تاریخ انتشار: ۱۴:۴۴ - ۰۲ دی ۱۳۹۷
منتجب‌نیا:

اصلاح‌طلبان نباید مقابل دولت قرار بگیرند

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: به موازات حمایتی که از دکتر روحانی داریم، باید انتقاد کرده و نظارت خود را لحاظ کنیم. در حال حاضر اصلاح‌طلبان نباید در جبهه مقابل دولت قرار بگیرند.

اصلاح‌طلبان نباید مقابل دولت قرار بگیرند

رویداد۲۴ حجت‌الاسلام و المسلمین رسول منتجب‌نیا گفت: در شرایط فعلی به دلیل فشار‌های اقتصادی و مشکلاتی که برای مردم پیش آمده، نوعی دلسردی و نگرانی در آن‌ها احساس می‌شود، چه نسبت به اصولگرا‌ها که از پیش مایوس بودند که آن‌ها قدمی بردارند و چه نسبت به اصلاح‌طلبان که دولت را منتسب به آن‌ها می‌دانند و این نگرانی در آن‌ها وجود دارد.

وی افزود: اگر این شرایط ادامه پیدا کند، پیش‌بینی می‌شود که تا سال آینده طبیعتا حضور مردم پای صندوق کمرنگ خواهد بود و نتیجه آن نیز نتیجه خوبی برای نظام، دولت، مجلس و از جمله اصلاح‌طلبان نخواهد بود، اما چه باید کرد که این مسئله پیش نیاید، من معتقدم که بخشی از کار‌ها به دولت مربوط می‌شود که دولت دکتر روحانی باید مشکلات اقتصادی کشور را به سرعت به حداقل برساند. مسئله تحریم و فشار‌های خارجی زیاد است، اما تمام مشکلات مربوط به آن‌ها نمی‌شود. دولت و وزرا باید تصمیم عاجل و شجاعانه‌ای بگیرند و

وی با بیان اینکه رییس جمهور بسیاری از کار‌ها را می‌توانست انجام دهد، اما ظرف این مدت انجام نداد، عنوان کرد: البته کار‌های بزرگی به انجام رساند و کشور را از چنگال ندانم‌کاری‌‎هایی که در دولت گذشته بود، نجات داد، اما بسیاری از کار‌ها را که می‌توانست انجام دهد به دلیل ضعف در ستاد و وزرا و عدم شجاعت در مجموعه ایشان، به سرانجام نرساند. باید این مشکلات را حل کرد. اینکه بگوییم آمریکا و تحریم‌ها چنین کردند، کافی نیست.

منتجب‎نیا در ادامه با اشاره به اینکه اصلاح‌طلبان از ابتدا در سال ۹۲ از روحانی حمایت کردند و من در سال ۹۶ بیان کردم که ما نباید چک سفید امضا به دولت بدهیم، تصریح کرد: به موازات حمایتی که از دکتر روحانی داریم، باید انتقاد کرده و نظارت خود را لحاظ کنیم. در حال حاضر اصلاح‌طلبان نباید در جبهه مقابل دولت قرار بگیرند.

این فعال سیاسی اصلاح‎طلب خاطرنشان کرد: افراطیون به عنوان مجموعه اندک غیر مردمی که در میان مردم جایگاهی ندارند، چگونه در برابر دولت ایستادند؟ طرح استیضاح دکتر ظریف که چهره‌ای محبوب، کارشناس، بین‌المللی است را با جرات و جسارت مطرح کردند، اما شکست خوردند، حتی سراغ رئیس مجلس نیز آمدند. آن‌ها با شدت و قدرت در حال برخورد هستند. ما نباید در میدان آن‌ها بازی کرده و دولت را تخریب کنیم، اما نباید هم سکوت کنیم.

وی با بیان اینکه ما باید در کنار مردم، کارگران و کارمندان باشیم، عنوان کرد: باید مشکلات مردم را لمس و مطرح کنیم. باید از روحانی و دولت بخواهیم که این مشکلات را حل کنند. اگر این دو مسئله حل شود، مردم امیدوار می‌شوند و ما سال ۹۸ و ۱۴۰۰ شاهد حضور فعال و گسترده مردم پای صندوق‌های رای خواهیم بود.

