تاریخ انتشار: ۱۰:۴۱ - ۱۱ تير ۱۳۹۶
سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس در گفت و گو با رویداد۲۴:

اختلاف بین دانشگاه آزاد و وزارت علوم با تعامل دوطرف قابل حل است

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در واکنش به حذف رشته های دانشگاه آزاد گفت: این اقدام در جلسه کمیسیون امروز حتما بررسی خواهد شد و سعی می شود تصمیمی گرفته شود که به نگرانی های داوطلبان پایان دهد.
رویداد۲۴- سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در واکنش به حذف رشته‌های دانشگاه آزاد گفت: این اقدام در جلسه کمیسیون امروز حتماً بررسی خواهد شد و سعی می‌شود تصمیمی گرفته شود که به نگرانی‌های داوطلبان پایان دهد.

اختلافات بین دانشگاه آزاد و وزارت علوم سابقه‌ای طولانی دارد. یکی از دلایل این اختلافات این است که دانشگاه آزاد با هر مدیریتی سعی کرده از قوانین وزارت علوم پیروی نکرده و به‌صورت مستقل عمل کند. اگرچه اواخر مدیریت میرزاده هماهنگی این دانشگاه با وزارت علوم به بیشترین حد خود رسیده بود اما به نظر می‌رسد با مواضعی که ولایتی مقابل وزارت علوم دارد باید منتظر اختلافات شدیدتر بعدی هم باشیم.

علی‌اکبر ولایتی در واکنش به آخرین اختلافی که بین این دو نهاد اتفاق افتاده است، برای وزارت علوم خط‌ونشان کشیده و اعلام کرده است که نیازی به اجازه وزارت علوم ندارد. او همچنین حذف رشته‌های دانشگاه آزاد را صرفاً اعمال سلیقه کارشناسان دانسته است.

این فرد که به‌جای اکبر هاشمی رفسنجانی بر صندلی ریاست هیئت‌امنای دانشگاه آزاد نشسته است از قانونی که در سال ۶۷ و ریاست هاشمی به تصویب رسیده یادکرده و گفته است: در سال ۶۷ به دلیل اعمال سلیقه وزارت علوم، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی ناچار شدند این کار را به مجلس شورای اسلامی واگذار کنند و در مجلس قانونی تصویب شد که سه نماینده که از وزارت علوم، دانشگاه آزاد اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی تعیین می‌شوند در این رابطه تصمیم بگیرند.

همه این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که گسترش دانشگاه‌های آزاد و غیرانتفاعی به اعتقاد بسیاری از کارشناسان یکی از مهم‌ترین آسیب‌هایی است که به بدنه علمی کشور اضافه‌شده است. درواقع وجود افرادی با مدارک بالای علمی و در مقابل آن سطح سواد ناهماهنگ با این مدارک گویای این مسئله است که زیادشدن دانشگاه‌ها و رشته‌های تحصیلی دردی از مشکلات علمی کشور دوا نخواهد کرد.


وزارت علوم: هیچ‌یک از رشته‌های دانشگاه آزاد رفع مشکل نشده‌اند

درگیری وزارت علوم و دانشگاه آزاد به حذف 2900 کد رشته محل از رشته‌های دانشگاه آزاد برمی‌گردد. بعدازاینکه این رشته‌ها توسط وزارت علوم به علت عدم هماهنگی با استانداردهای موردقبول این وزارت خانه حذف شد، دانشگاه آزاد از بازگشت 2501 رشته و رفع مشکل آن‌ها خبر داد و اعلام کرد که داوطلبان می‌توانند این رشته‌ها را انتخاب کنند.

اما یک روز بعدازاینکه نوریان سرپرست دانشگاه آزاد این خبر را به داوطلبان داد، سازمان سنجش در اطلاعيه‌اي اعلام کرد: عطف به بيانيه مورخ 7/4/96 سرپرست محترم دانشگاه آزاد اسلامي و خبر منتشرشده در رسانه‌ها مبنی بر تأييد دو هزار و 501 رشته محل دانشگاه آزاد اسلامي، پيرو جلسه با رئيس سازمان سنجش آموزش کشور به اطلاع داوطلبان گرامي مي‌رساند:

متعاقب اعتراض دانشگاه آزاد اسلامي به عدم‌تأیید تعدادي از رشته محل‌های دانشگاه آزاد اسلامي در مقطع کارشناسي ارشد ناپيوسته و دستور وزير محترم علوم، تحقيقات و فناوري مبنی بر بررسي مجدد رشته محل‌های تأیید نشده در روز ۹۶/۴/۷، دو جلسه در سازمان سنجش آموزش کشور و دفتر گسترش آموزش عالي با حضور سرپرست محترم دانشگاه آزاد اسلامي، معاونان ايشان، رئيس سازمان سنجش آموزش کشور و مديرکل دفتر گسترش آموزش عالي تشکيل شد و مقرر شد دانشگاه آزاد اسلامي، ليست رشته محل‌های تأیید نشده را به همراه اطلاعات مبسوط‌تر از قبيل سال پذيرش، تعداد اعضای هیئت‌علمی و... برای بررسي بيشتر به دفتر گسترش آموزش عالي ارسال نمايند. 

سازمان سنجش خبر منتشره در رسانه‌ها و بیانیه سرپرست محترم دانشگاه آزاد اسلامی مبنی بر رفع مشکل 2501 رشته محل کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی را در این بیانیه تکذیب کرد و همچنین در ادامه تنها مرجع رسیدگی به این‌گونه درخواست‌ها و صدور مجوزها و ظرفیت‌ها را دفتر گسترش آموزش عالی معرفی کرد.

ورود نمایندگان مجلس به مسئله رشته‌های دانشگاه آزاد

در همین رابطه تعدادی از نمایندگان مجلس نامه‌ای خطاب به وزیر علوم نوشتند و از او درخواست کردند که رشته‌های حذف‌شده در دانشگاه آزاد را بازگرداند. آن‌ها با تأکید بر اینکه با حذف این رشته‌ها از دانشگاه موجبات بیکاری حدود سی درصد از کادر علمی و اداری این دانشگاه را فراهم می‌کند و علاوه بر این تعدادی از این رشته‌های حذف‌شده از دانشگاه آزاد در مقطع کارشناسی ارشد برای مقطع دکترا مجوز دریافت کرده‌اند.

بنابراین این نمایندگان مجلس ضمن تأکید بر این مسائل به این نکته نیز تأکید کردند که بومی‌گرایی در دانشگاه‌ها نیز با این اقدام زیر سؤال می‌رود.

در همین مورد میرحمایت میرزاده، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت‌وگو با رویداد۲۴ با اشاره به مشکل گسترش بی‌رویه دانشگاه‌ها در کشور گفت: در سه دهه اخیر شاهد گسترش بی‌رویه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی بودیم که باعث ضربه خوردن به بدنه علمی جامعه شد و این گسترش درهرصورت بی‌رویه به نظر می‌رسد، اما اقداماتی مثل حذف یک‌باره چندین رشته دارای مجوز هم غیرکارشناسی است.

او در ادامه افزود: داوطلب برای شرکت در این رشته‌ها برنامه‌ریزی کرده است و با حذف یک‌باره آن‌ها آسیب خواهد دید؛ بنابراین دوستان وزارت علوم باید قبول کنند که قانونا این رشته‌ها برای دانشگاه آزاد وجود داشته و حذف یک‌باره آن‌ها کار اشتباهی بوده است و باید درباره آن‌ها تجدیدنظر کرد.

میرزاده همچنین با اشاره به اینکه اعضای هیئت‌علمی این رشته‌ها بیکار شده و آسیب خواهند دید تأکید کرد: دراین‌بین و با این کار نه‌تنها دانشجویان بلکه اعضای هیئت‌علمی که در این رشته‌ها تدریس می‌کنند هم از این تصمیم آسیب خواهند دید؛ زیرا تعداد زیادی از این افراد بعد از حذف این رشته‌ها بیکار می‌شوند.

او با اشاره به بررسی این موضوع در کمیسیون آموزش مجلس گفت: این اقدام در جلسه کمیسیون امروز حتماً بررسی خواهد شد و سعی می‌شود تصمیمی گرفته شود که به نگرانی‌های داوطلبان پایان دهد.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در ادامه افزود: درباره حذف این رشته‌ها به بهانه رعایت نشدن قوانین و استانداردهای وزارت علوم هم باید گفت این استانداردها را خیلی از دانشگاه‌هایی که تحت سرپرستی مستقیم این وزارت خانه هستند هم رعایت نمی‌کنند.

میرزاده اضافه کرد: علاوه بر این اگر زمانی دیدیم که این رشته‌ها با استانداردها هماهنگ نیست باید همان موقع به آن‌ها مجوز اعطا نکنیم نه اینکه بعد از برنامه‌ریزی‌هایی که دانشجو برای تحصیل در این رشته‌ها کرده است یک‌باره آن‌ها را از دفترچه حذف کنیم تا اسباب نگرانی و آشفتگی بین داوطلبان فراهم شود.

او همچنین با اشاره به جلسات کمیسیون آموزش در این مورد گفت: ما تمام تلاش خود را در کمیسیون آموزش خواهیم کرد که این کد رشته‌ها دوباره برگردند و به‌عنوان نماینده مردم از این حق دانشجویان دفاع خواهیم کرد. به‌هرحال این تصمیم نیاز به تجدیدنظر دارد و امیدواریم با تعاملی که بین دانشگاه آزاد و وزارت علوم است این مشکل حل شود.

به گفته میرزاده طی هفته جاری با توجه به رویه عادی کار کمیسیون، رئیس دانشگاه آزاد و وزیر علوم برای بررسی موضوعات مربوطه این دو دستگاه در کمیسیون آموزش حضور دارند که در حاشیه مسئله حذف رشته محل‌ها نیز به‌احتمال‌زیاد مطرح می‌شود.
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان