تاریخ انتشار: ۲۱:۲۷ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵

اعتراف تلویزیون به ریزش مخاطب بعد از سال 88

رویداد۲۴-در چند سال اخیر، مدام رسانه‌ها و منتقدان از ریزش مخاطب تلویزیون دم زده‌اند، اما آمار دقیقی در این‌باره وجود نداشته است. حالا خبرگزاری صدا و سیما در راستای شفاف‌سازی‌های اخیر، آماری مختصری ارائه کرده که نشان می‌دهد تلویزیون پس از سال 1388 با افت مخاطب روبرو بوده است؛ به نظر می‌رسد محمد سرافراز به جز شفاف‌سازی مالی در این سازمان، تصمیم گرفته آمارها را نیز در دسترس رسانه‌ها و مخاطبان قرار دهد که حرکت جالب توجهی است.

پس از وقایع سال 88، در رسانه ملی اتفاقاتی افتاد که در نهایت به ضرر این سازمان تمام شد. در این سال‌ها تلویزیون شروع به برخوردهای قهرآمیز با تهیه‌کنندگان و کارگردانانی کرد که دست‌پرورده همین سازمان بودند و هنرمندان بسیاری نیز در این مدت با ممنوعیت تصویر در این سازمان مواجه شدند. به این ترتیب، تلویزیونی که زمانی کارگردانانی چون اصغر فرهادی، حسن فتحی، محمدحسین لطیفی، بیژن بیرنگ، مهران مدیری و نام‌های تاثیرگذار دیگری را به جامعه معرفی کرده بود از حضور این هنرمندان بی‌بهره ماند. البته منتقدان، مدیران و حتی برنامه‌سازان بسیاری با توجه به گسترش روزافزون رسانه‌های دیگر، درباره این سیاست‌ها و ریزش مخاطب به مدیران ارشد تلویزیون هشدار دادند، اما ظاهرا گوش کسی در رسانه ملی به این هشدارها بدهکار نبود! و البته تا مدت‌ها این ریزش مخاطب نیز انکار می‌شد؛ اما اتفاق جالبی که با روی کار آمدن محمد سرافراز افتاده این است که شاهد شفا‌ف‌سازی در مورد آمارها مربوط به تلویزیون هستیم. تا کنون این اتفاق درباره مسائل مالی تلویزیون افتاده، اما این‌بار روابط عمومی سیما آماری مختصر از مقایسه میزان مخاطبان رسانه ملی از سال 88 تا سال 94 ارائه کرده که در آن به ریزش مخاطب در این سال‌ها اذعان شده است!

طبق آماری که به تازگی روابط عمومی سیما منتشر کرده است. تلویزیون پس از سال 1388 با افت مخاطب روبرو بوده است. آن‌طور که مرکز پژوهش و سنجش افکار رسانه ملی اعلام کرده، شبکه یک سیما در سطح ملی بیشترین میزان بیننده را در سال 88 (78 درصد) و کمترین مخاطب را در سال 92 (58/6درصد) داشته است؛ یعنی ریزش مخاطبی برابر با بیست درصد بینندگان سراسری رسانه ملی!

تمام تلاش تلویزیون در این سال‌ها نیز نتوانسته مخاطب این رسانه را به میزان سال 88 نزدیک کند و آمارهای سال 93 در مرکز پژوهش و سنجش این سازمان، نشان می‌دهد در این سال، شبکه یک سیما تنها 6/68 درصد در کشور و 9 درصد در تهران، افزایش بیننده داشته است.

آمارهای ارائه شده درباره شبکه دو سیما نیز حاکی از این است که در طول سال‌های 88 تا 93، این شبکه با کاهش مخاطبان خود رو به رو بوده است، به طوری که در طول این سال‌ها میزان بینندگان آن به مرور تا 19/1 درصد کاهش داشته است. البته آمار دقیق بینندگان سال 88 این شبکه آورده نشده اما مشخص شده است که در سال 93، میزان بینندگان سراسری این شبکه تنها 54/9 درصد بوده که آمار ناموفقی است. البته بینندگان شبکه دو در سال 94 نسبت به سال 93 (و نه 88) 13 درصد رشد داشته و به میزان 67 درصد رسیده است.

در ادامه این آمار، میزان بینندگان دیگر شبکه‌ها با سال 88 مقایسه نشده‌اند و فقط درصد مخاطبان آن‌ها در دوسال 93 (آخرین سال حضور عزت‌الله ضرغامی) و سال 94 (اولین سال ریاست محمد سرافراز) ارائه شده‌اند؛ که به این ترتیب، شبکه‌های سه و چهار طی سال‌های 93 و 94 به ترتیب افزایش 4 و 10 درصد افزایش بیننده داشته‌اند و باقی شبکه‌های صدا و سیما نیز به طور کلی در همین دو سال، با افزایش 6 تا 10 درصدی روبرو بوده‌اند.  

نکته نهایی که در این آمار (نمونه‌گیری از افراد بالای 11 سال)، این‌جاست که به طور کلی میزان بینندگان تلویزیون در سراسر کشور تنها 2 درصد و در تهران حدودا 5 درصد افزایش داشته است!

این آمارهای عجیب و ناموفق در حالی درباره رسانه ملی مطرح می‌شوند که زمانی در سال‌های آغاز دهه هشتاد با وجود استقبال از سریال‌هایی مثل «مسافری از هند» یا «خط قرمز» با آمار 90 درصدی بیننده سراسری این رسانه مواجه بوده‌ایم. حالا عجیب است که با وجود بالاتر رفتن کیفیت تجهیزات ساخت سریال‌ها، تخصصی شدن شبکه‌های مختلف سیما و البته افزایش بودجه این سازمان هر روز از تعدا مخاطبان این رسانه کاسته می‌شود.


منبع:آی سینما

نظرات شما