تاریخ انتشار: ۱۲:۲۲ - ۲۴ آذر ۱۳۹۴
یک‌کارشناس صنعت برق مطرح کرد

ادغام نفت و نیرو مشکلات صنعت برق را برطرف می‌کند

یک کارشناس گفت: با توجه به وضعیت فعلی حوزه انرژی می‌توان گفت که ادغام وزارت‌خانه‌های نفت و نیرو می‌تواند سیاست‌گذاری‌های مثبتی را به ارمغان بیاورد.

رویداد24: دانش مدنی درخصوص طرح تشکیل وزارت انرژی در لایحه برنامه ششم توسعه با اشاره به قانون خصوصی‌سازی اظهار کرد: طی 12 سال اخیر وزارت نیرو از نظر منابع مالی دچار بحران مالی شده که با جذب بخش خصوصی بخشی از این مشکلات برطرف شده است.

وی با بیان این‌که ادغام وزارتخانه‌های نفت و نیرو می‌تواند موجب جذب بیشتر بخش خصوصی و حل بحران‌های مالی وزارت نیرو شود، تاکید کرد: اگر ادغام بتواند منابع مالی وزارت نفت را در اختیار بخش برق قرار دهد، قطعا می‌توان گام‌های موثری را برداشت.

قائم مقام سابق شرکت توزیع برق نواحی تهران با اشاره به هماهنگی کارکردهای برق با وزارت نفت گفت: با ادغام این دو وزارتخانه قطعا می‌توان کوله‌باری از مشکلات را برطرف کرد.

مدنی ادامه داد: با توجه به ویژگی‌های ساختاری حوزه آب نیز به نظر می‌رسد که باید این بخش زیرمجموعه منابع طبیعی قرار بگیرد، چرا که از این طریق می‌توان برنامه‌ریزی‌های مدیریتی خوبی را اعمال کرد.

وی اظهار کرد: اگر بخش برق با وزارت نفت ادغام شود بسیاری از فعالیت‌هایی که تاکنون اجرایی نشده امکان تحقق پیدا می‌کند.

این کارشناس با بیان این‌که تشکیل وزارت انرژی به نفع کشور است، گفت: این مساله می‌تواند موجب ارتقاء بهره‌وری انرژی و ایجاد سیاست‌گذاری‌های مثبت در حوزه انرژی شود.

مدنی با بیان این‌که ارتقاء راندمان انرژی نیازمند تامین منابع مالی موثر است، تصریح کرد: ادغام وزارت نیرو با وزارت نفت وظایف وزارت نفت را سنگین می‌کند که باید برای این مساله از اکنون تمهیدات اساسی اندیشیده شود.

وی با اشاره به موانع اجرایی نشدن این طرح تاکنون گفت: تعصبی که در وزارت نیرو برای مقابله با از بین‌رفتن این وزارتخانه وجود داشت، تاکنون مانعی برای عملیاتی‌شدن این طرح بوده است، اما اگر کسی بخواهد خدمت کند ادغام نمی‌تواند مانعی برای انجام این کار شود.

این کارشناس در خصوص وضعیت کشورهای پیشرفته و توسعه یافته اظهار کرد: در بسیاری از کشورهای توسعه یافته مانند آمریکا، ژاپن، وزارت انرژی متشکل از حوزه‌های نفت، گاز و برق است.

منبع: ایسنا
برچسب ها: برق ، صنعت ، نفت ، نیرو
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان