تاریخ انتشار: ۰۹:۲۹ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۴
پیروز ایزدی در گفتگو با رویداد24:

فرانسه به همکاری با ایران نیاز دارد

رئیس جمهوری ایران به تهران بازگشت. سفرش به اروپا پس از یک دهه و به فرانسه پس از 16 سال، موجی از خبرهای مثبت و امیدوارکننده از تعامل سازنده با اروپا را به ارمغان آورده و انتظار می رود با توجه به توافقاتی که میان ایران و دو کشور ایتالیا و فرانسه صورت گرفته، این تعاملات در آینده نیز ادامه داشته باشد.
رویداد24- رئیس جمهوری ایران به تهران بازگشت. سفرش به اروپا پس از یک دهه و به فرانسه پس از 16 سال، موجی از خبرهای مثبت و امیدوارکننده از تعامل سازنده با اروپا را به ارمغان آورده و انتظار می رود با توجه به توافقاتی که میان ایران و دو کشور ایتالیا و فرانسه صورت گرفته، این تعاملات در آینده نیز ادامه داشته باشد. یک کارشناس مسائل سیاست خارجی و مسائل اروپا معتقد است دو مسئله شرایط اقتصادی و بی ثباتی منطقه زمینه های خوبی برای همکاری میان ایران و فرانسه محسوب می شوند و در فضای پسابرجام ایران می تواند به نحو احسن از همکاری با کشورهای اروپایی بهره ببرد. پیروز ایزدی، عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات استراتژیک در گفتگو با رویداد24 به تشریح مشترکات ایران و فرانسه پرداخته و از نیاز این کشور به بازار اقتصادی ایران و جایگاه منطقه ای آن خبر می دهد.

با توجه به استقبالی که از حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در فرانسه به عمل آمد، در فضای پسابرجام روابط ایران و اروپا در چه جهتی پیش خواهد رفت؟
پس از توافق هسته ای و نهایی شدن برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) فصل جدیدی در روابط بین ایران و اروپا گشایش یافته و باتوجه به منافع مشترک و زمینه های مشترک همکاری که میان دو طرف وجود دارد، ایران می تواند تعاملات بیشتری با کشورهای اروپایی داشته باشد و می تواند از امکانات این کشورها برای بهبود بخشیدن به وضعیت اقتصادی و تقویت فضای صنعتی کشور استفاده کند.

عوامل بیرونی همواره بر روابط ایران و فرانسه تاثیرگذار بوده، آیا اینبار هم شاهد تاثیر عوامل بیرونی بر روابط دو کشور خواهیم بود؟
با وجود آنکه فرانسوی ها روابط نزدیکی با کشورهایی دارند که رقیب ایران محسوب می شوند و در جبهه مخالف ایران قرار دارند اما به دو دلیل نمی توانند ایران را نادیده بگیرند؛ نخست به دلیل مسائل اقتصادی و بازار بزرگی که می تواند برای آنها جذاب باشد، دلیل دوم جایگاه منطقه ای ایران است که می تواند به حل مشکلات منطقه ای و ایجاد صلح و ثبات در خاورمیانه که در حال حاضر برای اروپا هم اهمیت یافته، کمک کند. 

فرانسه در طول مذاکرات بیشترین فشار را بر ایران وارد می آورد، حال چه عاملی باعث می شود که پیشقدم بهبود روابط با جمهوری اسلامی شود؟
یک دلیل عمده آن مسائل امنیتی است و اتفاقاتی که اخیرا در پاریس رخ داد، باعث شد فرانسه مبارزه با تروریسم و افراط گرایی را در صدر سیاست های خود قرار دهد و در این مسیر به همکاری با ایرانی که گام های جدی در مبارزه با تروریسم برداشته و مبارزه همه جانبه ای با تروریسم و افراط گرایی داشته، نیاز دارد و به لحاظ اقتصادی نیز برای بهبود بخشیدن به شرایط اقتصادی خود و کاهش بیکاری نیاز دارد با ایرانی که دارای اقتصاد بزرگی است، قراردادها همکاری را امضا کند. 

آیا تلاش برای مبارزه با تروریسم منطقه ای می تواند همکاری های بیشتر دو کشور را به دنبال داشته باشد؟
مبارزه با تروریسم از جمله مسائلی است که می تواند موجب همگرایی دو کشور شود. زمینه مشترکی برای همکاری وجود دارد و با توجه به اینکه ایران در این زمینه بسیار جدی تر از دیگر کشورها عمل کرده، کمک های ایران برای کشوری مانند فرانسه که در معرض تهدید عملیات تروریستی است، ارزشمند خواهد بود. 

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان