سونامی گرانی لاستیک؛ بازار تایر زیر فشار ارز و تورم

رویداد۲۴| در پی موج جدید افزایش تقاضا و رشد قیمت خودرو در بازار، این بار سونامی گرانی به بازار لاستیک خودرو رسیده است. در آخرین روز آذرماه ۱۴۰۴، قیمت لاستیک خودرو با نوسانات قابلتوجهی همراه شد؛ اتفاقی که خرید این کالای مصرفی و ضروری را برای بسیاری از رانندگان و مالکان خودرو دشوارتر از گذشته کرده است.
به گزارش پرشین خودرو، صدور دومین مجوز افزایش قیمت لاستیک در روزهای پایانی آبانماه، در شرایطی انجام شد که ادامه افزایش نرخ ارز، رشد هزینههای تولید و واردات مواد اولیه، بحران قیمت در بازار تایر را تشدید کرده و بسیاری از رانندگان را با سردرگمی و نارضایتی مواجه ساخته است.
در ابتدای سال جاری، قیمت تایر به دلیل افزایش بهای تمامشده تولید ناشی از رشد قیمت مواد اولیه، افزایش دستمزدها و سایر هزینههای تورمی، حدود ۱۰ درصد افزایش یافت. در ادامه نیز اواخر آبانماه، دومین مجوز افزایش قیمت تایر با رشد ۷ درصدی و با تأیید ستاد تنظیم بازار صادر شد.
با این حال، گذشت حدود یک ماه از این افزایش قیمت نشان میدهد که جهش نرخ ارز و افزایش مداوم هزینههای تولید و واردات، اثر این مجوزها را عملاً خنثی کرده و بازار همچنان در مسیر صعودی حرکت میکند.
به گفته فعالان بازار، افزایش سرسامآور قیمت لاستیک و قطعات خودرو در ماههای اخیر، بهویژه طی یک ماه گذشته، موجی از نگرانی و نارضایتی را در میان مصرفکنندگان ایجاد کرده است. بررسیها نشان میدهد برخی خریداران به سمت برندهای ارزانتر و کمکیفیتتر سوق پیدا کردهاند و گروهی دیگر نیز ناچار شدهاند به جای قطعات نو و اصلی، از قطعات دستدوم یا غیراستاندارد استفاده کنند؛ موضوعی که میتواند ایمنی خودروها را با خطر مواجه کند.
در آخرین روز آذرماه ۱۴۰۴، قیمت لاستیک خودرو بار دیگر نوسانات قابلتوجهی را تجربه کرد. فروشندگان قطعات یدکی و لاستیک، دلیل اصلی این افزایش قیمت را نرخ ارز و کاهش تخصیص ارز دولتی میدانند.
بررسیها نشان میدهد که قیمت لاستیک خودرو در بازار ایران همچنان تحت تأثیر نوسانات نرخ ارز و تورم ساختاری خواهد بود و مصرفکنندگان خواستار نظارت جدیتر و دخالت مؤثرتر نهادهای مسئول برای ایجاد تعادل در بازار لاستیک هستند.
مصطفی تنها یکی از مقامات انجمن تولیدکنندگان تایر اعلام کرد که پس از ماهها پیگیری، در نهایت مجوز افزایش ۷ درصدی قیمتها با مصوبه ستاد تنظیم بازار صادر شد؛ افزایشی که در برابر رشد هزینهها و نوسانات ارزی کافی نبوده است. به گفته وی، صنعت تایر علیرغم تمام مشکلات، از نظر تعداد حلقه و وزن تولید رشد داشته، اما سوددهی این صنعت بهشدت کاهش یافته و تولیدکنندگان با چالشهای جدی در تخصیص ارز مواجه هستند.


