تاریخ انتشار: ۱۰:۲۷ - ۳۰ فروردين ۱۳۹۶
رویترز گزارش داد

تلاش شرکت‌های بزرگ هواپیماسازی برای حفظ توافق هسته‌ای

بازگشت ایران به اقتصاد جهانی به شرکت‌های هواپیماسازی کمک می‌کند که مشکل کاهش تقاضا در عرصه جهانی را حل کنند و مقصد هواپیماهای تولیدی خود را در برنامه رو به رشد خطوط هوایی در دیگر کشورها بیابند.
رویداد۲۴- بازگشت ایران به اقتصاد جهانی به شرکت‌های هواپیماسازی کمک می‌کند که مشکل کاهش تقاضا در عرصه جهانی را حل کنند و مقصد هواپیماهای تولیدی خود را در برنامه رو به رشد خطوط هوایی در دیگر کشورها بیابند.

به گزارش رویداد۲۴ به نقل از رویترز، شرکت‌های هواپیماسازی همچنین در حال قمار کردن روی این مسئله هستند که تحویل زودهنگام این هواپیماها می‌تواند به حفظ توافق هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهان که با تهدید محافظه‌کاران در ایران و آمریکا روبرو است، کمک کند.

از زمانی که تحریم‌های برای گشایش تجارت ایران با جهان در ازای محدودیت برنامه هسته‌ای لغو شد، جمهوری اسلامی سعی کرده پس از سال‌ها انزوا اقتصاد خود را تقویت کند و در این راستا وارد لیست انتظار هشت ساله برای 200 هواپیمای جدید شده است.

اما تلاش‌ها برای برطرف کردن نیازهای فوری به‌واسطه مشکلات مالی دیگر هواپیمایی‌ها در سراسر جهان تقویت شده چراکه هواپیماهای جدید با قیمت پائین در بازار ارائه می‌شوند.

اصغر فخریه کاشان، قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی ایران در امور بین‌الملل گفت: «ما فرصت‌ها در این بازار را شکار می‌کنیم. اگر فرصت‌هایی باشد می‌توانیم از آن‌ها بهره ببریم.»

علی‌رغم این‌که شرکت‌های تولیدکننده هواپیما رکود بازار را مضر ارزیابی نمی‌کنند، بازگشت ایران به بازار به چندین هواپیمای مازاد عمری دوباره بخشیده است. ایران نیز در آستانه انتخابات ماه مه به تملک این هواپیما‌ها علاقه نشان داده است.

ایران تاکنون سه هواپیمای جت ایرباس را تحویل گرفته است. به گفته مدیران صنعتی، این هواپیما‌ها پس‌ازآن که «ایویانکا» -- یک مشتری کلمبیایی -- از خرید آن‌ها صرف‌نظر کرد، بلا‌استفاده مانده بود.

ایران‌ همچنین هفته گذشته قرارداد خرید 20 هواپیما را از «ای‌تی‌آر» امضا کرد. عجیب است که در این صنعت ریسک‌ستیز و پرهزینه، 4 هواپیمای ای‌تی‌آر هم‌اکنون ساخته شده و آماده تحویل به ایران هستند.

ای‌تی‌آر در اقدامی نادر تصمیم گرفت این هواپیما‌ها را پیش از امضای قرارداد نهایی برای ایران‌ایر بسازد. به گفته تحلیلگران، این امر نیز نشانه ضعف بازار است؛ آن‌هم درحالی‌که تولیدکنندگان در حال نبرد با رکود در اقتصادهای درحال‌توسعه هستند.

درحالی‌که صنعت هوا‌فضای ایران با کاهش تحریم‌ها از چندین دهه رکود فاصله می‌گیرد، ترکیه پس از کودتای نافرجام این کشور و حملات در چندین شهر بزرگ خود با کاهش تقاضا برای سفر به این کشور مواجه شده است. حالا شرکت هواپیمایی «ترکیش ایرلاینز» درباره دریافت یکی از موتورهای مهم رشد بازار، هواپیمای دارای 350 صندلی بوئینگ 777-300ER  با تردیدهایی مواجه شده است.

بروز تردید در خصوص تحویل ماه آینده این هواپیما با نیاز فوری ایران به همین هواپیما در تعارض است. قرار است تهران نخستین نمونه از همین هواپیما را در ماه آوریل یا مه سال آینده (فروردین یا اردیبهشت 97) دریافت کند.

فخریه کاشان تأیید کرد حالا نمایندگان ایران به پیشنهاد بوئینگ، در حال بررسی مدل سفارشی شرکت هواپیمایی ترکیه هستند تا احتمال تعویض آن را با سفارش ایران ارزیابی کنند. بوئینگ از اظهارنظر در این خصوص خودداری کرد.

ایران قرار است در قالب بخشی از یک قرارداد برای تحویل 80 جت، از بوئینگ 15 هواپیمای 777-300ER  تحویل بگیرد. این قرارداد تا عرضه مدل جانشین 777، برای کمک به بوئینگ در مقابله با کاهش تقاضای مدل 777 نقشی حیاتی ایفا می‌کند.

تسریع در تحویل نخستین هواپیما‌های بوئینگ به ایران از دهه 70 میلادی می‌تواند به توافق هسته‌ای ایران حیاتی دوباره بخشد؛ توافقی که به دلیل معضلات تأمین بودجه و ابهام درباره نگرش دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا که گفته است برجام را دوست ندارد با مشکل روبرو شده است.

ازآنجایی‌که تمامی تولیدکنندگان هواپیما به دلیل تعداد بالای قطعات آمریکایی به مجوزهای صادراتی ایالات‌متحده نیاز دارند، اتخاذ هر تصمیم برای توقف اجرای قراردادهای بوئینگ احتمالاً فعالیت‌های اروپایی‌ها را در ایران متوقف خواهد کرد.

یک مدیر ارشد فعال در صنایع اروپایی در خصوص جایگزینی تحویل هواپیما‌های ترکیه با سفارش‌های ایران گفت: «خوب است که بوئینگ را هم مانند دیگر بر سر میز بیاوریم.»

اما در این میان مقامات ایران وادار شده‌اند درباره این ادعا که تهران هواپیما‌های متروک و دور انداخته‌شده را دریافت می‌کند، از جایگزینی سفارش‌های خود دفاع کنند. برای مثال، آن‌ها تأکید می‌کنند جت‌های ایویانکا به مدت 2 سال بلا‌استفاده مانده بودند و هرگز از آن‌ها در هیچ پروازی استفاده نشده بود.

فخریه کاشان در این خصوص به رویترز گفت: «این برای ایرباس و بوئینگ خوب است؛ اما بخشی از یک بازی است که همه از آن آگاه هستند.»

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان