تاریخ انتشار: ۱۰:۴۶ - ۰۳ آبان ۱۴۰۴
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

نقد و بررسی فیلم آنه مون| روایت مردانی زیر بار گناهان پدرانشان

فیلم پرمخاطب این روزها، آنه مون فیلمی محصول مشترک آمریکا و انگلستان است که رونان دی لوئیس کارگردانی آن را بر عهده دارد و شان بین و دنیل دی لوئیس در آن بازی می‌کنند. در این مطلب درباره این فیلم و نقد آن بخوانید.

معرفی فیلم آنه مون

رویداد ۲۴ | فیلم آنه مون (Anemone) ساخته‌ی «رونان دی-لوئیس» در سال ۲۰۲۵، محصول مشترک آمریکا و انگلستان است. این درام خانوادگی با بازی درخشان «دنیل دی لوئیس»، «شان بین» و «ساموئل باتاملی» در مدت زمان ۱ ساعت و ۴۷ دقیقه روایت می‌شود. فیلم با نگاهی تلخ و شاعرانه، به روابط گسسته میان برادران و میراث خشونت نسل گذشته می‌پردازد.

خلاصه داستان فیلم آنه مون

فیلم آنه مون به کارگردانی «رونان دی-لوئیس» روایتی تلخ و شاعرانه از مردی به نام جِم است که در شمال انگلستان زندگی می‌کند و تصمیم می‌گیرد پس از سال‌ها سکوت و فاصله، به دیدار برادر گوشه‌گیر و منزوی خود برود. جِم که با همسر و پسرخوانده‌اش زندگی آرامی دارد، صبح یک روز بدون هیچ توضیحی وسایلش را جمع می‌کند، خانواده‌اش را ترک می‌گوید و به سوی جنگل‌های دورافتاده‌ای می‌رود تا برادرش، «ری» را پیدا کند.

ری، با بازی «دنیل دی لوئیس»، مردی است گرفتار در گذشته‌ای پر از زخم و خشونت. او در دوران ناآرامی‌های ایرلند شمالی نقش پررنگی داشته و حالا سال‌هاست که از مردم و خانواده‌اش بریده است. پسرخوانده جِم، یعنی «برایان» نیز از این گذشته شوم در امان نیست؛ هم‌کلاسی‌هایش او را به خاطر پدر بی‌رحم و گناهکارش آزار می‌دهند و در درونش ترسی از تبدیل شدن به همان مرد خشمگین شکل گرفته است.


بیشتر بخوانید: معرفی سریال چکمه‌ها | بالاخره نتفلیکس یک درام نظامی «خاص» ساخت؟


در ملاقات دوباره دو برادر، فضایی سرد و پر از سکوت برقرار است. جِم تلاش می‌کند ری را از انزوا بیرون بکشد، اما خاطرات و گناهان گذشته همچنان او را در چنگ خود دارد. در این میان، پسر جوان نیز درگیر پرسشی دردناک می‌شود: آیا او هم سرنوشت پدرش را تکرار خواهد کرد؟

شناسنامه فیلم:

  • نام فیلم: آنه مون (Anemone)
  • کارگردان: رونان دی-لوئیس
  • بازیگران: شان بین، دنیل دی لوئیس، ساموئل باتاملی
  • مدت زمان: ۱ ساعت و ۴۷ دقیقه
  • محصول: ۲۰۲۵، آمریکا و انگلستان

فیلم در پس‌زمینه‌ای از طبیعت مرطوب و غم‌زده شمال انگلستان، داستان مردانی را روایت می‌کند که زیر سایه‌ی گناهان پدران خود نفس می‌کشند. روح «جنگ‌های داخلی ایرلند» هنوز در این خانواده حضور دارد و هر تلاش برای آشتی، با درد و خاطرات سوخته گره خورده است.

بازیگران و عوامل فیلم آنه مون

فیلم آنه مون نخستین تجربه بلند سینمایی «رونان دی-لوئیس» است؛ تجربه‌ای جاه‌طلبانه که با بازی پدرش، «دنیل دی لوئیس»، جان می‌گیرد. دنیل دی لوئیس علاوه بر ایفای نقش اصلی، در نگارش فیلمنامه نیز با پسرش همکاری کرده و به فیلم عمقی شخصی و درونی داده است. حضور او پس از هشت سال دوری از سینما، بزرگ‌ترین اتفاق فیلم محسوب می‌شود.

نقد و بررسی فیلم آنه مون

دی لوئیس در نقش «ری»، چنان با قدرت و کنترل‌شده ظاهر می‌شود که هر نگاه و هر سکوتش، وزن خشم و اندوه سال‌ها را در خود دارد. این نقش تا حدودی یادآور بازی او در فیلم There Will Be Blood است؛ شخصیتی در مرز جنون و فروپاشی. در مقابل، «شان بین» در نقش جِم، حضوری آرام، اما پر از احساس دارد؛ مردی که سعی می‌کند گذشته را ترمیم کند، اما در نهایت در برابر سکوت برادرش فرو می‌پاشد.

«ساموئل باتاملی» نیز در نقش برایان، نوجوانی را تصویر می‌کند که میان دو دنیای تاریک و روشن معلق مانده است. مادر او (با بازی سامانتا مورتون) سهم اندکی از روایت دارد، اما حضورش وزنه‌ای عاطفی در داستان ایجاد می‌کند.

از نظر بصری، همکاری «رونان دی-لوئیس» با فیلم‌بردار «بن فوردسمن» قابل توجه است. قاب‌ها پر از سایه، مه و نور‌های سرد هستند که فضای روانی شخصیت‌ها را منعکس می‌کنند. موسیقی متن فیلم با حال‌و‌هوای راک صنعتی و تُن‌های تیره، به حس نا‌آرام و پرتنش داستان دامن می‌زند.

نقد کلی فیلم آنه مون

آنه مون فیلمی است که بیش از آن‌که بر روایت و پیشبرد داستان تکیه کند، بر فضا، حس و نمادسازی متمرکز است. کارگردان جوان، تلاش کرده تصویری شاعرانه و در عین حال تلخ از میراث خشونت، گناه و پدران ناکام بسازد. اما همین نگاه شاعرانه گاه به سنگینی فیلم می‌افزاید و ارتباط احساسی تماشاگر با شخصیت‌ها را دشوار می‌کند.

فیلم در بسیاری از لحظات به جای پیش رفتن در مسیر داستان، درون ذهن ری می‌چرخد؛ جایی که گذشته و حال در هم می‌آمیزند. هرچند بازی قدرتمند دنیل دی لوئیس و فضای بصری چشم‌نواز فیلم، نقاط قوت اصلی آن هستند، اما فیلمنامه در برخی بخش‌ها از عمق و انسجام کافی برخوردار نیست.

در مجموع، آنه مون اثری است درباره پدران، پسران و میراث گناه؛ فیلمی با جلوه‌های بصری خیره‌کننده و بازی‌های درخشان، اما درگیر با ساختاری کند و بیش از حد نمادین. این اثر بیش از آنکه پاسخی برای دردهایش بیابد، پرسشی درباره ریشه‌های خشونت و امکان رستگاری در جهانِ زخم‌خورده خود طرح می‌کند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظرات شما