر می‌تواند در میدان نبرد از طریق یکپارچه سازی تجهیزات بقا که شامل سیستم‌های توزیع متقابل، سیستم هشدار موشک، سیستم هشدار لیزری، مسدود کننده فرکانس رادیویی، گیرنده هشدار رادار، اقدامات متقابل مادون قرمز و مجموعه سیستم پردازش مرکزی است مصون بماند.

کابین خلبان هلیکوپتر رزمی T۱۲۹

T۱۲۹ دارای یک کابین دیجیتالی است که دو خدمه را در خود جای می‌دهد. کابین خلبان دارای دو نمایشگر چند منظوره رنگی، یک واحد نمایشگر صفحه کلید و یک سیستم نمایشگر روی کلاه ایمنی است.

هلیکوپتر رزمی T۱۲۹

یک ضبط کننده اطلاعات پرواز، ایستگاه زمینی برنامه ریزی ماموریت، واحد‌های کنترل سلاح، سیستم‌های ابزار آماده به کار یکپارچه و یک سیستم نظارت بر وسایل نقلیه هوایی نیز در هواپیما نصب شده است.

اویونیک هلیکوپتر رزمی T۱۲۹

T-۱۲۹ مجهز به یک مجموعه پیشرفته اویونیک  شامل یک کامپیوتر کنترل مرکزی اویونیک دوگانه، یک سیستم کنترل پرواز خودکار، یک کامپیوتر داده هوایی، یک سیستم ناوبری اینرسی، یک سیستم موقعیت یابی جهانی و یک نقشه متحرک دیجیتال است.

هلیکوپتر رزمی T۱۲۹

همچنین دارای سیستم رمزگذاری صدا، سیستم انتقال داده و تصویر و مجموعه DAS با اقدامات متقابل غیرفعال و فعال است.

تسلیحات هلیکوپتر رزمی T۱۲۹

این هلیکوپتر به چهار نقطه سخت مجهز است که می‌تواند ۱۲۰۰ کیلوگرم (هر کدام ۳۰۰ کیلوگرم) بار را در خود جای دهد. این بالگرد به یک توپ ۲۰ میلی متری سه لول از نوع گاتلینگ مجهز است که می‌تواند ۵۰۰ گلوله شلیک کند.

هلیکوپتر رزمی T۱۲۹

این بالگرد همچنین دارای غلاف‌های ۱۲.۷ میلی متری، موشک‌های هدایت شونده ضد تانک و موشک‌های هوا به هوا، راکت‌های ۷۰ میلی متری و راکت‌های هدایت شونده است.

موتور هلیکوپتر رزمی T۱۲۹

T۱۲۹ از دو موتور توربوشفت LHTEC T۸۰۰-۴A استفاده می‌کند. هر موتور می‌تواند ۱۰۱۴ کیلووات توان خروجی تولید کند. هلیکوپتر T۸۰۰-۴A نسخه صادراتی دارای موتور CTS۸۰۰ است.

هلیکوپتر رزمی T۱۲۹

 طول و قطر این موتور به ترتیب ۰.۸۵ و ۰.۵۶ متر و وزن آن ۱۵۴ کیلوگرم است. یک سیستم کنترل دیجیتال کامل موتور، بار کاری خلبان را با اجرای عملیات خلبان خودکار کاهش می‌دهد.

کارایی هلیکوپتر رزمی T۱۲۹

T۱۲۹ می‌تواند با سرعت ۱۴ متر بر ثانیه بالا رود. حداکثر سرعت کروز آن ۲۶۹ کیلومتر در ساعت است. برد معمولی و تحویلی این هلیکوپتر به ترتیب ۵۶۱ کیلومتر و ۱۰۰۰ کیلومتر است. سقف خدمات این بالگرد ۶۰۹۶ متر است. حداکثر استقامت آن نیز سه ساعت است.

هلیکوپتر رزمی T۱۲۹

T۱۲۹ می‌تواند طیف وسیعی از ماموریت‌ها از جمله درگیری، شناسایی، اسکورت، حمله، پشتیبانی آتش، امنیت و سرکوب پدافند هوایی دشمن را انجام دهد. این بالگرد می‌تواند در هر دو عملیات روز و شب در شرایط نامساعد جوی کار کند.

مشخصات کلی هلیکوپتر رزمی T۱۲۹

خدمه: دو

اولین پرواز: سپتامبر ۲۰۰۹

ورود به خدمت: می ۲۰۱۴

طول: ۱۴.۶ متر

ارتفاع: ۳.۴۰ متر

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: تکنولوژی جنگی
نظرات شما