منتجب‌نیا با اشاره به اینکه مجلس فعلی مجلس ایده‌آلی نیست، تصریح کرد: این مجلس، مجلس اصلاح‌‎طلبان نبوده و حتی لیست امید هم لیست امیدی نیست که بتوان به آن امید بست. من از ابتدا چنین نظری داشتم و اکنون نیز هر چه پیش می‌رویم، این مسئله را بیشتر لمس می‌کنیم، کمااینکه در شورا‌ها نیز همینگونه است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود:اقلیت نمایندگانی که از لیست امید وجود دارند، قابل تکیه و امید نیستند، کمااینکه در شورا‌ها نیز همینگونه است. ما باید آب رفته را به جوی خودش برگردانیم و باید ضربه‌ای که به تحزب و احزاب در این کشور زده شده را جبران کنیم. مجموعه‌هایی که تشکیل دادند و ائتلاف‌های غیرقانونی که ایجاد شده، کار به جایی نمی‌برد و نتیجه آن نیز مشخص است. نتیجه شورای عالی سیاست‎گذاری اصلاح‌طلبان، لیست امید بود که آثار و نتایج آن را می‌بینیم.

وی بیان کرد: اگر به احزاب برگردیم، بزرگان ما رسما اعلام کنند که ما اشتباه کردیم، احزاب وارد صحنه شوند، احزاب شناسنامه‌دار بررسی کرده و چهره‌های شاخص را معرفی کنند، بسیاری از حساسیت‌ها کم می‌شود و چهره‌های شاخص‌تری وارد صحنه می‌شوند، بسیاری از بده بستان‌ها و لابی‌گری‌ها نیز که موجب بستن برخی از لیست‌های ناقص شده از بین خواهد رفت و به جای آن شایسته‌سالاری و لیست قدرتمند و قوی جایگزین خواهد شد.

منتجب‎نیا خاطرنشان کرد: تنها راه، برگشت به احزاب و تحزب است. بزرگان ما باید از این اشتباهی که مرتکب شده‌اند برگردند و بر احزاب تکیه کنند و آنچه که موازی یا جایگزین احزاب است را کنار بگذارند. آنچه که دنیا امروز به آن رسیده، مسئله تحزب است، باید آن را بپذیرند و اگر این کار انجام شود، ما مجلس و شورای بهتری خواهیم داشت.

این فعال سیاسی اصلاح‎طلب در خصوص استانی کردن انتخابات، گفت: یکی از نقاط مثبت قانون استانی کردن انتخابات که در مجلس و دولت مطرح بوده، این است که مجلس قدرتمندتری تشکیل شود، یعنی نمایندگانی وارد مجلس می‌شوند که مشهورتر بوده، وجهه اجتماعی بیشتری داشته باشند و حداقل بتوانند در استان خود رای بیاورند. این نقطه مثبتی است و نقطه منفی نیز وجود خواهد داشت. اگر این قانون به تصویب نهایی برسد و اجرا شود، مجلس از نظر قوت و قدرت نمایندگان بهتر می‌شود و نمایندگان قوی‌تری وارد صحنه می‌شوند.

وی با بیان اینکه پارلمان اصلاحات عبارت الاخری همان شورای عالی سیاست‌گذاری است، عنوان کرد: چرا ما از قانون فرار کنیم و سراغ تشکل‌هایی برویم که غیرقانونی و غیرطبیعی است؟ تمام دنیا به سراغ احزاب می‌روند و مسئله تحزب و نظام حزبی یک نظام تعریف شده و جاافتاده است. کجای دنیا به جای احزاب، هیئت تشکیل می‌دهند؟ پارلمانی درست کنیم که در قانون اساسی و قانونی عادی جایگاهی ندارد و دارای تعریف مشخصی نیست. دو، سه نفر چنین چیزی را طراحی کردند، کمااینکه قبلا برخی شورای عالی را طراحی کرده و متوجه قضیه شدند.

منتجب‎نیا بیان کرد: پارلمان اصلاحات عبارت دیگری از شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‎طلبان است. تنها راه ائتلاف و شورای هماهنگی احزاب بوده که تجربه خوبی نیز در دهه‌‎های گذشته داشته است، البته نه اینکه همواره موفق بودیم، زیرا موفقیت تنها در سایه ائتلاف نیست، فضا و شرایط مملکت نیز فرق می‌کند. گاه در گذشته ائتلاف اصلاح‌طلبان و گاه ائتلاف اصولگرایان پیروز بوده و گاهی شرایط متقابل برقرار بوده است، اما هیچ زمانی اینگونه نبوده که همانند دوره گذشته، یک باره ۹۸ درصد کل نیرو‌ها و کاندیدا‌های رده اول ما رد صلاحیت شوند.

این فعال سیاسی اصلاح‌‎طلب ادامه داد: حساسیت‌هایی به وجود آمد که موجب شد، ما بسیاری از نیرو‌ها را از دست بدهیم. من معتقدم اگر کار بر عهده احزاب قانونی باشد، نمی‌توانند برخورد گسترده‌ای انجام دهند. در گذشته نیز اینگونه بوده و رد صلاحیت وجود داشته، اما به این گستردگی نبوده است. بسیاری از کار‌هایی که ما انجام داده بودیم را به دلیل حساسیت‌هایی که ایجاد شد، از بین بردند و خنثی کردند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان