تاریخ انتشار: ۲۳:۰۴ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۷
رئیس شورای حوزه علمیه تهران:

ظهور روحانیون فوکولی و کت و شلواری حوزه را تهدید می‌کند / این تجربه تلخ در عالم مسیحیت هم اتفاق افتاد

تا زمانی که علوم انسانی اسلامی در حوزه های علمیه تولید نشود که رسالت حوزه است، هیچ یک از آرمان های راهبردی انقلاب به ثمر نخواهد نشست. زیرا بقا و تداوم انقلاب در گرو تکامل آن است و تکامل انقلاب در گرو تحقق رهنمودها و راهبردهایی است که مقام معظم رهبری ارائه نموده اند.
رویداد۲۴رئیس شورای حوزه علمیه تهران، نهاد مرجعیت را استوانه و رکن حوزه دانست و تصریح کرد: تهاجم به نهاد مرجعیت به هر بهانه ای تهاجم به اساس حوزه است و بلکه به تبع آن، تهاجم به اساس تشیع است.
  علی اکبر رشاد در آئین آغاز رسمی سال تحصیلی جدید حوزه علمیه تهران که در محل مصلای بزرگ حرم مطهر عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شد با بیان اینکه نهاد مرجعیت استوانه و رکن حوزه است، اظهار داشت: تهاجم به نهاد مرجعیت به هر بهانه ای تهاجم به اساس حوزه است و بلکه به تبع آن، تهاجم به اساس تشیع است.
وی با بیان این که نهاد مرجعیت سنگرگاه و لنگر کشتی حوزه است، افزود: کسانی به بهانه هایی به مرجعیت حمله می کنند، این حملات نمی تواند نسنجیده باشد، بلکه بر اساس اهداف مشخصی است و همانند دیگر توطئه ها می تواند از آن سوی مرزها هدایت شود و چنین است.
رئیس شورای حوزه علمیه استان تهران در ادامه با اشاره به ضرورت معمم شدن طلاب برادر، تصریح کرد: طلبه های برادر باید بدانند معمم شدن فرهنگ نیست و اگر فرهنگ است جوهر فرهنگ است. جوهر فرهنگ هویت است. تصور نکنیم لباس روحانی یک یونیفورم شغلی است که وقتی مسجد می رویم لباس بر تن کنیم و اگر به خیابان می آییم به بهانه آزار و اذیت لباس نداشته باشیم.
وی با بیان این که لباس روحانیت لباس پرچم و هویت است، گفت: در این لباس طلاب و علمای بسیاری به خون خود آغشته شده اند. و اگر کسی خود را اهل جهاد و شهادت نمی داند، این لباس را بر تن نکند. الگوی ما باید پیامبر اکرم(ص) باشد که فرمود هیچ پیامبری آنچنان که من اذیت دیدم، اذیت نشد.
رشاد افزود: یکی از آفات عظیم که هم اکنون حوزه علمیه را تهدید می کند ظهور روحانیون فوکولی و کت و شلواری است. تجربه تلخی که در عالم مسیحیت اتفاق افتاد.
وی در ادامه با اشاره به نقش اساتید در تعلیم و تربیت طلاب، گفت: حوزه آموزش و پرورش یا دانشگاه نیست زیرا اصل در حوزه تربیت است و فرع تعلیم است. طلبه ای که درس غیرحضوری می خواند شاید تعلیم ببیند اما تربیت نشده است بلکه اگر طلبه ای محضر استاد را درک کرد و از نفس استاد بهرمند شد، رشد می کند.
رئیس شورای حوزه علمیه تهران در ادامه با اشاره به اهمیت تولید علوم اسلامی انسانی در حوزه های علمیه، گفت: علوم انسانی امروز رقیب شریعت است. آنچه از تعارض علم و دین شنیده ایم؛ در غرب تعارض علم طبیعی با الهیات اسلامی است زیرا مسیحیت با علم طبیعی سازگار نیست و آغشته به خرافات است.
وی افزود: در جهان اسلام خاصه ایران، تعارض علم و دین به معنای علوم انسانی و شریعت است زیرا همه انچه را که شریعت در اداره شئون انسان ها مدعی است همه آن ها را علوم انسانی ادعا دارد. مثلاً شریعت می گوید امور اقتصادی، سیاسی، اخلاقی و... شما را اداره می کنم و همه این ها را علوم انسانی هم ادعا می کند.
رشاد اظهار داشت: علوم انسانی فعلی، علوم انسانی سکولار است. زیرا روح دانش ها و مبانی آنها سکولاریستی است. اگر بخواهیم شریعت همه شئون اسلامی جامعه را اداره کند باید علوم انسانی اسلامی تولید کنیم و تولید علوم انسانی اسلامی جز شأن حوزه نیست و کسانی در حوزه می توانند تولید علم کنند که مجتهد بوده و صاحب مبنا باشند.
رئیس شورای حوزه علمیه تهران در پایان یادآور شد: تا زمانی که علوم انسانی اسلامی در حوزه های علمیه تولید نشود که رسالت حوزه است، هیچ یک از آرمان های راهبردی انقلاب به ثمر نخواهد نشست. زیرا بقا و تداوم انقلاب در گرو تکامل آن است و تکامل انقلاب در گرو تحقق رهنمودها و راهبردهایی است که مقام معظم رهبری ارائه نموده اند.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: روحانیت ، حوزه ، مرجعیت
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان