تاریخ انتشار: ۰۹:۱۳ - ۲۲ شهريور ۱۳۹۷
سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

راهکارهای لازم برای جلوگیری از بیکاری اجباری اتخاذ شود

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: ضروری است راهکار‌های لازم برای جلوگیری از بیکاری اجباری در استان‌ها اتخاذ شود و مدیریت درستی در این زمینه صورت گیرد.
راهکارهای لازم برای جلوگیری از بیکاری اجباری اتخاذ شود
رویداد۲۴ انوشیروان محسنی بندپی چهارشنبه شب در جلسه مشترک شورای هماهنگی نهاد‌های ذیل این وزارتخانه و تشکل‌های کارگری و کارفرمایی اصفهان در سالن اداره کل تعاون، کار و رفاع اجتماعی این استان افزود: در شرایط ویژه‌ای که در زمان حاضر در کشور ایجاد شده است باید از بیکاری اجباری جلوگیری و اشتغال موجود را حفظ کنیم.

وی با اشاره به تشکیل کمیته صیانت از واحد‌های تولیدی دارای مشکل در این وزارتخانه، تصریح کرد: در این کمیته از کمک‌های دولتی برای رفع مشکلات واحد‌ها استفاده می‌شود.

محسنی بندپی با اشاره به اختیاراتی که در این زمینه به استان‌ها واگذار شد، خاطرنشان کرد: در استان تا سقف ۶۰ میلیارد ریال و در شهرستان‌ها و فرمانداری‌ها تا سقف ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال برای اعطای تسهیلات دولتی، اختیار داده شده است.

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این که امسال مکلف به ایجاد ۹۵۰ هزار تا یک میلیون فرصت شغلی جدید هستیم، گفت: از پاییز سال ۹۳ تا زمستان سال ۹۶ سه میلیون نفر به جمعیت شاغلان کشور اضافه شد که برای ۷۰ درصد آن‌ها ظرفیت کاری فراهم شده و این در نوع خود در سال‌های پس از انقلاب، بی نظیر است.

وی با بیان اینکه اکنون در شرایط جنگ اقتصادی و روانی به سر می‌بریم، افزود: در این برهه باید کار ویژه و اثربخش انجام دهیم تا بتوانیم جریان سازی یاس و نا امیدی برخی رسانه‌ها و منتقدان مغرض که می‌خواهند شرایط مدیریت اقتصادی و راهبری درست را از دولت بگیرند، خنثی کنیم.

وی با تاکید بر اینکه دولت به خوبی توان اداره امور کشور را دارد، تصریح کرد: اگر سایر قوا به خوبی همکاری داشته باشیم از آزمون‌ها سربلند بیرون می‌آییم.

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به برخی مشکلات و مسایلی که از سوی مسئولان و نمایندگان تشکل‌ها در این جلسه مطرح شد، بیان داشت: حدود سه میلیون نفر در استان اصفهان زیر پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند و لازم است نگاه ویژه‌ای به بخش درمان شود.

محسنی بندپی اضافه کرد: لازم است ارایه خدمات سلامت متناسب با جمعیت بیمه شده در استان باشد و راه اندازی بخش جراحی قلب در بیمارستان‌های تامین اجتماعی این استان در اولویت قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه در برنامه ششم توسعه برای نخستین بار به موضوع سلامت اجتماعی اشاره شده است، خاطرنشان کرد: بر اساس این برنامه، سازمان بهزیستی و شهرداری موظف به راه اندازی مراکز توانمندسازی معتادان هستند.

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: بهزیستی و فنی و حرفه‌ای اصفهان آماده هرگونه همکاری با شهرداری برای ارایه دوره‌های آموزشی مهارتی در مراکز ویژه توانمندسازی معتادان هستند.

وی به ۲ برنامه دولت برای معیشت مردم اشاره و اضافه کرد: این برنامه‌ها با موضوع معیشت خاص و معیشت عام تعریف شده که در معیشت خاص، تدابیر ویژه‌ای برای حدود ۱۱ میلیون خانوار از جمله کارگران اندیشیده شده است.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی اصفهان در این جلسه با بیان این که ۱۰ درصد جمعیت کارگری و افراد بیمه شده کشور در این استان هستند، ادامه داد: نرخ بیکاری در اصفهان از متوسط کشوری بالاتر است و باید کاهش یابد.

نرخ بیکاری در استان اصفهان در سه ماه نخست امسال ۱۳.۳ درصد و در کشور ۱۲.۲ درصد بوده است.

محسن نیرومند با بیان اینکه حفظ اشتغال موجود در استان در زمان حاضر اولویت دارد، افزود: از شهریور سال گذشته تا کنون حدود ۳۲ هزار فرصت شغلی در استان از دست رفته که ۱۸ هزار مورد آن از ابتدای امسال تا کنون بوده است.

وی با اشاره به بدهی برخی از واحد‌های تولیدی و صنعتی، تصریح کرد: این واحد‌ها از بخشی از دولت طلب کار و به بخش دیگری از دولت بدهکار هستند، اما امکان تهاتر بین آن‌ها برای جلوگیری از تعطیلی واحد‌ها وجود ندارد.

وی با بیان اینکه این مشکل برای برخی از واحد‌های تولیدی مانند خودروسازان و قطعه سازان بوجود آمده است خواهان اتخاذ تدابیری برای رفع آن شد.

نیرومند با اشاره به پرداخت مبالغ بالایی برای بیمه بیکاری در استان، اضافه کرد: ما ۲۰۰ میلیارد ریال بیکاری به کارگران پلی اکریل اصفهان پرداخت کردیم درحالیکه اگر همین پول در ۲ سال گذشته به این کارخانه پرداخت شده بود، مشکلات آن حل می‌شد.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی اصفهان خواهان افزایش اختیارات استانی برای اتخاذ تصمیم‌های مهم به منظور اصلاح ساختاری واحد‌های صنعتی و جلوگیری از تعطیلی آن‌ها شد.

محمدعلی شجاعی معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری اصفهان در این جلسه خواهان انسجام ملی بین زیرمجموعه‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شد و گفت: در برخی موارد طرح‌های این وزارتخانه توسط بخشی از خود این مجموعه، عقیم و متوقف می‌ماند که این عدم انسجام باید حل شود.

در این جلسه مسایلی مانند بدهی واحد‌های صنعتی، افزایش اختیارات استانی برای جلوگیری از تعطیلی واحد‌های صنعتی، اعتبارات دولتی برای آموزش‌های فنی و حرفه ای، احداث بیمارستان میلاد چهارم در اصفهان، مشکلات جامعه کارگری، مشکلات بهزیستی، حاشیه نشینی، بالا بودن افسردگی در اصفهان، بیشتر بودن مصارف نسبت به منابع در سازمان تامین اجتماعی و لزوم انسجام ملی در زیرمجموعه‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مطرح شد.

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارشنبه شب به منظور افتتاح چند طرح عمرانی و بررسی مسایل و مشکلات اصفهان در بخش کار، تعاون و رفاه اجتماعی وارد این شهر شد.

انوشیروان محسنی بندپی سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سفر ۲ روزه خود علاوه بر افتتاح و بازدید از چند طرح با حضور در چند جلسه با مسئولان استان اصفهان دیدار و گفتگو خواهد کرد.

اصفهان با بیش از پنج میلیون نفر جمعیت، ۹ هزار واحد تولیدی و صنعتی و ۱۶۰ هزار واحد صنفی، یکی از صنعتی‌ترین استان‌های کشور است.

حدود یک میلیون و ۹۰ هزار کارگر بیمه شده در اصفهان وجود دارد که با احتساب خانواده‌های آن‌ها حدود ۶۴ درصد جمعیت کل استان را تشکیل می‌دهند.

حدود چهار هزار شرکت تعاونی در این استان فعالیت دارند و تاکنون ۵۵ هزار فرصت شغلی توسط آن‌ها ایجاد شده است.
منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان