تاریخ انتشار: ۰۹:۰۸ - ۱۴ فروردين ۱۳۹۶

سرنوشت اوپک در گرو نشست آتی/ آیا اعضا به ادامه کاهش تولید تن می‌دهند؟

پس از گذشت سه ماه از آغاز همکاری اوپکی ها و غیر اوپکی ها برای کاهش تولید در بازار، همکاری نامتوازنی بین کشورها رخ داده است.
رویداد۲۴- پس از گذشت سه ماه از آغاز همکاری اوپکی ها و غیر اوپکی ها برای کاهش تولید در بازار، همکاری نامتوازنی بین کشورها رخ داده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،هم اکنون حدود دوماه است که اعضای اوپک و 11 کشور غیر اوپکی مانند روسیه برای کمک به جبران کاهش قیمت نفت  که در اواسط 2014 رخ داد؛ تولیدهای خود را کاهش دادند. هدف این کار کاهش 1.8 میلیون بشکه در روز به طور مجموع در بازار بوده است. عربستان سعودی البته نقش پررنگی در این زمینه داشت و اعضای اوپک توانستند با همراهی این کشور به این هدف برسند. اما همچنان اعضای غیر اوپکی باید بیشتر تلاش کنند.

در سال جاری میلادی، شاخص همکاری اعضای اوپکی 101.5 درصد بوده و برای اعضای غیر اوپکی 46 درصد به ثبت رسیده است. آنگولا نیز بیش از اندازه ای که تعهد داشت تولید خود را کاهش داده و کویت نیز 98 درصد تعهد خود را کاهش داده است. این در حالی است که عربستان سعودی 9.8 میلیون بشکه نفت در فوریه تولید داشته است .آمارهایی که عربستان منتشر کرده هم نشان می دهد که این کشور 200 هزار بشکه بیش از میزان تعهد، تولید کرده است.

بررسی ها نشان می دهد، کشورهای غیر اوپکی برای کاهش تولید کمتر همکاری کردند؛سودان جنوبی و قزاقستان افزایش تولید داشتند . روسیه اعلام کرده است که به تدریج تولید خود را کاهش خواهد داد .آذربایجان نیز گفته است که تولید خود را به میزانی که تعهد داشته کاهش داده است،حال آنکه آمارها چیز دیگری را نشان می دهد.

اعضای اوپک در اکتبر سال گذشته توافق کردند که تولید خود را کاهش دهد و اعضای غیر اوپکی نیز به دنبال آن، اقدام به کاهش تولید کردند. قزاقستان نیز از نوامبر تولید خود را کاهش داد. کشورها برنامه دارند که حدود 6 ماه تولید خود را در بازار کاهش دهند. در همین حال  گزارش مجمع بین المللی انرژی حاکی است؛ اگر این روند ادامه پیدا کند در نیمه اول سال تولیدات اوپک با حدود 500 هزار بشکه در روز به بازار عرضه  خواهد شد.

تاکنون کاهش تولید تاثیر کمی را بر قیمت نفت گذاشته است. در اواسط ماه مارس، قیمت جهانی نفت خام برنت برابر با قیمت 30 نوامبر سال گذشته کاهش یافت. کاهش تولید باعث شده است که بقیه کشورها مانند آمریکا مجددا  تولید خود را  آغاز کرده و افزایش دهند. چنین شرایطی تهدیدی برای بازار نفت از دیدگاه اوپکی هاست.از همین رو آنها قرار است در ماه می جلسه ای در کویت برگزارکنند.برخی کشورها مانند کویت اعلام کرده اند که با ادامه کاهش تولید نفت برای 6 ماه دوم سال موافق بوده و از این طرح حمایت خواهند کرد.

توافق اعضای اوپک پس از 8 سال، سبب شد تا ادامه عرضه بیش از تقاضا به بازارکنترل شود.با این حال باید در ماه های آتی منتظر ماند که آیا عربستان سعودی همچنان به کاهش تولید خود ادامه می دهد و آیا اعضای غیر اوپکی نیز به همکاری خود ادامه می دهند یا خیر؟ این موضوعات باعث می شود که شرایط بازار مشخص شود. سئوال پیش روی دیگر این است که آیا بازار وارد فاز جدیدی می شود یا مجدد با مازاد تولید رو به رو خواهد شد؟

 

منبع:بلومبرگ

نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان