تاریخ انتشار: ۰۷:۰۱ - ۰۸ فروردين ۱۳۹۵
احمد خرم در گفت‌و‌گوی نوروزی با رویداد۲۴:

هفتم اسفند،دوره دوم ریاست جمهوری روحانی را تثبیت کرد

من فکر می‌کنم که این دوره از انتخابات ریاست جمهوری روحانی را از همین حالا تمدید و تثبت کرده است. این انتخابات یک نمونه آماری دقیق از پایگاه عمومی دولت و حامیان آن بود. البته اگر برجام، مسائل داخلی از جمله موضوعات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی در کشور به خوبی دنبال شود پایگاه عمومی آرای روحانی در انتخابات ۹۶ قوی‌تر نیز خواهد شد.
رویداد۲۴- احمد خرم وزیر راه دولت سید محمد خاتمی در گفت‌و‌گوی ویژه نوروزی با رویداد۲۴ به تحلیل انتخابات هفتم اسفند و مهم‌ترین برنامه‌های دولت در سال جاری پرداخته است. او در این گفت‌و‌گو به ما می‌گوید که از حالا این انتخابات شرایط داخلی و خارجی و حتی انتخابات دوره بعدی ریاست جمهوری را تحت تاثیر قرار داده و مهم‌تر آنکه ریاست جمهوری روحانی را برای یک دوره دیگر تمدید کرده است.
البته او تمامی این اتفاقات را منوط به شرایط ویژه انتخابات و سلامت آن دانسته و تاکید بر آن دارد که «در این دوره مردم احساس کردند که انتخابات رویه سلامت خود را دنبال می‌کند و لذا به صحنه آمدند.» به گفته او، رای مردم در انتخابات هفتم اسفند بیش از آنکه ایجابی باشد، سلبی بود و در تحلیل رای مردم برخورد سلبی بر برخورد ایجابی غلبه داشت.
خرم در عین حال دولت‌های نهم و دهم را چون آینه عبرتی در مقابل دولتمردان روحانی تصویر می‌کند تا با اشاره به اتفاقات آن دوران اعلام کند: «از دولت‌های نهم و دهم عبرت بگیریم که با تک صدایی چه خسارات جبران ناپذیری بر کشور زدند، چقدر نیروی کارآمد و تونا را کنار زدند و به جای آن افراد بی‌سواد بر سرکار آوردند وحتی سر گنج ملی نشاندند تا هرچه می‌خواهند چپاول کنند.»


شما انتخابات اخیر دوره دهم مجلس شورای اسلامی و دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری را چگونه ارزیابی می‌کنید. خیلی‌ها معتقد بودند که این دوره از انتخابات مهم‌ترین دوره از انتخابات‌های تاریخ انقلاب اسلامی است. نظر شما در این خصوص چیست؟

در این دوره از انتخابات که هفتم اسفند برگزار شد، فضای کشور فضای منحصر به یک انتخابات سالم بود. زمانی می‌توان یک انتخابات را سالم دانست که حداقل بالای ۹۰ درصد درست بوده و ۵ تا ۱۰ درصد تخلفات یا اتفقات آن قابل قبول است. زمانی که انتخابات از نظر مردم سالم تلقی شود طعا نتایج انتخابات چیزی جز آنکه در هفتم اسفند رخ داد، نخواهد بود.

شما تاثیر این دیدگاه را در این دوره از انتخابات چگونه تحلیل می‌کنید؟

در این دوره مردم احساس کردند که انتخابات رویه سلامت خود را دنبال می‌کند و لذا به صحنه آمدند. البته جدای از این مساله مردم خواهان تغییر و تحول در وضعیت کشور بودند و برهمین اساس حضور در صحنه انتخابات را بر خود واجب دانستند. مردم دیگر از مشکلات خسته شده اندو نمی‌خواهند بیش از این سختی‌ها و مشکلات را در کشوری که سرشار از معادن و منابع نفت و گاز و مس و... است تحمل کنند. ما در کشورمان قریب به ۵۷ رشته معدن داریم که یک آمار کم نظیر و حتی بی‌نظیر در جهان است. علاوه بر این ما نیروی آماده کار هم به لحاظ فنی و هم تخصصی داریم اما این توانایی‌ها با شرایط کنونی کشور همخوانی ندارد. ماین سطح پایین از رفاه، اشتغال و برخورداری متناسب با توقع مردم و حتی توانایی نیروی کار و دارایی‌های کشور نیست. در چنین وضعیتی است که مشخص می‌شود به منافع ملی کمتر توجه می‌شود و بیشتر منافع شخصی یا جناحی و گروهی مدنظر آقایان است.

از نظر شما این دوره از انتخابات و نتایج آنچه پیامی برای داخل کشور داشت؟

نتایج انتخابات خط بطلانی بود روی این موضوع که مملکت و کشور تک صدا باشد. ما طی هشت سال دیدیم که تک صدایی چه نتایجی برای کشور دارد که اولین آن فساد گسترده و تخلفات وسیع اداری بود که تا سطح ملی و فراگیری در کشور گسترش یافت. مردم در انتخابات آمدند تا به چنین دیدگاه «نه» بگویند. در واقع رای مردم در انتخابات هفتم اسفند بیش از آنکه ایجابی باشد، سلبی بود و در تحلیل رای مردم برخورد سلبی بر برخورد ایجابی غلبه داشت. مردم در این انتخابات گفتند که نمی‌خواهند دوباره دوران فساد را تجربه کنند. فسادی که هنوز پرونده‌های آن در حال بررسی است و همچنان نبوت رسیدگی به برخی از این پرونده یا نرسیده یا اگر هم رسیده، به صورت رسمی اعلام نشده است تا مردم در جریان آن قرار بگیرند. خاطرم است که آقای پورمحمدی وزیر کنونی وزارت دادگستری در دولت گذشته مسئولیت دیوان محاسبات را بر عهده داشتند، آن زمان شخص ایشان اعلام کرد که ما مشابه پرونده ۳ هزار میلیاردی چندین و چند پرونده دیگر داریم. از قدیم گفته‌اند که «مشت نمونه خروار است». مگر امثال زنجانی از کجا سر در آوردند. هنوز پای خیلی‌ها در پرونده‌های مالی گیر است که اگر دادگاه‌های علی برگزار شود خیلی از دوستان پیش مردم روسیاه می‌شوند.

به نظر شما نتایج انتخابات چه تاثیری بر فضای کشور در سال ۹۵ خواهد داشت؟

مردم از تغییر ۹۴ و تغییر ۹۲ انتظار دارند که در وهله اول روابط بین المللی اصلاح. ما به جایگاهی در خور احترام وشان جمهوری اسلامی باید برسیم. در دوره‌های ریاست جمهوری آقای خاتمی ما در اوج روابط بین المللی حسنه با دنیا بودیم. در آن دوران اجماع جهانی بود اما همین اجماع در دولت‌های بعد علیه ما شد و حتی کشورهای کوچک موضع علیه ما داشتند. اصلاح رابطه این نیست که ما تمام دنیا را علیه خودمان کنیم. اصلاح روابط یعنی آنکه سران قدرت‌های جهان بخواهند با ایران ارتباط سازنده داشته باشند و ایران بتواند روابط خود را بازارهای جهانی، مجامع جهانی و کشورهای مبدا توسعه و تکنولوژی به جهت تضمین منافع ملی بهبود بخشد. این یک اصل است و اینکه در مذاکره ما برنده باشیم مبتنی بر یک اصول چارچوب بندی شده است. ما در برجام نشان دادیم که می‌توانیم با ۶ قدرت جهان مذاکره کرده و امتیاز بگیریم. اگرچه در همین مذاکره امتیاز هم دادیم ولی مذاکره یک معامله بر سر همین امتیازهاست.

تاثیرات انتخابات هفتم اسفند بر فضای داخلی کشور چگونه خواهد بود؟

این انتخابات را مردم رقم زدند و بالطبع می‌خواهند که در پس این انتخابات مطالبات آنان فراهم شود. کشور در شرایط کنونی درگیر مشکلات جدی اقتصادی بوده که اولین آن کرود و سپس تورم است. دولت در ابتدای کارش به کاهش تورم پرداخت و توانست آن را از بالای ۵۰ درصد ابتدا تا ۲۳ درصد کاهش بدهد و سپس آن را به حالت قبل از دولت نهم یعنی تک رقمی نزدیک کند. با این حال مهار تورم نتوانست توقع اقتصادی مردم را که‌‌ همان رکود است، برطرف کند. مردم طاقت افزایش ۵ درصدی تورم را دارند که در ازای آن بیکاری تا حدودی حل شود و یا مبادلات در جریان بیفتد ولی نمی‌توانند رکود را تحمل کنند. البته رییس جمهوری اعلام کردند که اولویت اول دولت تورم بوده و اکنون در صدد خروج از رکود هستند. اگرچه بنده اعتقاد دارم که می‌بایست اولویت اصلی دولت از‌‌ همان ابتدا رکود برشمرده می‌شد ولی الان هم دیر نیست و همین که دولت متوجه ریشه مشکلات شده است جای امیدواری دارد. چون نشان می‌دهد که جهت گیری دولت در عرصه اقتصادی اصلاح شده و اکنون نیازمند یک برنامه جامع و مدون هستیم.

خیلی‌ها می‌گفتند که بعد از برجام و بعد از نتایج انتخابات هفتم اسفند، نوبت آن است که دولت آشتی ملی را دنبال کند. شما فکر می‌کنید چگونه می‌توان به آشتی ملی برسیم؟

مردم برای این مساله آمادگی کامل دارند ولی تا زمانی که جریان تمامیت خواه – اصولگرایان- حاضر نشوند که بر سر یک میز بنشیند و تعامل نداشته باشند و سردسته آنان مشخص نباشد که چه تصمیم گیرنده اصلی آنان است و همچنین نپذیرند که تک صدایی مردد و واقعیت جامعه مبتنی بر وجود صداهای مختلف است انسجام و وحدت ملی فقط یک شعار است. در زمان امام منشوری به عنوان منشور برادری مطرح بود که به نظر می‌رسد در عصر حاضر فاصله زیادی نسبت به آن منشور مدنظر امام گرفته‌ایم.

به نظر شما الان فرصت مناسبی برای آشتی ملی نیست؟

الان فرصت مناسبی برای طرح این مساله است. به نظرم دولت برای رسیدن به این مساله باید به شکلی از ائتلاف اصلاح طلبان در هفتم اسفند الگو برداری کند. اصلاح طلبان در این ائتلاف از چند اصولگرا که فکر می‌کرد می‌تواند با آنان کار کند و تعامل داشته باشد اصتفاده کرد. اگر ما به دنبال رقابت سالم هستیم اگر تعامل را در نظر داریم باید زمینه را برای گفت‌و‌گوی ملی در کشور ایجاد کنیم. از دولت‌های نهم و دهم عبرت بگیریم که با تک صدایی چه خسارات جبران ناپذیری بر کشور زدند، چقدر نیروی کارآمد و تونا را کنار زدند و به جای آن افراد بی‌سواد بر سرکار آوردند وحتی سر گنج ملی نشاندند تا هرچه می‌خواهند چپاول کنند.

آیا انتخابات هفتم اسفند می‌تواند تاثیری بر نتایج انتخابات دوره بعدی ریاست جمهوری داشته باشد؟
من فکر می‌کنم که این دوره از انتخابات ریاست جمهوری روحانی را از همین حالا تمدید و تثبت کرده است. این انتخابات یک نمونه آماری دقیق از پایگاه عمومی دولت و حامیان آن بود. البته اگر برجام، مسائل داخلی از جمله موضوعات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی در کشور به خوبی دنبال شود پایگاه عمومی آرای روحانی در انتخابات ۹۶ قوی‌تر نیز خواهد شد.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان