تاریخ انتشار: ۱۰:۲۹ - ۰۲ تير ۱۳۹۷
گزارش رویداد۲۴ از بازار طلا در ایران؛

دست‌های پشت پرده بازار سکه چه کسانی هستند؟/ 40 میلیارد سود در 2 ماه

در حالیکه از موضوع خرید سکه‌های بازار توسط عده‌ای خاص انتقاد می‌شود، رییس پیشین اتحادیه طلا و جواهر ایران معتقد است هرکس با توجه به میزان پولی که دارد، هرچقدر می‌خواهد می‌تواند سکه خریداری کند.
دستهای پشت پرده بازارسکه چه کسانی هستند؟

رویداد۲۴ وقتی ناصر سراج رییس سازمان بازرسی خبر از خرید 50 هزار سکه توسط چند نفر در بازار خبر می‌داد، احتمالا نخستین چیزی که به ذهن آمد، وجود مافیای طلا و سکه در ایران بود. کما اینکه این خبر هنگامی اعلام می‌شد که قیمت سکه همچنان رو به افزایش بود. این در حالی بود که بانک مرکزی برای تنظیم بازار به طرح پیش‌فروش سکه روی آورد؛ طرحی که در پی آن ۷.۶ میلیون سکه فروخته شد که باتوجه به سود ۱ میلیون تومانی هر قطعه برای خریداران، بیش از ۷.۶ هزار میلیارد تومان سود کردند.

تکلیف 400 هزار تومان در هر سکه نامعلوم است!

با توجه به کاهش ارزش پول ملی، خرید سکه و طلا اولین راهی بود که مردم برای حفظ سرمایه خود به کار گرفتند با اینهمه در پیش‌فروش سکه، ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه سکه تمام بهار آزادی به فروش رسید که به طور منطقی باید بین چند میلیون یا صدها هزار نفر تقسیم می‌شد اما نکته تامل برانگیز این ماجرا آنجاست که بخش عمده این سود به جیب معامله‌گران اصلی رفته است. این در حالی است که بخش دیگر این پول نیز نامعلوم است، آنچنانکه رييس انجمن پخش کنندگان طلا و جواهر و نقره می‌گوید مردم هنگام خريد سکه به حباب پول مي‌دهند. کافي است وزن سکه را با قيمت طلا محاسبه کنند آنگاه متوجه مي‌شوند که قيمت طلاي يک سکه دو ميليون و 140 هزار تومان است و حدود 60 هزار تومان نيز هزينه ضرب سکه از سوي بانک مرکزي است اما به قيمت دو ميليون و 600 هزار تومان فروخته مي‌شود. آيا مردم از خود پرسيده‌اند که اين 400 هزار تومان چه مي‌شود.

آنطور که  جعفری دولت آبادی دادستان تهران درباره دست‌های پشت پرده گفته است، «دولت سکه فروخته است و خریدار اول 38 هزار عدد سکه، نفر دوم 23 هزار عدد و نفر سوم نیز 4 هزار و اندی سکه خریداری کرده است. دولت عنوان می‌کند که ما در حال جمع کردن نقدینگی هستیم که یک منطق اقتصادی است و استدلال دولت این است که اگر آن‌ها این کار را انجام نمی‌داد و سکه نمی‌فروخت پول‌های مردم جمع نمی‌شد ولی این که یک نفر 38 هزار عدد سکه بخرد اگرچه با منطق اقتصادی همراه هست ولی ممکن است با منطق عدالت همراه نباشد.»

هرکس چقدر پول دارد، بخرد!

هرچند اعتقاد عممی این است که این سود نباید به جیب عده‌ای بسیار معدود برود اما محمد کشتی‌آرای رییس پیشین اتحادیه طلا و جواهر ایران اعتقاد دیگری دارد. او به رویداد۲۴ می‌گوید موضوع خرید این تعداد سکه امری عادی است و هرکس پول دارد، هر تعداد که تمایل دارد می‌تواند سکه بخرد و سقفی برای خرید نباید از سوی بانک ملی وجود داشته باشد.

40 میلیارد سود در 2 ماه!

محمد اسدي جوزاني رييس انجمن پخش کنندگان طلا و جواهر و نقره نیز پیش از این گفته بود واسطه‌ها يکي از عوامل گراني همه کالاها هستند و سکه يکي از آنهاست.

او به تجارت نیوز گفته است: هنگامي‌که طرح پيش‌فروش سکه از سوي بانک مرکزي مطرح مي‌شود و مسولان افرادي که ثبت‌نام کرده‌اند را شناسايي مي‌کنند، مشخص مي‌شود که 50 نفر براي خريد بيش از 380 هزار سکه طلا ثبت نام کرده‌اند و حتي يک نفر به تنهايي 38 هزار سکه پيش خريد کرده است. اين ارقام وحشتناک است. کافي است ماشين‌حساب برداريم و محاسبه کنيم اين يک نفر تا چه اندازه در فلج کردن اقتصاد نقش داشته است.

اسدي جوزاني معتقد است طلا اسير مافيا شده و دولت با طرح پيش فروش سکه بخشي از اين مافيا را شناسايي کرد. تصور کنيد همين فردي که سکه را با قيمت يک ميليون تومان پيش‌خريد کرده و اکنون مي‌خواهد به دو ميليون و 500 هزار تومان بفروشد، در مدت کمتر از دو ماه بيش از 40 ميليارد تومان سود کرده که در اين سود، بايد از دولت تشکر کند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان