تاریخ انتشار: ۱۱:۱۵ - ۱۷ مهر ۱۳۹۷
تعداد نظرات: ۳ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

بلاتکلیفی کارکنان سهام عدالت پس از ۱۲ سال/ مشاور سازمان خصوصی سازی: معوقات مربوط به ۳۶ ماه است نه ۴۱ ماه!

نارضایتی کارکنان دفاتر شرکت‌های تعاونی سهام عدالت سراسر کشور بابت محقق نشدن وعده سازمان خصوصی‌سازی منجر به تجمع آن‌ها مقابل وزارت اقتصاد شد این تجمعات پیش از این مقابل مجلس و سازمان خصوصی سازی نیز انجام شده است.
تعیین تکلیف کارکنان تعاونی سهام عدالت / جزئیات پرداخت سود سهام عدالت/ سرمایه گذاری سود۷ میلیون نفر فاقد شماره شبا در بانک یا بورس
رویداد۲۴ ندا جعفری: دوازده سال پیش، وقتی محمود احمدی نژاد رئیس جمهور وقت از آغاز واگذاری سهام عدالت با هدف کاهش فقر خبر می‌داد و با دستور او شرکت‌های تعاونی شهرستانی و شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی تشکیل می‌شد، احتمالا گمان نمی‌کرد روزی برسد که سرنوشت هزاران نفر در سال‌های بعد به همان تصمیم گره بخورد؛ هزاران نفر که مدت‌هاست مقابل مجلس و سازمان خصوصی و وزارت اقتصاد جمع می‌شوند و فریاد می‌زنند ۴۱ ماه حقوق نگرفته‌اند.

با تصمیم دولت احمدی نژاد سال ١٣٨٥ به منظور شناسایی مشمولان سهام عدالت، شرکت‌های تعاونی تشکیل شد که وظیفه آن‌ها شناسایی و معرفی مشمولان دریافت سهام بود و نهایتا وظیفه آن‌ها یکسال پس از روی کار آمدن دولت روحانی در سال ١٣٩٣ به پایان رسید.

شرکت‌های تعاونی شهرستانی طبق بند ٤ ماده ١ آیین‌نامه اجرایی توزیع سهام عدالت به منظور همکاری در شناسایی و ثبت نام مشمولان به عنوان شرکت‌های سهامی خاص و غیردولتی تشکیل شده بود و از همان سال‌های ابتدایی نیز به همین امر مشغول بودند و در نهایت آخرین مشمولان شناسایی شده نیز در سال ٩٢ و ٩٣ ثبت نام شدند.

فعالیت کارکنان شرکت‌های سهام عدالت در این سال‌ها در حالی انجام شده بود که طبق قانون تعریفی از شغل آنان وجود نداشت و از طرفی با وجود پایان ماموریت قانونی آنان هنوز در سراسر کشور به خصوص در مناطق توسعه نیافته، انجام اموری مانند ثبت شماره شبا و پرداخت سهم سهامداران که قانونا باید به وسیله خود سهام‌داران انجام می‌شد، با هدایت ادارات دولتی بر عهده این کارکنان بوده است، اما در این سال‌ها هیچگونه حقوقی به آن‌ها پرداخت نشده است.

پیش از این تیرماه سال گذشته کارکنان این شرکت تجمعی ترتیب دادند تا صدای خود را به گوش مسئولان برسانند. میرعلی اشرف عبدالله پوری حسینی درباره آن تجمع گفته بود طی ده سال گذشته کارگران برای به ثمر رساندن سهام عدالت زحمات زیادی را متحمل شده‌اند و اکنون که موضوع سهام عدالت به سرانجام رسیده است این افراد انتظار دارند از نظر امنیت شغلی مشکلی نداشته باشند، اما حتی حقوق ماهانه آن‌ها پرداخت نمی‌شود. آن زمان جهانگیری معاون اول روحانی قول داده بود مسئله به سرعت حل شود؛ قولی که همچون هزاران قول دیگر سرنوشتی به جز فراموشی نداشت.

در روز‌های مانده به پایان سال ۹۶ و نوروز ۹۷ کارکنان سهام عدالت بار دیگر در حالی اعتراض خود را مقابل مرکز همایش‌های بین المللی نشان می‌دادند که چند متر آن سوتر در آئینی بدون افتخار «نکوداشت ساماندهی سهام عدالت» توسط سازمان خصوصی‌سازی در حال برگزاری بود. بدین ترتیب در حالی جشن سهام عدالت برگزار می‌شد که دوازده سال از بلاتکلیفی سرنوشت ۱۵۰۰ نفر از کارمندان آن می‌گذشت. خبر برگزاری مراسم کافی بود تا بار دیگر کارکنان سهام عدالت از نقاط مختلف ایران خود را مقابل ساختمان پر زرق و برق مرکز همایش‌ها برسانند، شاید در روز نکوداشت سهام عدالت، فکری به حال آن‌ها بشود. مراسم برگزار نشده، مشخص بود تغییری در وضعیت معترضان صورت نمی‌گیرد و آن‌ها هم سفره‌ای خالی مقابل ساختمان پهن کردند.

بار دیگر کارکنان مقابل ساختمان وزارت اقتصاد جمع شدند تا راهی برای حل مشکل آن‌ها پیدا شود. این بار هم اتفاقی نیفتاد و تجمع بار دیگر با وعده سریع پرداخت معوقات پایان یافت. آن‌ها مقابل مجلس و سازمان خصوصی سازی نیز تجمعی برگزار کرده بودند.

روز یکشنبه این هفته برای بار چندم نمایندگان کارکنان تعاونی سهام عدالت با حضور مقابل ساختمان وزارت اقتصاد و دارایی تجمع کردند و خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند. این بار خواسته این گروه از کارگران که از نقاط مختلف کشور برای پیگیری وضعیت شغلی و مطالبات معوقات خود بود، پرداخت نشدن ۴۱ ماه از مطالبات مزدی بود. نماینده آن‌ها گفته بود در بدترین وضعیت معیشتی به سر می‌بریم و پس از دوازده سال می‌گویند بروید به دنبال کار دیگر!

برای پرداخت حقوق چند ساله کارکنان ۲۵ میلیارد تومان نیاز داریم
 
موضوع مشکل دوازده ساله کارکنان سهام عدالت را به جعفر سبحانی مشاور رییس سازمان خصوصی سازی می‌گویئیم. او به رویداد۲۴ پاسخ می‌دهد: کارکنان بخاطر حقوق‌های عقب افتاده تجمع کرده‌اند. حقوق بخشی از این افراد مربوط به سال‌های ۹۴ تا ۹۶ است و برای رفع این مشکل نیاز به تخصیص ۲۵ میلیارد تومان پول داریم.

از سبحانی می‌پرسیم چگونه ممکن است کسانی که دولت در قبال آن‌ها تعهد داشته، ۴۱ ماه حقوق نگرفته باشند؟ پاسخ می‌شنویم معوقات مربوط به ۴۱ ماه نیست و ۳۶ ماه حقوق این افراد به تعویق افتاده است!

او در پاسخ به اینکه مگر ۴۱ ماه یا ۳۶ ماه تغییری در مسئولیت یا اصل موضوع دولت ایجاد می‌کند، می‌گوید: بر اساس تصمیم هیات وزیران مقرر شد طبق ضوابطی خاص با ارائه مدارک، روال انجام تسویه حساب ۳۵۰ دفتر تعاونی استانی که مشغول به فعالیت‌های مربوط به سهام عدالت بودند، انجام شود که تاکنون پرداخت حدود ۴۰ دفتر به اتمام رسیده و چک‌ها صادر شده است.

جزئیات پرداخت سود سهام عدالت

سبحانی در مورد پرداخت سود سهام عدالت مشمولان در این مدت گفته است: از مجموع ۴۹ شرکت سرمایه پذیر بخشی از سهام مربوط به ۳۵ شرکت بورسی و ۱۴ شرکت غیر بورسی بود که شامل شرکت‌های مخابراتی، بانک‌ها و پتروشمی‌ها و سایر شرکت‌ها بودند.

او می‌گوید: سود سهام سال ۹۵ حدود ۳۸۰۰ میلیارد تومان بود که شامل ۴۰ میلیون نفر از افرادی می‌شد که شماره شبای خود را به سازمان خصوصی سازی اعلام کرده بودند و سود عملکرد شرکت‌های سرمایه‌پذیر در دی و شهریورماه برای این افراد واریز شد، البته با توجه به میزان سهم این افراد بر اساس کف و سقف سود میزان واریزی‌ها متغیر بودند و از ۷۷ هزار تومان تا ۱۵۰ هزار تومان سود واریز شدند.

۷ میلیون نفرشماره شبا ندادند

او با بیان اینکه تاکنون ۳۳۰۰ میلیارد تومان برای مشمولان واریز شده، گفته است: تاکنون ۴۰ میلیون نفر سود دریافت کرده‌اند و ۷ میلیون نفر هنوز شماره شبای خود را به سازمان خصوصی سازی اعلام نکرده‌اند البته یک مهلت از ۱۰ شهریور تا پایان مهر ماه برای این افراد در نظر گرفته شده و سامانه برای آن‌ها باز شده تا شماره شبای خود را اعلام کنند، اما در صورت عدم اعلام آن‌ها بر اساس مجوز شورای اصل ۴۴ قانون اساسی مقرر شد سازمان خصوصی سازی این مقدار باقی مانده از سود‌ها را در جایی دیگر (بورس یا بانک) سرمایه‌گذاری کند.

مشاور رئیس سازمان خصوصی سازی در مورد سود سهام سال ۹۶ مشمولین نیز افزود: از اواخر آذر ماه سود سال ۹۶ نیز پرداخت خواهد شد البته با توجه به برگزاری مجامع ۴۹ شرکت پرداخت‌ها انجام می‌شود، تاکنون ۴۵ شرکت مجامع شان برگزار شده ۳ شرکت تا ۳۰ مهر ماه مجمع شان برگزار خواهد شد و یک شرکت نیز در ابتدای اذر ماه مجمع دارد که از این میان شرکت هلدینگ خلیج فارس مهمترین شرکت است، زیرا تنها از ۳۸۰۰ میلیارد تومان سود در سال گذشته ۸۰۰ میلیارد تومان از سود مربوط به این شرکت بود و امسال نیز سود این شرکت‌ها حدود ۵ هزار میلیارد تومان براورد می‌شود.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۱
0
0
خوب
ستمدیده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۶
0
1
لعنت الله علی قوم ظالمین
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
0
0
تف به غیرت مسئولین
خدا ازشون نگذره
نظرات شما
پیشخوان