تاریخ انتشار: ۱۵:۴۱ - ۲۹ آبان ۱۳۹۷
رویداد ۲۴ گزارش می‌دهد؛

بازار طلا در آبان‌ماه پرحادثه/ قیمت سکه باز هم کاهش می‌یابد

عضو هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر تهران پیش بینی کرده که تا چند ماه آینده نرخ طلا و سکه کاهشی باشد.

چرا سکه ارزان شد؟

رویداد۲۴ ندا جعفری- قیمت سکه تمام‌بهار آزادی امروز ۲۹ آبان ماه در بازار تهران به ۴ میلیون و ۱۸۰ هزار تومان رسید؛ این در حالی است بهای سکه هفته گذشته ۲۲ آبان ماه ۴ میلیون و ۳۳۰ هزار تومان بود و گزارش‌ها حاکی از کاهش نرخ سکه در بازار است.

در این مدت چند اتفاق مهم رخ داد که باعث افت قیمت‌ها در بازار ازاد شد؛ از تصمیمات جدید بانک مرکزی و پیش فروش سکه گرفته تا اعدام سلطان سکه و آغاز دور دوم تحریم‌ها و مشکلات بانکی از موضوعاتی هستند که بر بازار تاثیرگذار بوده است.

در این میان بانک مرکزی طرح پیش فروش سکه به صورت نامحدود را با هدف تعدیل بازار و جلوگیری از افزایش قیمت در فاصله بهمن ۱۳۹۶ تا فروردین ماه امسال اجرایی کرد که در مجموع حدود هفت میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه به فروش رفت.

در جریان حراج و پیش‌فروش سکه از سوی دولت، خریدار اول ۳۸ هزار عدد سکه، نفر دوم ۲۳ هزار عدد و نفر سوم نیز ۴ هزار و اندی سکه خریداری کرد. اما به گفته کارشناسان این سطح از قدرت اقتصادی که فردی بتواند هزاران قطعه سکه را خریداری کرده و از بازار جمع کند، به‌معنای شکل‌گیری انحصاری است که در ادامه قطعاً التهابات وسیع در بازار‌ها را درپی خواهد داشت.

خبری که طی هفته های گذشته منتشر شد اعدام وحید مظلومین سلطان سکه و محمد اسماعیل قاسمی همدست او بود. وحید مظلومین در سال گذشته، ۲ تن سکه را از سطح بازار جمع‌آوری کرد، هر سکه تمام بهار آزادی ۸.۱۳۳ گرم وزن دارد و دو تن سکه معادل بیش از ۲۴۵ هزار سکه تمام بهار آزادی است. بهای هر قطعه سکه یک بهار آزادی در ابتدای سال جاری در کانال یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بود که طی نوسان‌های بازار تا ۵ میلیون تومان افزایش یافت. هر چند گفته شد اعدام «سلطان سکه» به دلیل احتکار در بازار طلا بوده و مصداق بارز اخلال در نظام اقتصادی است، اما این سوال مطرح می شود که این اقدام چقدر دلال بازی در بازار سکه را کم کرده است و در قیمت‌ها چقدر تاثیر داشته است؟

عبادالله محمدولی عضو هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر تهران درباره وضعیت کنونی بازار طلا با توجه به اتفاقات رخ داده در مدت اخیر، به رویداد۲۴ گفته است: با خروج آمریکا از برجام و اقدام یک طرفه این کشور، بازار طلا و جواهر و ارز در کشور واکنش نشان داد و شاهد نوسان در بازار بودیم اما خوشبختانه در حال حاضر بازار کنترل شده و بر اساس روال گذشته نرخ‌ها تعیین نمی‌شود.

محمدولی با بیان اینکه طی چند ماه گذشته جو روانی بر بازار حاکم بود، تصریح کرد: با ارائه بسته‌های اقتصادی از سوی دولت مدیریت در این زمینه بهتر شده و بر اساس نیاز بازار سکه و ارز عرضه می‌شود.

 وی در مورد اعدام سلطان سکه و تاثیر آن بر بازار طلا و سکه گفت: یکسری افراد در بازار طلا سوءنیت دارند و باعث اخلال در بازار می‌شوند. این افراد با رانت‌های اطلاعاتی وارد بازار شدند و فضای بازار را بهم ریختند.

محمدولی پیش بینی کرده که تا چند ماه آینده نرخ طلا و سکه کاهشی باشد. او گفته این قیمت طلا با نرخ ارز مرتبط است و با حرکت ارز در بازار تعیین می‌شود اما با توجه به وضعیت کنونی خرید و فروش و جو مثبت بازار، امیدواریم نرخ‌ها پایین بیاید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان