تاریخ انتشار: ۱۲:۴۷ - ۱۲ مهر ۱۳۹۷
رای الیوم بررسی کرد؛

چرا دولت‌های عربی در قبال اظهارات تحقیرآمیز ترامپ مانند دوشیدن آن‌ها سکوت می‌کنند؟

دروغ تازه عصر، سخنان ترامپ در مورد این مساله است که امریکا دارای حقوق مالی و سیاسی نزد دولت‌های خلیج فارس و سعودی است، تا در مقابل ان حقوق، از این دولت‌ها حمایت کند. این در حالی است که حاکمان خلیج فارس هیچ یک پاسخی به این ادعا‌های ترامپ ندادند، اما ایا این سکوت بخشی از یک توطئه است یا واقعیت دارد؟
چرا دولت‌های عربی در قبال اظهارات تحقیرآمیز ترامپ مانند دوشیدن آن‌ها سکوت می‌کنند؟ / ماجرا صرفا به یک کشور مرتبط است: ایران
رویداد۲۴ فؤاد البطاینة در رای الیوم نوشت: دروغ تازه عصر، سخنان ترامپ در مورد این مساله است که امریکا دارای حقوق مالی و سیاسی نزد دولت‌های خلیج فارس و سعودی است، تا در مقابل ان حقوق، از این دولت‌ها حمایت کند. این در حالی است که حاکمان خلیج فارس هیچ یک پاسخی به این ادعا‌های ترامپ ندادند، اما ایا این سکوت بخشی از یک توطئه است یا واقعیت دارد؟

این روزنامه عرب زبان ادامه داد: وقتی ترامپ ادعا می‌کند در برابر به تاراج بردن دارایی‌های کشور‌های عربی از آن‌ها حمایت می‌کند، منظور دقیق او حمایت از این دولت‌ها در برابر چه کسی است؟ قطعا منظور رئیس جمهور امریکا حمایت از آن‌ها در برابر ایران است و پیام او پیش از هر چیز، متوجه مردم کشور‌های عربی است.

در واقع سیاست آمریکا متکی بر آن است که با همکاری دولت‌های عربی و سران سیاسی انها، ایران را به عنوان یک عامل خطرساز برای ملل عربی جلوه دهند و هدف دولتمردان خلیج فارس از این اقدام آن است که عملیات واگذاری مقدرات و امور سیاسی و مادی خود به دست صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها را توجیه کنند.

در این میان، این تنها ایران است که در گذشته و حال بر دشمنی با اسرائیل و امریکا اصرار ورزیده است، البته ایران خواستار جنگ نظامی با این دولت‌ها نیست، بلکه قصد دارد استقلال منافع خود را حفظ کرده و مانع تحقق برنامه‌های اسرائیل در مورد فلسطین شود.

در برابر صلابت موضع ایران، امریکا که موفق به کنترل ان نشد، وارد تنش زایی با ایران شده است. اما به حمایت آمریکا از عربستان برگردیم که آمریکا مدعی آن است! حمایت، به معنای حفاظت از یک دولت یا مستعمره در برابر تهدید‌ها و تجاوزهاست. آیا ایران در برخورد با عربستان چنین نیت‌هایی دارد؟! شکی نیست که اختلافات موجود بین عربستان و ایران، سیاسی است، نه موجودیتی و ریشه ای، و این مساله‌ای است که هر دو دولت به ان اذعان دارند. ما از دولت‌های عربی خلیج فارس می‌خواهیم تهدیدی که از جانب ایران متوجه آنهاست را دقیقا مشخص کنند، تهدیدی که برای مقابله با آن، حاضر به خوار و ذلیل شدن در برابر امریکا و نزدیک شدن به صهیونیست‌ها هستند. همزمان این دولت‌ها باید به سیاست عمان نظری داشته باشند که بعنوان دارنده بزرگترین پایگاه جغرافیایی استراتژیک در خلیج فارس، چه رابطه‌ای با ایران دارد.

عربستان و هم پیمانان ان، نمی‌توانند براساس هیچگونه معیار اخلاقی یا سیاسی و یا قومی، ایران را متهم به برهم زدن اتحاد و حق حاکمیت دولت‌های عربی کنند. این در حالی است که خود دولت‌های عربی و رژیهم صهیونیستی، ایران را وارد جنگی کرده اند که خطرات آن بیش از هر چیز، متوجه ملت عرب است.

با این حال، ایران آماده است که دست دوستی دولت‌های عربی را محکم بفشارد و بدون هیچ شرطی، از ان‌ها حمایت کند. ما بعنوان یک ملت عربی، موظفیم با هر طرفی که منافع آن با منافع ما تلاقی دارد، وارد ائتلاف شویم. برای مثال، در مورد مساله فلسطین، ایران تنها دولتی در جهان است که دشمنی خود با طرح صهیونیستی آمریکایی را در حرف و عمل ثابت کرده است؛ و نیز تنها دولتی است که لازم است برای حمایت از مساله فلسطین، در صف آن قرار بگیریم. برای یک عرب آزاده و صادق، چه چیز مهمتر از ان است که با دولتی همراه شود که از حزب الله برای خوار کردن اسرائیل و آمریکا استفاده می‌کند، اما نه برای مطرح کردن نام ایران، بلکه به اسم اعراب و مسلمانان.
برچسب ها: رای الیوم ، خلیج فارس
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان