تاریخ انتشار: ۱۷:۱۱ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۷
معاون حوزه علمیه:

اکثر حوزویان به روحانی علاقه ندارند

آن بنده خدایی که آن پلاکارد را دست گرفت کار اشتباهی کرد و نباید بهانه دست دیگران می داد، اما واقعا از این شعار فهمیده نمی شود که ما رئیس جمهور را می کشیم؛ و بعد هم این که یک عده ای بروند و مطرح کنند که قاتل هاشمی رفسنجانی که بوده است، سوءاستفاده از این شرایط است.
 رویداد۲۴ تجمع ضد دولتی برخی طلاب و روحانیون در مدرسه فیضیه قم، محور گفت وگو با حجت‌الاسلام محمدحسن نبوی معاون تبلیغ و آموزش های کاربردی حوزه‌های علمیه است؛ شخصی که به واسطه حضور 17ساله اش در بدنه اصلی مدیریت حوزه های علمیه سراسر کشور، به لقب شیخ المعاونین حوزه معروف شده است.
 
این مسئول بلندپایه حوزه‌های علمیه سراسر کشور، در خصوص پلاکارد یا شعارنوشته ای که بسیاری از صاحب نظران و حتی شخص آیت الله مکارم شیرازی، آن را تهدید رئیس جمهور روحانی به قتل دانستند (ای آن که مذاکره شعارت، استخر فرح در انتظارت) هم صحبت کرد و گفت: آن بنده خدایی که آن پلاکارد را دست گرفت کار اشتباهی کرد و نباید بهانه دست دیگران می داد، اما واقعا از این شعار فهمیده نمی شود که ما رئیس جمهور را می کشیم؛ و بعد هم این که یک عده ای بروند و مطرح کنند که قاتل هاشمی رفسنجانی که بوده است، سوءاستفاده از این شرایط است.
 
مشروح گفت‌وگوی خبرآنلاین با حجت‌الاسلام محمدحسن نبوی معاون تبلیغ و آموزش های کاربردی حوزه‌های علمیه سراسر کشور را در ادامه بخوانید:
 
تجمع برخی از طلاب و مخالفان دولت آقای روحانی در مدرسه فیضیه قم، واکنش بسیار تند بزرگان و اعاظم حوزه علمیه از جمله دو تن از مراجع تقلید از جمله آیت الله مکارم شیرازی و آیت الله نوری همدانی را در پی داشت؛ نظر شما در این باره چیست؟
به طور دقیق در جریان تجمع مدرسه فیضیه نیستم؛ آن هایی که برگزار کردند باید مصاحبه کنند، ولی چند تا کار بحق در این تجمع بوده و چند کار اشتباه که این کارهای بحق و اشتباه، قاطی شده است؛ کار بحق آن، همراهی کردن با مردم و اقشار ضعیف جامعه است که از طرف طلبه ها صورت گرفت؛ این طلاب مطالباتی داشتند برای این که جلوی رانت خواری و فساد در ادارات گرفته شود و این کار خوبی بود؛ و غالب افرادی هم که در این تجمع جمع شدند، برای همین بوده است. ولی در صحبت ها، مثل این که سخنران ها یک مقداری، نسبت به حوزه حرف هایی زده اند، که این حرف ها دقیق نبوده است؛ خب مراجع هم از جمله آیت الله مکارم که اعتراض دارند، به همین بخش بوده است، نه به این که تجمع صورت گرفته است.
 
حالا این که یک بنده خدا و یک نفر، یک پلاکارد دستش گرفته (پلاکاردی که روی آن نوشته شده بود، "ای آنکه مذاکره شعارت، استخر فرح در انتظارت»)، این خیلی کار اشتباهی است و نباید بهانه به دست دیگران می داد؛ ولی واقعا سؤال این است که از این شعار، واقعا این فهمیده می شود که ما رئیس جمهور را می کشیم؟! من همچین چیزی از این حرف نمی فهمم، بلکه مثلا گفتند، اگر افرادی دنبال مذاکره باشند، ممکن است دچار آفت هایی و آسیب هایی شوند؛ البته حرف بدی زدند، یعنی اصلا شعار، شعار ناجوری است و اشتباه هم است. اما می خواهم بگویم، برخی ها هم از این شرایط سوءاستفاده می کنند؛ مثلا در مجلس گفتند که بروید ببینید قاتل هاشمی رفسنجانی که بوده است و حرف های این جوری؛ این ها واقعا سوءاستفاده از این شرایط است.
 
علی ای حال، اصل کار (برگزاری تجمع پنجشنبه در فیضیه قم) و مطالبه طلبه ها خوب بوده است؛ حالا در حاشیه تجمع و سخنرانی، اگر مطالبی گفته باشد که درست نیست، در این زمینه باید رعایت کلمات مراجع و دستورات شان می شد که نشده است.
 
حاج آقا! مدرسه فیضیه قم شاید مهمترین مدرسه علمیه جهان تشیع باشد و قطعا هر برنامه ای که در این مکان برگزار می شود باید مجوز داشته باشد؛ شما بعنوان یکی از مسئولان و مدیران حوزه، بفرمایید که مجوز این برنامه توسط چه کسی صادر شده است؟ و اصلا مجوزی داشته اند؟
والا نمی دانم. ما اصلا مشارکت در این قضیه نداشتیم؛ حتی بعنوان بسیج اساتید هم که این تجمع را گفتند، من اصلا این کار را در این شرایط کشور، کار خیلی چیزی نمی دانستم؛ از همین جهت نه حمایتی کردیم و نه مشارکتی داشتیم؛ اطلاعی ندارم کی مجوز داده یا نداده است؛ البته بی حساب و کتاب هم نیست؛ ولی خب در هر صورت، اگر افرادی هم مجوز داده باشند، به این معنا نیست که هر حرفی در این مراسم زده شد و اگر کسی عکسی هم بالا کرد، آن عکس را هم قبول داشته باشند؛ اگر کسی هم شعاری داد، آن شعار را قبول داشته باشند؛ این به آن معنا نیست.
 
به نظر شما برآیند تفکر حوزه علمیه قم، همین تجمع مدرسه فیضیه است؟ یعنی تجمعی که برگزار شد در کنار ادعای همراهی با مردم، شاخص و نمایش آن ضدیت و اعلام مخالفت با دولت آقای روحانی و سیاست های دولت ایشان بود؛ به نظر شما برآیند تفکر امروز حوزه علمیه، همین تفکر است؟
اکثریت حوزه، با مشی اقتصادی دولت موافق نیست. با مشی دولت در زمینه مذاکره هم موافق نیست؛ آن که من در حوزه هستم و می بینم، اکثریت حوزه موافق دولت آقای روحانی نیست.
 
پس مراجع تقلید و بزرگان حوزه، که در مقاطع گوناگون، این همه از آقای ظریف حمایت و تعریف کردند را چه می گویید؟
چه موقع مراجع تقلید از ظریف حمایت کردند؟ چه کسی؟ خیر این طور نیست.
 
خیلی زیاد؛ ما بعنوان خبرنگار دیدیم که در سفرهای آقای ظریف به قم، بسیاری از مراجع تقلید و علما، آقای ظریف و تیم مذاکره کننده را مورد تکریم قرار دادند.
اولا این طور نیست؛ حالا شما نسبت به مراجع تقلید، خودتان دوست دارید این طور بگویید.
 
در سفرهایی که آقای ظریف به قم داشتند شاهد این تکریم بودیم و در اخباری هم که منتشر شده این موضوع کاملا مشخص است.
کی حمایت کرده؟
 
بسیاری از مراجع تقلید؛ اصلا خود مقام معظم رهبری هم بارها از تیم مذاکره کننده حمایت کردند.
خود آقا هم فرمودند این ها از خطوط قرمز عبور کردند، خود ظریف هم جدیدا گفته من اشتباه کردم. چرا تعصب بیجا دارید؟
 
وقتی خود آقای ظریف قبول دارد که اشتباه کرده و شما هنوز حمایت می کنید، این خیلی فیلم است. همین اخیرا آقای ظریف گفته، ما فکر می کردیم این ها (آمریکایی ها) به عهدشان وفا می کنند، اما اشتباه کردیم. او دارد می گوید و شما می گویید مراجع تقلید حمایت کردند؟ مراجع تقلید از مذاکره کنندگان حمایت نکردند.
 
کلیت حوزه و بدنه حوزه که من با آن ها مرتبط هستم، غالبا از این مذاکرات، ناراضی بودند.
 
 
حاج آقا! به نظر شما اگر موافقان دولت در حوزه علمیه، یعنی جمعی از طلاب و اساتید، بخواهند در مدرسه فیضیه تجمعی در حمایت از دولت آقای روحانی برگزار کنند و یا این که فقط یک سخنرانی بگذارند، می توانند این طور که مخالفان دولت آزادانه تجمع داشتند، مراسمی برگزار کنند؟
من چه می دانم. چرا این ها را از من می پرسید؟ به من چه ربطی دارد که می توانند یا نمی توانند؟ مگر من مجوز دادم اصلا؟ یا مگر مجوزهای مدرسه فیضیه را من می دهم؟ چه ربطی به من دارد؟
 
آخر یک بحثی وجود دارد که در زمان انتخابات ریاست جمهوری اخیر، با وجود منع صریح مراجع تقلید و مدیریت حوزه، از ورود طلاب و اساتید به کارهای جانبدارانه سیاسی، اما مجموعه مدرسه سفیران هدایت حوزه که بالاخره حضرتعالی به نوعی با آن مرتبط هستید، وارد شدند و برای آقای رئیسی کار کردند؟ این شائبه را چگونه پاسخ می دهید؟
 
شما فقط یک مورد بیاورید که من گفته باشم از احمدی نژاد حمایت کنید یا از رئیسی.
 
یعنی هیچ موردی وجود ندارد که از مدرسه سفیران هدایت این کارها انجام شده باشد؟
ما فقط یک مورد گفتیم و همیشه هم می گفتیم و من در سرمقاله های خودم نوشتم؛ اولا سفارش کردم اسمی از کسی نبرید، ولی گفتیم به آدم هایی که مزدور بیگانه هستند رأی ندهید؛ به آدم هایی که وابسته به غرب هستند و غرب زده هستند رأی ندهید؛ به آدم هایی که به فرقه ها و به ادیان امتیاز می دهند رأی ندهید؛ به افرادی که دستورات دین را ملعبه قرار می دهند، و از ملاک های دینی برای گرفتن رأی سوءاستفاده می کنند؛ افرادی که از حجاب و از اعتقادات عبور می کنند؛ گفتم اگر به این ها رأی دهید، خلاف شرع است.
 
ما ملاک داریم، و من هم در نوشته هایم هم هست؛ به طلاب و مبلغین اصرار هم داشتم که اسم کسی را نبریم، ولی ملاک های تان را اگر بعنوان روحانی و مبلغ دینی بگویید، خوب است. دوما در روحانیت این طور نیست که کسی دستور بگوید و بقیه بگویند چشم؛ اگر کسی اعتقاد نداشته باشد، خودش هیچ کاری نمی کند.
 
الان هم این طور است؛ من هر کسی که بیشتر پایبند به قرآن و اهل بیت(ع) باشد به او علاقه دارم و از او دفاع می کنم؛ و هر کسی هم به میزانی که از ارزش های دینی فاصله بگیرد و به ملاک های غربی خودش را نزدیک کند و با شاخص های غربی بخواهد کشور را اداره کند، ما به همان نسبت از او فاصله داریم؛ مقام معظم رهبری هم کرارا روی این حرف ها تأکید کرده است.
 
مگر کسی نخواهد حق را بپذیرد و عناد داشته باشد؛ و کسی روی حرف های نادرست خود اصرار داشته باشد. بله! کفار هم بودند که با وجود این که پیغمبر خدا هم مطلبی می گفت، نمی پذیرفتند؛ ما که با کسی نمی توانیم بجنگیم؛ انسان مختار است هر جور دلش خواست عمل کند.
 
یعنی در زمان انتخابات، طلاب و روحانیون حوزه، به صورت سازماندهی شده برای آقای رئیسی کار نکردند؟
اولا مثل این که شما خیلی بی خبری؛ چون مدت هاست و چندین سال است که اعزام کوتاه مدت طلاب دست ما نیست؛ بلکه این اعزام ها را دفتر تبلیغات حوزه علمیه انجام می دادند که با فکر شما خیلی نزدیک هستند؛ اگر چیزی باشد از آن وری بوده، از این وری چیزی نبوده است.
 
ما اصلا اعزام نداشتیم؛ شاید ما 6 یا 7 سال است که اعزام مبلغ دینی نداشتیم؛ من حرف هایی که می زنم مستند است، من آدم اجرایی هستم؛ دانه دانه اش را اثبات می کنیم؛ شما خبرنگارید، همین طور عشق تان می کشد یک کسی را متهم می کنید و چیزی بگویید.
 
بحث متهم کردن نیست؛ ما سؤال های موجود و شائبه هایی که در جامعه وجود دارد را مطرح می کنیم؟
من هم پاسخ می دهم که چندین سال است اعزام مبلغ نداریم؛ مصوبه شورای عالی حوزه علمیه را ببینید که بر این اساس چندین سال است که ما اصلا اعزام کوتاه مدت مبلغ دینی نداریم. چطور می گویید که ما سازمان یافته افراد را اعزام می کردیم؟
 
حالا مثلا اعزام مبلغ ممکن است به اسم ایجاد مشارکت حداکثری در انتخابات باشد اما در عمل به کام یک کاندیدا شود؟
عرض می کنم، اعزام کوتاه مدت مبلغان دینی را به هیچ اسمی نداریم، ولی اگر داشتیم این کار را می کردیم؛ و می رفتیم و به مردم می گفتیم که در انتخابات شرکت کنید.
 
در همایش انتخاباتی که آقای رئیسی در زمان انتخابات96 در مصلی قم داشت، فرم اعزام طلاب به روستاها و شهرستان های مختلف کشور توزیع می شد؛ این موضوع ربطی به شما نداشت؟
کی این کار را می کرد؟ لطفا دقیق باشید.
 
این فرم ها هم توسط یک سری از روحانیون بین طلاب توزیع می شد.
خیلی جاها مبلغ اعزام می کردند؛ این چه ربطی به من دارد؟
 
فقط سؤال این بود که این اعزام هایی که اشاره شد (اعزام طلاب و مبلغان برای تبلیغ آقای رئیسی)، سازماندهی شده از سوی مدیریت حوزه بوده یا نبوده؟
نه؛ اما اگر ما توان داشتیم حتما این کار را می کردیم ولی اصلا ما اعزام نکردیم، به جهت این که منع کرده بودند.
 
تنها چیزی که وجود دارد و اگر اعزامی داشتیم و گفتم، و در نوشته هایم هم هست و در نامه هایی هم که به مبلغین و طلاب، ابلاغ کردم، هست، متعدد گفتیم اسم هیچ کسی را نبرید، و فقط ملاک هایی که مقام معظم رهبری گفتند و طبق دین مان هم هست، این ها را برای مردم بگویید.
 
ما می گوییم کسی که ترویج فساد می کند، و دنبال این است که برای گرفتن رأی، به بی حجاب ها امتیاز دهد، می گوییم اصلا، برفرض که رأی هم بیاورد، این خلاف شرع است. ما قرآن و اهل بیت(ع) داریم؛ شما هم انشاءالله اهل نماز و عبادت باشید و یک مقدار روی این چیزها فکر کنید و بی خود قیامت خودتان را هم به باد ندهید.
 
من هیچ گروه و دسته ای را به صورت مطلق نمی گویم خوب است یا بد؛ نه اصولگرا و نه اصلاح طلب؛ بارها در سخنرانی های مان هم گفتیم؛ ما تنها چیزی که می گوییم این است که هر کس به ملاک های قرآنی و دینی ما نزدیک باشد، از او حمایت می کنیم و در قیامت هم جواب داریم؛ و می گوییم این فرد از دستورات دین بیشتر حمایت کرده است.
 
یک گروه هم هستند که این ها کافر نیستند و بی ایمان هم نیستند؛ مسلمان هستند اما دموکراسی غرب برای شان اولویت دارد تا ملاک های دینی.
 
من همین جا اعلام می کنم، و اگر خواستید می آیم در بلندگو هم می گویم و اطلاعیه هم می دهم؛ می گویم من افرادی که از ملاک های دینی عبور می کنند بخاطر دنیا، بخاطر پست و بخاطر ریاست، می خواهد آن افراد، مجلسی باشند یا رئیس جمهور، هر کس که باشد، من این ها را مذموم می دانم و قبول هم ندارم؛ با ضرس قاطع هم می گویم.
 
به نظر شما اگر امروز و یا در آینده نزدیک، شخص آقای روحانی رئیس جمهور و دیگر دولتمردان، به شهر قم بیایند و خدمت مراجع تقلید و علمای بزرگ برسند، کیفیت استقبال از ایشان چگونه است؟
مگر من پیش بین و غیب گو هستم؟
 
این سؤال را برای این پرسیدم که شما تأکید کردید اکثریت حوزه موافق دولت آقای روحانی نیست و به صورت تلویحی تأکید کردید که تجمع فیضیه که نماد بارز آن مخالفت و ضدیت با دولت آقای روحانی بود، برآیند تفکر حوزه و مرجعیت است؟
من کی گفتم؟ شما دارید تهمت می زنید؛ من می گویم اکثر حوزویان؛ کی گفتم مراجع تقلید؟
 
بالاخره مراجع تقلید بعنوان استوانه ها و پایه های حوزه علمیه هستند. این طور نیست؟
من می گویم اکثریت حوزویان علاقه ای به آقای روحانی ندارند.
 
بالاخره شما از مسئولان حوزه هستید؛ الآن حامیان حوزوی آقای روحانی بخواهند در حمایت از یک سیاست خاص دولت تجمع و یک سخنرانی ساده در مدرسه فیضیه داشته باشند، این امکان برای شان وجود دارد و می توانند مثل افرادی که در پنجشنبه گذشته، آزادانه هر کاری خواستند انجام دادند، فقط یک سخنرانی ساده داشته باشند؟
به نظر خودت چیست؟
 
من نمی دانم و بعنوان خبرنگار از شما که یکی از مسئولان حوزه هستید می پرسم.
من هم نمی دانم. من چه می دانم؟
 
من به شما گفتم نه مجوز مراسمات مدرسه فیضیه را می دهم، نه دست اندرکار این کار بودم؛ مدیریت حوزه بخش سیاسی و اجتماعی دارد و من معاون تبلیغ مدیریت حوزه هستم و پاسخگوی کارهای خودم هستم و الان هم شفاف پاسخ می گویم.
 
لطفا به این سؤال که دوباره مطرح می کنم پاسخ دهید که به نظرتان اگر در آینده نزدیک رئیس جمهور روحانی و دیگر دولتی ها، خدمت مراجع تقلید برسند، کیفیت استقبال از ایشان توسط مراجع تقلید چگونه است؟
من چه می دانم مگر من کف بین هستم؟ به نظر خود شما چگونه است؟
 
آن طور که من بعنوان خبرنگار در سفر قبلی دولتی ها به قم مشاهده کردم، فکر می کنم بازهم شاهد استقبال خوب مراجع تقلید از دولتمردان باشیم و ایشان را به حضور بپذیریند.
یعنی مراجع تقلید می آیند، دم دروازه قم و عوارضی قم- تهران به استقبال دولتی ها.
 
من چنین چیزی نگفتم؛ عرض کردم بعنوان خبرنگار در سفرهای گذشته دولتی ها به قم، شاهد دیدار صمیمی دولتمردان با مراجع تقلید و علما بودم و فکر می کنم بازهم شاهد استقبال گرم و دیدارهای صمیمی گذشته باشیم؛ نه مانند دوره آقای احمدی نژاد که خود رئیس جمهور هم به حضور پذیرفته نمی شد.
مگر احمدی نژاد آدم خوبی بود؟ او هم آدمی بود که هزاران مصیبت داشت. مگر او آدم درستی بود؟ علی ای حال پیداست که شما از بیوت مراجع تقلید خبر ندارید، اما من از بیوت ایشان سخن نمی گویم.
لینک کوتاه












منبع: خبرآنلاین
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان