تاریخ انتشار: ۰۹:۵۵ - ۲۴ شهريور ۱۳۹۶
منصوری، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

«نجفی» پاسخگوی انتقادها باشد

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در رابطه با انتقادات اصلاح طلبان به انتصابات شهرداری گفت: هرچند انتصاب‌هایی که تاکنون در شهرداری صورت گرفته با انتقادهایی همراه است، اما قاعدتاً باید این فرصت داده شود که شهردار بتواند تمام همکاران خود را مشخص کند. ضمن آنکه در خصوص انتخاب‌هایی که تاکنون صورت گرفته بهترین مرجع برای پاسخگویی دکتر نجفی، اعضای شورای شهر و سخنگو آن است که در چنین مواقعی باید آمادگی لازم پاسخگویی در برابر انتقادها را داشته باشند.
رویداد۲۴-عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در رابطه با انتقادات اصلاح طلبان به انتصابات شهرداری گفت: هرچند انتصاب‌هایی که تاکنون در شهرداری صورت گرفته با انتقادهایی همراه است، اما قاعدتاً باید این فرصت داده شود که شهردار بتواند تمام همکاران خود را مشخص کند. ضمن آنکه در خصوص انتخاب‌هایی که تاکنون صورت گرفته بهترین مرجع برای پاسخگویی دکتر نجفی، اعضای شورای شهر و سخنگو آن است که در چنین مواقعی باید آمادگی لازم پاسخگویی در برابر انتقادها را داشته باشند.

انتخابات سال 92، 94 و 96 مردم به گزینه‌های شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان اعتماد کردند و رأی خود را به نام او داخل صندوق انداختند که طبیعتاً انتظارات هم افزون می‌یابد.

آنچه تا به امروز در شهرداری، شورای شهر، مجلس شورای اسلامی و هیئت دولت رخ داد بر اساس توقع مردم نبود. بطوریکه اعضای لیست امید پس از ورود به مجلس از آن جدا شدند و تحت نام فراکسیون دیگری در خانه ملت فعالیت خود را آغاز کردند، بنابراین فراکسیون امید موفق نشد در بزنگاه‌ها تعیین‌کننده باشد.

از سوی دیگر ترکیب هیئت دولت در کنار آنکه از حضور زنان و اهل سنت در آن خودداری شد ترکیب تماماً اصولگرا را به نمایش گذاشت، درحالی‌که اگر اعتماد به اصلاح‌طلبان صورت نمی‌گرفت شاید نتیجه انتخابات به گونه دیگری رقم می‌خورد.

وضعیت شهردار اصلاح‌طلبی که توسط اعضای شورای شهر هم‌مسلک او انتخاب‌شده است بهتر از این موارد نیست. در انتصاب‌های اخیر محمدعلی نجفی بیش از آنکه بتوان از نیروهای کارآمد اصلاحات سراغی گرفت، همکاران سابق محمدباقر قالیباف شهردار سابق تهران که از کاندیداهای ریاست جمهوری هم محسوب می‌شد و برای شکست حسن روحانی تمام تلاش خود را به کاربست، دیده می‌شوند.

آذر منصوری، عضو حزب اتحاد ملت و شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان در گفت‎وگو با رویداد۲۴ در رابطه با ضعف شورای سیاست‌گذاری در انتخاب چهره‌ها گفت: آقای دکتر نجفی کار خود را به‌تازگی آغاز کرده و قاعدتاً با توجه به سابقه حضور او و فعالیت‌هایش در مدیریت‌های کلان کشور باید فرصت داده شود تا تمام گروه خود در شهرداری تهران اعم از معاونان و مسئولان مناطق و سازمان‌ها را مشخص کند و در آن زمان اظهارنظر منصفانه و دقیق یا انتقادی از نحوه چینش نیروهایی که قرار است سه یا چهار سال آینده فعالیت کنند، داشت.

وی در ادامه اظهار داشت: هرچند انتصاب‌هایی که تاکنون در شهرداری صورت گرفته با انتقادهایی همراه هست، اما قاعدتاً باید این فرصت داده شود که شهردار بتواند تمام همکاران خود را مشخص کند. ضمن آنکه در خصوص انتخاب‌هایی که تاکنون صورت گرفته بهترین مرجع برای پاسخگویی دکتر نجفی، اعضای شورای شهر و سخنگو آن است که در چنین مواقعی باید آمادگی لازم پاسخگویی در برابر انتقادها را داشته باشند.

این عضو حزب اتحاد ملت ضمن تأکید بر این امر بررسی دولت و مجلس مجزا از شورای شهر و شهرداری است، ابراز کرد: مقایسه مجلس و دولت با شورای شهر دقیق نیست و متفاوت محسوب می‌شود. دلیل آن‌هم این است که دایره انتخاب شوندگان در شورای شهر به دلیل آزادی نسبی این انتخابات در مقایسه با مجلس و باوجود محدودیت‌ها برای گزینش و چینش نیروهای جهت معرفی لیست یکی به‌حساب نمی‌آید و در نقد منصفانه باید این تفاوت‌ها مدنظر واقع شود.

منصوری در این رابطه یادآور شد: اما بااین‌حال باید دید که اهرم‌های نظارتی اصلاح‌طلبان در پسا انتخابات برای نظارت بر عملکرد منتخبان لیست امید چه بوده است؟ این مؤلفه را به‌عنوان سؤال اصلی باید مدنظر قرارداد و یا اینکه آیا شورای عالی سیاست‌گذاری سازوکار پیش برنده‌ای برای نظارت بر منتخبان داشته یا خیر؟ اگر این سازوکار دیده‌شده تا چه اندازه توانسته مؤثر واقع شود؟

وی دراین‌باره تصریح کرد: درباره دولت هم صورت‌مسئله با این دو متفاوت است. قاعدتاً دولت آقای روحانی در شرایط انتخابات 92 و 96 ممکن‌ترین و مقدورترین دولتی بود که اصلاح‌طلبان می‌توانستند از او به حمایت بپردازند و مطمئن باشند که حداقل مسیری که پیش از 92 در کشور جریان پیداکرده بود با این انتخاب متوقف می‌شود و در انتخابات 96 هم این اطمینان نسبی وجود داشت و قاعدتاً از این به بعد هم باید داشته باشد مسیری که از 92 تا 96 طی شده به عقب برنگردد و درواقع دولت دوم روحانی انتظار دولت اول او باشد.

منصوری افزود: قابل پیش‌بینی بود که دولت روحانی قرار نیست که دولت اصلاح‌طلبان باشد، رویکردها و رفتارهای بخش‌های زیرمجموعه دولت مدنظر بود، بنابراین در این خصوص باید به دولت روحانی فرصت داد تا بتوان در یک‌زمان بندی مشخص قضاوت منصفانه کرد که آیا این دولت در راستای تأمین مطالبات مردم موفق شده از تمام آن‌ها استفاده کند یا خیر؟ یا تا چه حد عملکرد او در راستای تأمین مطالبات مردم بوده است؟ قاعدتاً در بخش‌هایی که این تعارض وجود دارد یعنی عملکرد دولت به نحوی باشد که در تعارض با مطالبات مردم دیده شود و یا در مسیر بازگشت به عقب باشد طبیعتاً نقد منصفانه باید صورت گیرد و به‌نحوی‌که در کنار دولتی باشد که منتخب ما است.

این عضو حزب اتحاد ملت در ادامه بیان کرد: با در نظر گرفتن تمام این موارد شورای عالی سیاست‌گذاری به‌عنوان یک ساختار سامانه‌ای که هدف اصلی آن حفظ انسجام بود شکل گرفت و طبیعتاً نقش آقای خاتمی در تشکیل آن بسیار موثرواقع شد، اما قطعاً مجموعه ارکان عالی سیاست‌گذاری به این نکته اذعان دارند که عملکرد این شورا با انتقادات بسیار جدی مواجه بوده و بخشی از آن با بستن لیست‌ها ارتباط پیدا می‌کند، بخش دیگر آن‌هم به ساختار شورا مرتبط می‌شود که تا چه حد دربرگیرنده بوده است. اگر این دربرگیرندگی وجود نداشته و یا موجب تضعیف احزاب شده باشد به چه نحوی در آینده می‌تواند عمل کند که به حداقل برسد؟

وی در این رابطه یادآور شد: این سؤالی است که باید پس از جمع‌بندی عملکرد شورای عالی سیاست‌گذاری و انتقاداتی که به این مجموعه وارد آمده، پاسخ داده شود و مجموعه ارکان شورای سیاست‌گذاری باید به این جمع‌بندی برسد که در انتخابات بعدی به چه شکلی ورود پیدا کند که این نقدها هم به ساختار و هم به فرایندی که منتهی به بستن لیست شد حداقل ممکن تقلیل پیدا کند. راه دیگری وجود ندارد و قاعدتاً باید آسیب‌شناسی دقیقی صورت گیرد. این جریان باید به سمتی حرکت کند که برای ائتلاف و انسجام مؤثرترین سازوکار را در پیش گیرد.

منصوری در این خصوص که آیا انتقادات سبب تضعیف بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان نمی‌شود، توضیح داد: مهم‌ترین سرمایه اصلاح‌طلبان واصلی‌ترین نقطه اتکا آنان اعتماد مردم است که قاعدتاً باید حفظ شود. به هر ترتیب ممکن تلاش حداکثری شورای عالی سیاست‌گذاری مجموعه اصلاح‌طلب باید این باشد که منتخبی که به‌واسطه لیست آن‌ها رأی می‌آورد باید از حداکثر پاسخگویی برخوردار باشد این قطعاً تعیین‌کننده محسوب می‌شود و این‌ها مسائلی است که احزاب اصلاح‌طلب به لحاظ اطلاع‌رسانی باید دقت لازم را داشته باشند.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان